0

اصطلاحات ارز دیجیتال و حوزه کریپتو کارنسی را بهتر بشناسید

اصطلاحات رایج ارزد یجیتال و کریپتوکارنسی
بازدید 422

عناوینی که در این مقاله می خوانید

وقتی شما وارد دنیای جدیدی می شوید مثل کریوپتوکارنسی و ارز دیجیتال مطمئنا یکی از مهم ترین موضوعات آشنایی با اصطلاحاتی است که در این دنیا مورد استفاده قرار میگیرد از این رو در این مقاله سعی میکنیم شمارا با این موضوعات آشنا کنیم. با رمزنگار 24 همراه باشید.

اصطلاحات دنیای کریپتو کارنسی

اصطلاحات دنیای کریپتو کارنسی در کنار ارز های دیجیتال اصطلاحات مفهومی است که می تواند شما را برای ورود به این بازار آماده کند. از این رو شما باید مفهوم این اصطلاحات را درک کنید تا بتوانید مقالات کاربری و آموزشی این حوزه را یاد بگیرید.

بیت کوین

بیت کوین (به اختصار BTC) نام یک پول نقدی فضای مجازی است که از طریق کامپیوتر های مختلف به طور نامحدود و بدون نیاز به حساب کاربری یا سازمان تحت پوشش است. بیت کوین از نظر فنی به عنوان یک شبکه نظام بین المللی نوین نظام مالی و تجارتی معرفی می شود که شامل فعالیت های مالی بین المللی مثل انتقال وجه و پرداخت های انتقالی هستند. بیت کوین به عنوان یک واسطه ای برای انتقال بین المللی وجه کاربرد دارد و از طریق آن می توان انتقالات بین المللی فوری و کاربردی برای کاربران را ارائه داد.

داده های بلاکچین

داده‌های بلاکچین یک ساختار داده تشکیل شده از بلاک‌های مختلفی هست که همه بلاک‌ها به هم پیوند دارند و با استفاده از فناوری های هوشمند به همراه محافظت دوباره به صورت سازمانده، موثر و قابل اطمینان ذخیره می شوند. این فناوری به کاربران این امکان را می دهد که بدون نیاز به اعتماد به یک مرکز ارتباطات ، اطلاعاتی را با استفاده از دستورات به صورت امن به روز رسانی کنند.

سازمان های تحت نظارت

سازمان‌های تحت نظارت مختلف به شکل های مختلفی در دنیا وجود دارند. این سازمان‌ها کار خود را از طریق محافظه کردن از استانداردهای قانونی و استانداردهای اخلاقی انجام می‌دهند. با سازمان‌های تحت نظارت، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می توانند اعتبار اخلاقی و استانداردهای اخلاقی را در نظر بگیرند و از نظر قانونی اداره شوند.

ساختارهای سطح بالا

ساختارهای سطح بالا یکی از راه های علمی برای بهبود عملکرد یک سیستم است. این ساختار به سیستم های برنامه نویسی مانند پایتون، فارسی، جاوا و دیگر زبان های برنامه نویسی کمک می کند تا پروژه های بزرگ را به آسانی و با کارایی بالا توسعه دهند. این ساختارها به کمک لایه های مختلف این امکان را به برنامه نویسان می دهند که به راحتی در کد نویسی خود کار کنند و نیز قابلیت های چندگانه را به آنها اضافه کنند.

 

رمزنگاری یا Cryptography

رمزنگاری یا Cryptography فرآیندی است که در آن اطلاعات از طریق استفاده از کدهای رمزگذاری شده محافظت می‌شوند. با استفاده از رمزنگاری، فقط افرادی که دسترسی به کلیدهای رمزگشایی دارند، می‌توانند اطلاعات را خوانده و پردازش کنند.

یکی از کاربردهای جدید رمزنگاری، در ایجاد کریپتوکارنسی‌ها است. ارز رمزنگاری شده یا کریپتوکارنسی، نوعی پول دیجیتالی است که مستقل از هر نوع بانک یا مرجع مرکزی عمل می‌کند. این نوع پول، برای تنظیم، ایجاد و انتقال وجه از رمزنگاری استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، در کریپتوکارنسی‌ها از ریاضیات پیچیده برای ایجاد کدهای رمزگذاری و رمزگشایی استفاده می‌شود.

یکی از مزایای استفاده از کریپتوکارنسی‌ها، عدم وابستگی به بانک‌ها یا مراکز مالی مرکزی است. به عبارت دیگر، کریپتوکارنسی‌ها امکان تبادل وجه بین افراد را بدون واسطه فراهم می‌کنند. این در حالی است که اطلاعات تراکنش‌ها با استفاده از رمزنگاری، بسیار امن و محافظت شده‌اند و فقط افرادی که دسترسی به کلیدهای رمزگشایی دارند، می‌توانند آنها را مشاهده کنند.

در کل، رمزنگاری یکی از ابزارهای مهم در حفاظت از اطلاعات محسوب می‌شود و در بسیاری از زمینه‌های امنیتی و حریم خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، با ظهور کریپتوکارنسی‌ها، رمزنگاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین عناصر آنها شناخته می‌شود و در ایجاد و انتقال ارزهای دیجیتالی نقشی حیاتی دارد.

آیا رمزنگاری در حوزه‌های دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

بله، رمزنگاری به عنوان یکی از ابزارهای مهم حفاظت از اطلاعات، در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر به برخی از این حوزه‌ها اشاره می‌کنیم:

ارتباطات امن: در شبکه‌های ارتباطی، مانند اینترنت، رمزنگاری برای حفاظت از اطلاعات در حین انتقال آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، از پروتکل HTTPS برای رمزنگاری ارتباطات در وب استفاده می‌شود.

امنیت اطلاعات حساس: در حوزه‌های مختلفی مانند حوزه‌ی پزشکی، مالی، دولتی وغیره، اطلاعات حساس و مهمی وجود دارد که باید در برابر دسترسی غیرمجاز و سرقت از آنها محافظت شود. در این حوزه‌ها از رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات استفاده می‌شود.

نرم‌افزارهای امنیتی: رمزنگاری در نرم‌افزارهای امنیتی، مانند آنتی ویروس‌ها و فایروال‌ها، برای محافظت از اطلاعات کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حوزه‌ی کسب و کار: در کسب و کارهایی که با اطلاعات حساس و مهم کار می‌کنند، مانند شرکت‌های بیمه، بانک‌ها و شرکت‌های فناوری، رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در شرکت‌های فناوری، رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات کاربران و اطلاعات محصولات استفاده می‌شود.

حوزه‌ی حقوقی: در حوزه‌ی حقوقی، رمزنگاری برای محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در ارسال ایمیل‌های حقوقی، از رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات حساس استفاده می‌شود.

در کل، رمزنگاری به عنوان یکی از ابزارهای مهم حفاظت از اطلاعات در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این حوزه‌ها می‌توان به ارتباطات امن، حوزه‌ی کسب و کار، حوزه‌ی حقوقی، نرم‌افزارهای امنیتی و امنیت اطلاعات حساس اشاره کرد. در این حوزه‌ها، رمزنگاری به عنوان یکی از ابزارهای اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی افراد نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

بلاک یا Block

بلاک یا Block، یکی از اجزای اصلی بلاکچین است. هر بلاک در بلاکچین شامل یک پایگاه داده تاریخی از تمامی تراکنش‌های انجام شده تا زمان پُر شدن آن بلاک است. هر بلاک دارای رکوردهای ثبت شده‌ای است که دائمی و تغییرناپذیر هستند.

ارتفاع بلاک یا Block Height، به تعداد کل بلاک‌هایی که در بلاکچین قبل از بلاک مورد نظر قرار دارند، اشاره دارد.

جستجوگر بلاک یا Block Explorer، یک موتور جستجو برای پیدا کردن اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتال است. این ابزار به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها، آدرس‌ها و دیگر موارد را پیدا کنند. با استفاده از این ابزار، کاربران می‌توانند به صورت جداگانه محتوای هر بلاک، وضعیت تراکنش‌ها و تاریخچه آن‌ها را بررسی کنند. در واقع، جستجوگر بلاک به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در بلاکچین پیدا کنند.

همتا به همتا یا Peer to Peer (P2P)

همتا به همتا یا Peer to Peer (P2P) به شبکه‌ای گفته می‌شود که در آن دو یا چند کامپیوتر یا شخص مستقیماً با یکدیگر در ارتباط هستند و بدون دخالت شخص یا سرور سومی از آن استفاده می‌کنند.

مابنر

در ارزهای دیجیتال، ماینر به کامپیوتر یا تجهیزاتی گفته می‌شود که با استفاده از توان محاسباتی خود، امکان استخراج بلاک‌ها و در نتیجه کسب و کارمندی را دارد.

اصطلاحات مهم در سکه های ارز دیجیتال

در دنیای کریپتو ما سکه های مجازی داریم مثل بیت کوین ها ، این دنیا هم دارای اصطلاحات بسیار مهمی هستند که باید با آن اشنا شوید در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

صرافی یا Exchange

صرافی یا Exchange، به بستری گفته می‌شود که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و سایررمزارزها را بین افراد فراهم می‌کند. این بسترها به کاربران اجازه می‌دهند که با استفاده از ارزهای دیجیتال خود، آنها را با یکدیگر و با سایر ارزهای دیجیتال مبادله کنند. صرافی‌ها می‌توانند در ارائه انواع ارزهای دیجیتال و کارمزد آنها، متفاوت باشند. این ابزارها به عنوان پلی بین افراد و بازارهای مختلف برای خرید و فروش رمزارزها عمل می‌کنند.

BTC و ساتوشی ناکاموتو

در جهان ارز دیجیتال، هر کریپتوکارنسی یک نماد سه حرفی دارد که برای تشخیص آن در پلتفرم‌های معاملاتی استفاده می‌شود. برای مثال، نماد بیت کوین BTC است که خالق آن ساتوشی ناکاموتو است. هویت این فرد هنوز فاش نشده است و کوچک‌ترین واحد بیت کوین که ساتوشی نام دارد، یک صد میلیونم بیت کوین است.

توکن‌ها

توکن‌ها رمزارزهایی هستند که بر روی بستر سایر رمزارزها کار می‌کنند و بلاک چین اختصاصی ندارند. به عنوان مثال، تتر یکی از توکن‌های شناخته شده است.آلت کوین‌ها نیز رمزارزهایی هستند که بعد از بیت کوین ایجاد شده‌اند. این در حالیست که بیت کوین و اتریوم به عنوان دو کوین اصلی و مستقل با بلاک چین اختصاصی خود عمل می‌کنند.

استیبل کوین‌

استیبل کوین‌ها نیز یک نوع ارز دیجیتال هستند که ارزش آنها به یک دارایی ثابت مانند دلار برابر است. به اینگونه کوین‌ها، استیبل کوین گفته می‌شود. این نوع ارز دیجیتال با هدف کاهش نوسانات بازار ایجاد شده است و می‌تواند از سرمایه معامله‌گران محافظت کند.

عرضه اولیه سکه

عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering یا ICO) یکی از روش‌های تامین مالی برای پروژه‌های مرتبط با ارز دیجیتال است. در این روش، شرکت مربوطه توکن‌های خود را در قالب سکه به فروش می‌رساند و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از دیگر رمزارزها مانند بیت کوین یا ارزهای فیات مانند دلار، بر روی پروژه موردنظر سرمایه‌گذاری کنند.

Hard Fork (هارد فورک)

هارد فورک یکی از اصطلاحات تخصصی در ارز دیجیتال است که به تغییرات اساسی در پروتکل رمزارزها اشاره دارد. در هارد فورک، نسخه جدید پروتکل با نسخه‌های قبلی سازگار نیست و ممکن است به دو ارز دیجیتال متفاوت تبدیل شود. مثلاً هارد فورک بیت کوین کش (Bitcoin Cash) یکی از تغییرات اساسی در بلاک چین بیت کوین بود که باعث افزایش حجم بلاک‌ها شد. هارد فورک زمانی رخ می‌دهد که برخی از ماینرها قوانین جدیدی را برای رمزارز خود ایجاد می‌کنند و افرادی که با این تغییرات موافق هستند، به فورک جدید می‌پیوندند در حالی که افرادی که مخالف هستند، می‌توانند از همان نسخه قبلی استفاده کنند.

Soft Fork (سافت فورک):

در سافت فورک، تغییراتی در پروتکل رمزارز ایجاد می‌شود که با نسخه‌های قبلی سازگار است.

Hash (هش):

هش به خروجی گفته می‌شود که از اطلاعات ورودی بدست می‌آید. الگوریتم هش، اطلاعات ورودی را دریافت کرده و یک خروجی با اندازه ثابت تولید می‌کند. هش می‌تواند به عنوان «اثر انگشت دیجیتالی» نامیده شود که با استفاده از تابع هش ایجاد می‌شود. فرآیند تولید هش یک طرفه و خطی است و از طریق هش، نمی‌توان به داده‌های اصلی دسترسی داشت. هش بیت کوین ۶۴ رقمی است که با صفر شروع می‌شود.

Hash Rate (نرخ هش):

نرخ هش نشان می‌دهد که کامپیوتر شما تا چه اندازه‌ای توانایی تولید هش را دارد. این نرخ یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در انتخاب دستگاه استخراج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Decentralization (غیرمتمرکز):

غیرمتمرکز بودن به عنوان ویژگی مهمترین ارزهای رمزی مانند بیت کوین شناخته می‌شود. این ویژگی به دلیل عدم وجود مرجع مرکزی، به رمزارزها امکانات منحصر به فردی را می‌دهد. یکی از مزایای این ویژگی، عرضه پولی محدود است که باعث افزایش ارزش رمزارزها می‌شود. به عنوان مثال، تعداد کل بیت کوین ها ثابت است و با گذشت زمان، باعث افزایش ارزش آن می‌شود. با استفاده از کیف‌های پول دیجیتالی، می‌توانید رمزارزها را دریافت، ذخیره و ارسال کنید. هر کیف پول دارای کلید خصوصی شماست که به شما امکان دسترسی به بیت کوین و سایر رمزارزها را می‌دهد.

Central Ledger (دفتر کل مرکزی):

دفتر کل مرکزی به سازمانی گفته می‌شود که داده‌های مربوط به تراکنش‌ها و سایر موارد مشابه را به صورت سازماندهی شده نگهداری می‌کند.

Distributed Ledger (دفتر کل توزیع شده):

دفتر کل توزیع شده سیستمی است که در آن تمام اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها و مقدار سرمایه‌ها به صورت گسترده ثبت می‌شوند. روش توزیع اطلاعات در این دفتر دیجیتالی باعث افزایش امنیت اطلاعات و کاهش خطر هک شدن آنها شده است. به عنوان مثال، بلاک‌چین هم یک دفتر کلتوزیع شده به حساب می‌آید که در ابتدا فقط با هدف پیگیری تراکنش‌های بیت کوین ساخته شده بود. بلاک‌چین یک دفترچه دیجیتالی از تمام معاملات انجام شده یک رمزارز خاص است که شامل بلاک‌های جداگانه‌ای است که از طریق امضای رمزنگاری به یکدیگر متصل می‌شوند. هر بار که بلاک کامل شود، به عنوان یک بلاک جدید به بلاک‌چین اضافه می‌شود. بلاک‌چین بطور مکرر در هزاران کامپیوتر در سراسر جهان کپی و ذخیره می‌شود. با توجه به اینکه هیچ نسخه اصلی در یک مکان خاصلی وجود ندارد، بلاک‌چین به عنوان یک فناوری غیرمتمرکز محسوب می‌شود و همه نسخه‌های آن با هم برابرند.

Double spending (دوبار خرج کردن):

در صورتی که کاربر تلاش کند که به صورت همزمان، یک رمزارز را در دو جای مختلف خرج کند، اصطلاح دوبار خرج کردن یا خرج کردن مضاعف به کار می‌رود.

51% Attack (حمله 51 درصدی):

در صورتی که بیش از نیمی از شبکه بلاک‌چین توسط فرد یا گروهی از افراد کنترل شود، امکان ایجاد اختلال در شبکه وجود خواهد داشت (تأثیرات منفی مانند متوقف کردن استخراج، خرج کردن مضاعف یا تغییر تراکنش‌ها). در مقاله “آیا حمله 51 درصدی به بلاک‌چین بیت کوین امکان دارد؟” به صورت مفصل در مورد حمله 51 درصدی به شبکه بلاک‌چین بیت کوین صحبت شده است.

KYC (احراز شناخت مشتری):

احراز شناخت مشتری (Know Your Customer) برای توصیف قوانینی به کار می‌رود که طبق آنها، فروشنده باید اطلاعات کاملی از هویت خریدار داشته باشد. این اطلاعات برای تایید و احراز هویت کاربران استفاده می‌شود و در تراکنش‌های با حجم زیاد ضروری است.

کیف پول (Wallet):
کیف پول یا آدرس کیف پول، یک رشته از حروف و اعداد است که برای انجام معاملات رمزنگاری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کیف پول دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی است که برای امضای تراکنش‌ها و دسترسی به کیف پول استفاده می‌شود.

کلید عمومی (Public Key):
کلید عمومی یک آدرس کیف پول منحصربه‌فرد است که برای دریافت رمزارز استفاده می‌شود. همانند شماره حساب بانکی، کلید عمومی می‌تواند به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شود.

کلید خصوصی (Private Key):
کلیدخصوصی رشته‌ای از اعداد و حروف است که برای دسترسی به کیف پول استفاده می‌شود و به عنوان رمز عبور کیف پول شما عمل می‌کند. کلید خصوصی بسیار حساس است و باید از آن به خوبی مراقبت شود، زیرا هر کسی که به آن دسترسی داشته باشد، می‌تواند تراکنش‌های شما را انجام دهد و به کیف پول شما دسترسی داشته باشد.

امضاء (Signature):
هر معامله در شبکه بلاک چین با استفاده از کلید خصوصی خود توسط فرد امضا می‌شود. این امضا، به صورت رمزنگاری شده است و به شما اجازه می‌دهد که مالکیت خود را اثبات کنید و تراکنش را انجام دهید.

کیف پول گرم (Hot Wallet):
کیف پول گرم، به نوعی کیف پول ارتباطی گفته می‌شود که به اینترنت متصل است. این نوع کیف پول می‌تواند یک برنامه تحت وب یا یک برنامه موبایل باشد و استفاده از آن آسان است، اما در مقایسه با سایر کیف پول‌ها، امنیت کمتری دارد.

کیف پول سرد (Cold Wallet):
کیف پول سرد، یک نوع کیف پول است که همواره به اینترنت متصل نیست و از طریق دستگاه‌های فیزیکی مانند USB استفاده می‌شود. این نوع کیف پول امن‌تراز کیف پول گرم است، زیرا هکرها برای دسترسی به آن نیاز به دسترسی فیزیکی دارند.

کیف پول نرم‌افزاری (Software Wallet):
کیف پول نرم‌افزاری یک نوع کیف پول ارز دیجیتال است که کلید خصوصی شما در پرونده‌های نرم‌افزاری روی کامپیوتر ذخیره شده است. مثال‌هایی از این نوع کیف پول عبارتند از تراست ولت و مای‌تر داش.

کیف پول سخت­‌افزاری

کیف پول سخت­‌افزاری یک وسیله فیزیکی است که شبیه به یک درایو USB عمل می‌کند و اطلاعات مربوط به رمزارزها را در خود ذخیره می‌کند. این کیف پول به عنوان امن‌ترین روش نگهداری رمزارزها شناخته می‌شود. مثالی از کیف پول سخت­‌افزاری، لجر نانو اس است.

در مورد کیف پول کاغذی نیز باید گفت که در این روش، کلید خصوصی رمزارز روی یک سند فیزیکی ذخیره می‌شود و این سند به عنوان کیف پول کاغذی شناخته می‌شود.

ذخیره‌سازی سرد

اصطلاح “ذخیره‌سازی سرد” به کیف پول کاغذیی یا کیف پول سخت­‌افزاری اطلاق می‌شود. این اصطلاح به معنای نگهداری رمزارزها در یک وسیله ذخیره‌سازی فیزیکی و از دسترسی اینترنتی پرهیز کردن است.

استخراج رمزارز

استخراج رمزارز به مجموعه‌ای از محاسبات ریاضی گفته می‌شود که طی آن، تراکنش‌ها بررسی و رمزارز تولید می‌شود.

Confirmation یا تایید

در مورد اصطلاحات مربوط به تراکنش‌های ارز دیجیتال، “تأیید” به معنای بررسی و تایید صحت تراکنش توسط ماینرها و دیگر شرکت‌کنندگان در شبکه است. برای انجام تراکنش، بایدتاییدیه‌های مورد نیاز از شبکه دریافت شود.

کارمزد تراکنش

همچنین، “کارمزد تراکنش” به هزینه‌ای اشاره دارد که کاربر باید بابت تایید تراکنش پرداخت کند. این هزینه متغیر است و با توجه به وضعیت شبکه و ترافیک آن متفاوت خواهد بود. برای انجام تراکنش سریع‌تر، باید کارمزد بیشتری پرداخت کنید.

اصطلاحات مربوط به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در دنیای کریپتوکارنسی، در صورتی که آگاهانه انجام شود، می‌تواند بسیار سودمند باشد. در این بخش، برخی از اصطلاحات مربوط به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم.

“Pump & Dump”

“Pump & Dump” به زمانی گفته می‌شود که گروهی از سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند با تبلیغات و اخبار دورغین، به صورت مصنوعی قیمت رمزارزها را افزایش یا کاهش دهند. در این روش، بعضی افراد در زمانی که قیمت یک رمزارز پایین است، اقدام به خرید می‌کنند. سپس با تبلیغات و اخبار مزور، باعث افزایش قیمت می‌شوند (پامپ) و به دیگران اعلام می‌کنند که الان بهترین زمان برای خرید است. بنابراین، تقاضا برای آن رمزارز افزایش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران سودجو ارزهای خود را در بالاترین قیمت می‌فروشند. پس از مدتی، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند (دامپ) و افراد بی تجربه، بخشی از سرمایه خود را در این بازار از دست می‌دهند.

اصطلاح “ATH”

اصطلاح “ATH” مخفف عبارت “all-time high” است و در پیگیری بازار ارز دیجیتال به کار می‌رود. این اصطلاح برای توصیف شرایطلاعاتی به کار می‌رود که در آن ارز دیجیتال به بالاترین قیمت خود رسیده است.

اصطلاح “ATL”

اصطلاح “ATL” نقطه مقابل ATH است و از عبارت “all-time low” گرفته شده و نشان می‌دهد که ارز دیجیتال به کمترین قیمت خود رسیده است.

ترس از دست دادن یا FOMO

“FOMO” از حروف اول عبارت “fear of missing out” گرفته شده و در زبان فارسی به معنای “ترس از دست دادن” است. این اصطلاح برای افرادی استفاده می‌شود که با بالا رفتن ارزش بعضی از سرمایه‌ها، بدون درنظر گرفتن شرایط و از روی هیجان اقدام به خرید می‌کنند تا از بقیه سهامداران عقب نیافتندند. همچنین زمانی که فردی سهمی را نمی‌خرد و ارزش آن سهم بالا می‌رود، احساس جا ماندن و آزردگی به او دست می‌دهد که به آن “FOMO” می‌گویند. به طور کلی، احساسات و هیجاناتی که باعث می‌شوند یک سهامدار در مواقع بالا بودن قیمت‌ها تصمیمات نادرستی بگیرد، “FOMO” نام دارند.

گاوها و خرس‌ها

گاوها و خرس‌ها، اصطلاحاتی هستند که در بازارهای مالی برای توصیف روند قیمت‌ها و نگرش کاربران به بازار استفاده می‌شود. کاربرانی که به‌طور مداوم به سمت روند صعودی بازار فکر می‌کنند و قیمت ارزها را به‌طور مثبت پیش‌بینی می‌کنند، گاوها نامیده می‌شوند. این اصطلاح از شکل دست‌های گاو هنگامی که مبارزه می‌کند، گرفته شده است و بازار صعودی را مشخص می‌کند.

به کاربرانی که همواره نگرش منفی به بازار دارند و قیمت را به‌طور نزولی پیش‌بینی می‌کنند،خرس‌ها گفته می‌شود. این اصطلاح از شکل دست‌های خرس هنگامی که در مبارزه استفاده می‌شود، گرفته شده است و به بازار نزولی اشاره می‌کند.

بازار خرسی

در بازار خرسی، قیمت‌ها به صورت ثابت یا با روند نزولی پیش‌روند و کاربران نسبت به خرید و فروش ارزها اطمینان کافی ندارند. به این ترتیب، تله خرسی به وجود می‌آید که در آن قیمت‌های ساختگی به کاربران نشان داده می‌شود و آنها را به معامله بر اساس این قیمت‌های نادرست تشویق می‌کند. این تله با ایجاد سیگنال‌های نادرست در تحلیل تکنیکال به‌وجود می‌آید که سیر صعودی بازار را از دید کاربران پنهان می‌کند و آنها را از روند صعودی قیمت‌ها غافل می‌کند. به‌این ترتیب، کاربران در نهایت به سود سرمایه‌گذاری تمام می‌شوند که به‌طور نامحسوس توسط تله خرسی ایجاد شده است.

به‌طور کلی، اصطلاحات گاو و خرس در بازارهای مالی به‌عنوان نمادهایی برای توصیف نگرش کاربران به بازار و روند قیمت‌ها استفاده می‌شود. این اصطلاحات در صورتی که به‌درستی استفاده شوند، می‌توانند به‌عنوان یک ابزار مفید برای کاربران و سرمایه‌گذاران در تحلیل بازار و تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری و معامله با ارزها کمک کنند.

بازار گاوی

بازار گاوی به معنای بازاری است که روند قیمت‌ها در آن صعودی است و سرمایه‌گذاران به رشد قیمت‌ها امیدوارند. این اصطلاح، به شکل شاخ‌های رو به بالای گاو هنگام مبارزه، اشاره دارد و به‌طور کلی، در بازارهای مالی برای توصیف روند صعودی قیمت‌ها و نگرش افراد به بازار استفاده می‌شود.

تله گاوی همانند تله خرسی

تله گاوی همانند تله خرسی، یک سیگنال نادرست در تحلیل تکنیکال است که در آن روند نزولی بازار از دید سرمایه‌گذاران پنهان می‌ماند و آنها را به معامله در بازار گاوی تشویق می‌کند. این سیگنال نادرست باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به اشتباه فکر کنند که بازار به حالت صعودی خود بازگشته است و به همین دلیل به معامله ادامه می‌دهند که اغلب باعث ضرر آنها می‌شود. در واقع، تله گاوی به‌طور آگاهانه توسط برخی از سرمایه‌گذاران و بازاریابان ایجاد می‌شود تا باعث جذب سرمایه‌گذاران و افزایش حجم معاملات شود.

به‌طور کلی، اصطلاحات بازار گاوی و تله گاوی در بازارهای مالی برای توصیف روند صعودی قیمت‌ها و سیگنال‌های نادرست در تحلیل تکنیکال به‌کار می‌روند. در بازار گاوی، سرمایه‌گذاران به‌طور معمول به افزایش قیمت‌ها امیدوار هستند و این باعث افزایش حجم معاملات و رشد بازار می‌شود. اما در صورتی که تله گاوی وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران به اشتباه فکر می‌کنند که بازار به حالت صعودی خود بازگشته است و به معامله ادامه می‌دهند. این اشتباه باعث ایجاد خساراتی برای آنها می‌شود.

در کل، استفاده از اصطلاحات گاو و خرس و تله‌های آنها در بازارهای مالی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مفید برای برای توصیف روند بازار و رفتار سرمایه‌گذاران در آنها باشد. به طور کلی، تحلیل تکنیکال و بررسی همه جوانب بازار می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا از روند بازار درست درک پیدا کنند و تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری بگیرند. در هر صورت، باید توجه داشت که هر بازاری شرایط ویژه خود را دارد و استفاده اشتباه از اصطلاحات ممکن است باعث خطاها و خسارات مالی شود.

آربیتراژ چیست و چه کاربردی دارد

آربیتراژ به معنای بهره‌برداری از تفاوت قیمت‌های بازارهای مختلف برای کسب سود در دنیای ارزهای دیجیتال است. این سود به وجود می‌آید زمانی که یک سرمایه در بازارهای مختلف با قیمت‌های متفاوت معامله می‌شود.

برای مثال، در یک صرافی، بیت کوین با قیمت ۲۰۰۰۰ دلار و در صرافی دیگر با قیمت ۱۹۹۰۰ دلار معامله می‌شود. در چنین شرایطی، معامله‌گران می‌توانند بیت کوین را با قیمت پایین‌تر در صرافی اول خریداری کنند و همان بیت کوین را با قیمت بالاتر در صرافی دیگر به فروش برسانند و از تفاوت قیمت بین دو بازار برای کسب سود بهره‌مند شوند. این سود حاصل تفاوت در قیمت بیت کوین در دو بازار است و به آن آربیتراژ گفته می‌شود.

به‌عنوان یک مثال دیگر، فرض کنید که در بازار ارزهای دیجیتال، اتریوم با قیمت ۲۵۰۰ دلار در یک صرافی و با قیمت ۲۵۵۰ دلار در صرافی دیگر معامله می‌شود. در این شرایط، معامله‌گران می‌توانند اتریوم را با قیمت کمتر در صرافی اول خریداری کنند و در صرافی دوم با قیممتفاوت به فروش برسانند. این کار به آنها اجازه می‌دهد که از تفاوت قیمت در دو بازار بهره‌مند شوند و سود آربیتراژی را به دست آورند.

آربیتراژ در دنیای ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک استراتژی سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به سرعت بالای تغییرات قیمت در بازارهای ارزهای دیجیتال، آربیتراژ به معنای کسب سود از تفاوت در قیمت‌های بازارهای مختلف، به‌عنوان یک فرصت سودآور برای سرمایه‌گذاران مطرح است.

به‌طور کلی، آربیتراژ در دنیای ارزهای دیجیتال به عنوان یک استراتژی سرمایه‌گذاری برای کسب سود از تفاوت قیمت‌های بازارهای مختلف به کار می‌رود. این استراتژی، با بهره‌مندی از تفاوت قیمت‌های مختلف در بازارها، فرصتی برای کسب سود برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. در این روش، سرمایه‌گذاران به دنبال فروش سریع و خرید سریع در صرافی‌های مختلف هستند تا بهره‌مندی از تفاوت قیمت‌ها و کسب سود بپردازند.

مزیت اصلی آربیتراژ در دنیای ارزهای دیجیتال

مزیت اصلی آربیتراژ در دنیای ارزهای دیجیتال، سرعت بالای تغییرات قیمت در بازارهای مختلف است. این سرعت بالا باعث می‌شود که قیمت‌ها در بازارهای مختلف با سرعت بالا به روز شوند و اینامکان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که با بهره‌مندی از تفاوت قیمت‌های مختلف، سودآوری کنند. با این حال، آربیتراژ همچنین دارای ریسک‌هایی است، مانند عدم پذیرش تراکنش‌ها توسط صرافی یا تأخیر در تأیید تراکنش‌ها، که می‌تواند منجر به ازدیاد ریسک‌های سرمایه‌گذاری شود.

اصطلاحات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال، یکی از روش‌های کسب درآمد در جهان کریپتوکارنسی است. در بخش استخراج، اصطلاحات مرتبط با ارزهای دیجیتال، برای افرادی که به دنبال استخراج ارز هستند، بسیار مفید هستند.

جایزه بلاک، به ماینرها به ازای کاری که در شبکه بلاک‌چین انجام می‌دهند، پرداخت می‌شود. ماینرها در این فرایند، برای تکمیل معاملات مورد نیاز برای شروع یک بلوک جدید در زنجیره بلاک‌چین، مشارکت می‌کنند.

نصف شدن پاداش استخراج، فرایندی است که هر چهار سال یکبار رخ می‌دهد و به آن “هاوینگ بیت کوین” معروف است. پاداش اولین بلاک استخراج شده در سال ۲۰۰۹، ۵۰ بیت کوین بود. اما هر چهار سال، این پاداش بلاک نصف می‌شود.

ماینرها می‌توانند برای افزایش توان محاسباتی خود، به صورت گروهی در یک “استخر استخراج” فعالیت کنند. در این حالت، پاداش استخراج بین مشارکت کنندگان در استخر، تقسیم می‌شود. ایده اصلی این است که عضویت در یک استخر استخراج، فرصت بیشتری برای داشتن هش‌های موفق را فراهم می‌کند.

برای تأییدتراکنش‌هایی که در شبکه بلاک‌چین انجام می‌شوند، الگوریتم‌های خاصی برای تایید آنها وجود دارد. این الگوریتم‌ها به عنوان “الگوریتم اجماع” شناخته می‌شوند. در شبکه‌های بلاک‌چین، از دو نوع الگوریتم اجماع “گواهی اثبات کار” و “گواهی اثبات سهام” استفاده می‌شود.

گواهی اثبات کار، یکی از اصطلاحات مرتبط با ارزهای دیجیتال است که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این الگوریتم، ماینرها برای ثابت کردن کارکرد خود، به حل یک مسئله ریاضی در شبکه، مشغول می‌شوند. هر ماینری که بتواند این مسئله را با موفقیت حل کند، می‌تواند بلاک جدید را به زنجیره بلاک‌چین اضافه کند.

گواهی اثبات سهام، یک نوع دیگر از الگوریتم اجماع است که در آن، ماینرها بر اساس تعداد رمزارزهایی که در اختیار دارند، برای تایید بلاک‌های جدید انتخاب می‌شوند. به این معنی که هر چه دارایی یا سهام ماینر بیشتر باشد، شانس بیشتری برای تایید بلاک‌های جدید خواهد داشت.

در کل، استخراج ارز دیجیتال یکفرآیند پیچیده و تخصصی است که نیازمند تجهیزات خاص و قدرت محاسباتی بالاست. در این فرایند، ماینرها برای حل مسائل ریاضی و تایید تراکنش‌ها، به صورت فردی یا گروهی در استخرهای استخراج فعالیت می‌کنند. همچنین، الگوریتم‌های اجماع مختلفی برای تایید تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌های جدید به زنجیره بلاک‌چین، استفاده می‌شوند.

با این حال، استخراج ارز دیجیتال به عنوان یک روش کسب درآمد، همچنان مورد توجه بسیاری از افراد و شرکت‌ها قرارمتداول است. در این روش، شخص یا شرکتی که به دنبال کسب درآمد از ارزهای دیجیتال می‌باشد، ابتدا باید تجهیزات مورد نیاز را تهیه و نصب کند. سپس، ماینرها برای حل مسائل ریاضی و تایید تراکنش‌ها، به صورت فردی یا گروهی در استخرهای استخراج فعالیت می‌کنند. در صورت موفقیت، ماینرها پاداش بلاک را دریافت خواهند کرد.

در این روش، جایزه بلاک به ماینرها به ازای کاری که در شبکه بلاک‌چین انجام می‌دهند، پرداخت می‌شود. پاداش این بلاک هر چهار سال یکبار نصف می‌شود، که به آن “هاوینگ بیت کوین” معروف است. همچنین، ماینرها می‌توانند به صورت گروهی در “استخر استخراج” فعالیت کنند تا توان محاسباتی خود را افزایش دهند و پاداش استخراج را بین خود تقسیم کنند. برای تایید تراکنش‌ها، الگوریتم‌های اجماعی مانند “گواهی اثبات کار” و “گواهی اثبات سهام” استفاده می‌شوند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *