0

بریج کانکست چیست؟ آموزش استفاده از “کانکت بریج

بریج کانکست
بازدید 515

چشم‌انداز امروزی بلاک‌چین، پر از اکوسیستم‌های بلاک‌چینی جدید است که هر یک موارد کاربردی جدیدی برای این صنعت به ارمغان می‌آورند. با این‌حال، بیشتر این سیستم‌های غیرمتمرکز جدا از هم عمل می‌کنند و ویژگی‌های فوق‌العاده آن‌ها، اغلب فقط برای دارندگان توکن بومی‌شان در دسترس است. این مسئله باعث محدودیت تعامل بین زنجیره‌ها و پرهزینه‌بودن نقل‌وانتقالات بین آن‌ها می‌شود. دلیل اصلی ظهور بریج‌های مختلف، از جمله بریج کانکست (Connext Bridge)، برقراری این ارتباط بین‌زنجیره‌ای و ایجاد همکاری متقابل بین آن‌هاست.

بریج کانکست یک فناوری است که مشکل برقراری ارتباط بین زنجیره‌های مختلف بلاک چینی را بدون نیاز به اعتماد حل می‌کند. در این مقاله، می‌توانید در مورد بریج کانکست و ویژگی‌های آن نسبت به سایر بریج‌ها بیشتر بدانید.

پس از مطالعه این مقاله، می‌توانید به پرسش‌های خود درباره ساختار و معماری بریج کانکست، آموزش کار با بریج کانکست و اهداف توکن بومی آن پاسخ دهید.

بریج کانکست چیست؟

بریج کانکست یک پل بین زنجیره‌های غیرامنی روی اتریوم است که در حال حاضر با استفاده از بریج لیرسواپ، ۱۳ زنجیره سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و پروتکل‌های لایه دوم را به هم متصل می‌کند. لایه دوم، مانند آپتیمیزم، آربیتروم و زی‌کی‌سینک (zkSync)، به کاربران کمک می‌کنند دارایی‌های دیجیتال خود را بدون نیاز به صرافی‌های متمرکز به شبکه‌های لایه دوم ارسال کنند. به این ترتیب، بریج کانکست به کاربران این امکان را می‌دهد که با کمترین هزینه، از قابلیت‌های شبکه‌های لایه دوم استفاده کنند.

کانکست چیست؟

کانکست، شبکه‌ای با قابلیت همکاری است که در ژانویه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شده و بر انتقال سریع و غیرامانی توکن‌ها و کال‌دیتای قراردادهای هوشمند تمرکز دارد. تخصص کانکست در انتقال داده‌ها بین زنجیره‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم یا رول‌آپ‌هایی است که از پروتکل کانکست استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، پروتکل NXTP برای انتقال داده‌ها بین زنجیره‌ها استفاده می‌شود که کاملاً بی‌نیاز از اعتماد است. در واقع، پروتکل کانکست، مانند پروتکل استاندارد اینترنت (IP)، قادر به اجرای اکوسیستم چندزنجیره‌ای اتریوم است.

در ابتدا، بریج کانکست با نام اکس پولینیت (xPollinate) شناخته می‌شد؛ اما چند ماه بعد، تیم پروژه تصمیم گرفت نام آن را به بریج کانکست تغییر دهد.

سازندگان بریج کانکست عبارتند از آرجون بوپتانی (Arjun Bhuptani)، راهول سیتارام (Rahul Sethuram) و لین هابر (Layne Haber). این تیم از اولین تیم‌هایی بود که تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه لایه دوم آغاز کردند. آن‌ها متوجه شدند که تجربه کاربر (UX) مهم‌ترین چالش برای پذیرش پروتکل‌های لایه دوم است؛ به همین دلیل، در طراحی و توسعه بریج کانکست، تمرکز بر تجربه کاربر و سهولت استفاده قرار گرفته است.

بنابراین، تیم بریج کانکست تمرکز خود را بر روی بهبود تجربه کاربر در اتریوم و اکوسیستم گسترده وب ۳.۰ معطوف کردند. آن‌ها باور دارند که:

پروتکل‌های غیرمتمرکز قادرند ارزش و مالکیت را به افراد بازگردانند. اما این فقط در صورتی ممکن است که استفاده از این پروتکل‌ها، به اندازه کافی ساده باشد و همه به آن دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، تیم بریج کانکست در طراحی پروتکل خود، تلاش کرده‌اند تا سادگی و سهولت استفاده از آن را تضمین کنند.

بریج کانکست چگونه کار می‌کند؟

شبکه کانکست از پروتکل NXTP برای انتقال داده‌ها بین زنجیره‌های مختلف استفاده می‌کند. این پروتکل در واقع یک قرارداد هوشمند است که به جای معرفی مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌های خارجی برای مدیریت وجوه کاربر، از مکانیسم قفل/باز کردن (lock/unlock) استفاده می‌کند. به این ترتیب، پروتکل NXTP می‌تواند برای انتقال داده‌ها بین زنجیره‌های مختلف با سرعت و کارایی بالا استفاده شود.

با توجه به اینکه پروتکل‌های غیرمتمرکز قادر به بازگرداندن ارزش و مالکیت به افراد هستند، تیم بریج کانکست تمرکز خود را بر روی بهبود تجربه کاربر در اتریوم و اکوسیستم گسترده وب ۳.۰ معطوف کرده است. آن‌ها باور دارند که برای اینکه این اتفاق رخ دهد، استفاده از پروتکل‌های غیرمتمرکز باید به‌اندازه کافی ساده باشد و همه به آن دسترسی داشته باشند. به همین دلیل، تیم بریج کانکست در طراحی پروتکل خود، تلاش کرده‌اند تا سادگی و سهولت استفاده از آن را تضمین کنند.

برای مثال، اگر کاربری بخواهد از آپتیمیزم به آربیتروم پل بزند، قرارداد هوشمند کانکست توکن‌های کاربر را از طریق پل بومی آپتیمیزم به اتریوم منتقل می‌کند. سپس توکن‌ها را از طریق پل استاندارد آربیتروم، از اتریوم به آربیتروم می‌فرستد. کل این فرایند به روشی یکپارچه انجام می‌شود.

با توجه به اینکه زمان لازم برای جابه‌جایی توکن‌ها از طریق پل‌های استاندارد زمان‌بر است، کانکست از شبکه‌ای متشکل از ۵۳ روتر (مشابه نود) استفاده می‌کند که توکن‌های کاربران در زنجیره مقصد را به‌اصطلاح از جیب خودشان پرداخت می‌کنند و وقتی دسته‌ای از تراکنش‌ها با سرعت کندتر به استخر نقدینگی موجود در شبکه وارد شد، هریک پول خودشان را پس می‌گیرند.

در ماه آوریل سال 2022، بریج کانکست با انجام یک به‌روزرسانی مهم به نام آماروک (Amarok) با پروتکل نومد (Nomad) همکاری کرد. در نتیجه، در سازوکار به‌روزرسانی شده کانکست، چهار بازیگر اصلی شامل کاربر، روترهای کانکست (Router)، به‌روزرسان نومد (Nomad Updater) و ناظر نومد (Nomad Watcher) نقش ایفا می‌کنند.

بیایید بررسی کنیم که این چهار بازیگر چطور مراحل اجرای تراکنش در بریج کانکست را انجام می‌دهند.

۱. در ابتدا، کاربر تراکنشی خود را به قرارداد هوشمند کانکست در زنجیره مبدأ ارسال کرده و اعلام می‌کند که می‌خواهد بین دو زنجیره پل بزند.

۲. این تراکنش برای روترها که با هم رقابت می‌کنند، به صورت مزایده گذاشته می‌شود. روترها تراکنش کاربر را که حاوی دستورالعمل‌هایی است مشاهده می‌کنند و هر یک پیشنهاد خود را شامل بازه زمانی و محدوده قیمت به کاربر ارائه می‌دهند.

۳. وقتی کاربر پیشنهاد یکی از روترها را پذیرفت، تراکنش آماده‌سازی می‌شود. از آنجا که تکمیل تراکنش زمان می‌برد، روتر مبلغ موردنظر را با کسر کارمزد (به‌عنوان پاداش خودش)، به زنجیره مقصد ارسال می‌کند و بعد از اتمام کار، پولش را از استخر نقدینگی شبکه دریافت می‌کند. روتر تضمین می‌کند که مبلغ پرداختی او به گیرنده درست است.

۴. قرارداد هوشمند کانکست، وجوه کاربر را از طریق پل بومی زنجیره موردنظر به قرارداد هوشمند نومد در اتریوم منتقل و در آنجا وجوه را قفل می‌کند. البته این قرارداد فقط شامل همین یک تراکنش نیست، بلکه به‌روزرسان نومد، چندین تراکنش را با هم در آن به‌شکل درخت مرکل دسته‌بندی می‌کند. سپس ریشه درخت را امضا می‌کند و آن را به قرارداد هوشمند نومد دیگری در تمام زنجیره‌های مقصد بازمی‌گرداند تا همه نمای به‌روزشده‌ای از موجودی تراکنش‌ها داشته باشند.

۵. حالا ناظران نومد در هر زنجیره وارد عمل می‌شوند و ۳۰ دقیقه فرصت دارند تراکنش‌های امضا شده را با تراکنش‌های اصلی مقایسه کنند تا مغایرتی بین موجودی توکن‌های قفل‌شده در اتریوم و توکن‌های موجود در زنجیره مقصد وجود نداشته باشد. اگر همه چیز درست بود، وجوه قفل‌شده را باز می‌کنند و به قرارداد هوشمند کانکست دیگری در زنجیره مقصد ارسال می‌کنند که در آنجا کاربر می‌تواند وجوه خود را مطالبه کند.

۶. به محض اینکه وجوه کاربر فرستنده به استخر نقدینگی وارد شد، روتر می‌تواند با اثبات اینکه در مرحله ۳ توکن‌هایی را به زنجیره مقصد ارسال کرده است، توکن‌های خود را پس بگیرد.

در این بخش با ساختار و اکوسیستم کانکست آشنا می‌شویم که شامل معماری، مکانیسم تأیید تراکنش‌ها و توکن بومی آن است.

معماری بریج کانکست شامل زیرساخت‌های زیر است:

  • قراردادها: وجوه همه مشارکت‌کنندگان در شبکه در قراردادها نگهداری می‌شود. همچنین قراردادها برای سهولت مکانیسم قفل/بازکردن پروتکل NXTP ضروری هستند.
  • زیرگراف‌ها: زیرگراف‌ها با ذخیره کردن داده‌ها و مراحل کار روی زنجیره، امکان مقیاس‌پذیری شبکه را فراهم می‌کنند.
  • SDK (کاربران توسعه‌دهنده): بریج کانکست، علاوه بر کاربران عادی ارز دیجیتال، کاربران توسعه‌دهنده نیز دارد که می‌توانند مستقیماً برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) خود را به منظور تسهیل انجام تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای با این شبکه ادغام کنند.
  • پیام‌رسان: پیام‌رسان، وظیفه ارسال اطلاعات مربوط به آماده‌سازی و وضعیت و همچنین انتقال وجوه و کال‌دیتا (محل ذخیره‌سازی داده‌های غیرقابل‌تغییر) را بر عهده دارد.
  • روتر: روترهای شبکه همان نودهای کانکست هستند و وظیفه بررسی سرویس‌های پیام‌رسانی و زیرگراف‌ها بر عهده آن‌هاست. نودها براساس پیام‌ها، تراکنش‌ها را به سرویس TxService ارسال می‌کنند.
  • TxService: این سرویس مسئول ارسال تراکنش‌های دریافتی از روترها به زنجیره است.

مکانیسم اعتبارسنجی تراکنش:

کانکست برای اعتبارسنجی تراکنش‌های میان‌زنجیره، از مجموعه‌ای شبکه‌های نقدینگی با پشتیبانی روترها و مکانیسم قفل/بازکردن استفاده می‌کند. این مکانیسم دارای مزایای زیر است:

امنیت بالا: شبکه کانکست به سیستم امنیتی بلاکچین‌های زیربنایی خود متکی است، بنابراین همانند بلاکچین‌های بنیادین خود، امنیت بالایی دارد.

احتمال سرقت وجوه بسیار کم است: شبکه کانکست از مکانیسم قفل/بازکردن وجوه استفاده می‌کند که تضمین می‌کند روترها نمی‌توانند وجوه کاربران را به سرقت ببرند.

دارایی‌های پرداختی نقدشونده‌تر خواهند بود: همانطور که قبلاً گفته شد، روترها خودشان زودتر وجوه گیرنده را پرداخت می‌کنند تا سرعت کار افزایش یابد. با توجه به اینکه روترها برای این کار از توکن‌های بومی زنجیره مقصد استفاده می‌کنند، وجوهی که گیرنده دریافت می‌کند، نقدشونده‌تر و قابل تبدیل به دیگر دارایی‌هاست.

مدل امنیتی بریج کانکست:

مدل امنیتی کانکست از نوع Hashed Timelock Contracts (HTLC) است. یکی از مزایای این مدل، محدودیت تراکنش‌ها به زمان مشخص است. این بدان معناست که زیرساخت کانکست اجرای به‌موقع تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. اگر تراکنش به هر دلیلی در مدت زمان مشخصی تکمیل نشود، متوقف خواهد شد و کاربر می‌تواند وجوه خود را بازیابی کند.

مزیت دیگر این است که ریسک طرف مقابل (Counterparty Risk) را به حداقل می‌رساند. روترها تسویه هر تراکنش را تضمین می‌کنند. بنابراین نیازی به طرف‌های قابل اعتماد نیست و کاربر می‌تواند مطمئن باشد که وجوه به دست گیرنده می‌رسد.

ریسک‌های موجود:

با وجود مدل امنیتی بریج کانکست، این شبکه کاملاً بدون ریسک نیست. به عنوان مثال، کاربر در صورت هک شدن کد سیستم، خطای خود یا حمله به زنجیره ممکن است وجوه خود را از دست بدهد.

علاوه بر این، اگر روتری برای اجرای تراکنش انتخاب شود، ولی تراکنش آماده‌سازی مربوطه را در زنجیره مقصد ارسال نکند، وجوه کاربر تا زمان انقضا قفل خواهد شد.

البته کانکست برای جلوگیری از چنین اقدامات مخربی از جانب روترها، مکانیسم اسلشینگ را به عنوان جریمه در نظر دارد. در بخش توکن بومی کانکست درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

ریسک دیگر کانکست، خطر تمرکزگرایی است. از یک سو، ممکن است روترها کنترل شبکه را به شکلی مخرب در دست بگیرند و از سوی دیگر، تیم کانکست نقش یک رهبری متمرکز را در بخش پیام‌رسانی ایفا می‌کند که به نوبه خود می‌تواند خطر سانسور پیام‌ها را در پی داشته باشد. تیم کانکست در تلاش است این ریسک‌ها را رفع کند.

توکن بومی شبکه کانکست:

توکن بومی شبکه کانکست، نکست (NEXT) نام دارد. این توکن از نوع توکن‌های حاکمیتی و کاربردی ERC-20 است که امکان استفاده منصفانه از شبکه را فراهم می‌کند. کل عرضه توکن، ۱ میلیارد واحد است. اما طبق آخرین اطلاعات در هنگام نگارش این متن، توزیع آن هنوز آغاز نشده است. بنابراین مراقب کلاهبرداری‌هایی با نام توکن نکست باشید.

برخلاف راه‌حل‌های مشابه که برای امنیت شبکه به توکن‌های خود متکی هستند، پلتفرم کانکست مستقیماً امنیت خود را از زنجیره‌هایی که پشتیبانی می‌کند می‌گیرد و بنابراین، هدف توکن NEXT تأمین امنیت نیست، بلکه حفظ منصفانه‌بودن عملیات برای روترهاست.

از آنجا که توکن NEXT کاربردی است، روترها باید آن را برای مشارکت در شبکه سهام‌گذاری کنند تا متناسب با مقدار آن، سهمی از کار شبکه را به دست آورند. توکن NEXT با حصول اطمینان از اینکه همه روترها از مجموعه‌ای از قوانین یکسان درباره سفارش منصفانه تراکنش پیروی می‌کنند، شبکه را دایر نگه می‌دارد و هر روتر که قوانین را نقض کند، طبق مکانیسم اسلشینگ، بخشی از توکن‌های خود را به عنوان جریمه از دست خواهد داد.

توکن NEXT از نوع توکن‌های حاکمیتی هم هست و قرار است از طریق یک سازمان غیرمتمرکز خودگردان (دائو) برای اداره خزانه اکوسیستم شبکه کانکست به کار رود.

بریج کانکست از چه کیف پول‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

چهار کیف پول هستند که بریج کانکست از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. این کیف‌پول‌ها عبارتند از: متاماسک (MetaMask)، کوین‌بیس والت (Coinbase Wallet)، پورتیس (Portis) و والت‌کانکت (WalletConnect). متاماسک که کیف پولی اتریومی است، از بقیه بهتر به نظر می‌رسد.

بریج کانکست از چه شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

با توجه به مستندات ارائه شده در وب‌سایت کانکست، این بریج در حال حاضر از ۱۵ شبکه اصلی و آزمایشی پشتیبانی می‌کند.

شبکه‌های اصلی شامل اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان، ایکس دای (xDai)، فانتوم اپرا، آربیتروم ون و اولنچ است. به‌جز این موارد، قرار است از شبکه‌های فیوز، مون‌بیم، مون‌ریور و تعدادی شبکه دیگر هم پشتیبانی کند.

برخی از شبکه‌های آزمایشی تحت پشتیبانی بریج کانکست شامل راپستن، رینکبای، گوئرلی و کووان هستند.

کانکست ماهیتی توسعه‌پذیر دارد و بنابراین می‌تواند از هر زنجیره‌ای به‌آسانی پشتیبانی کند. با این حال، فرآیند ادغام با کانکست براساس سازگاری آن زنجیره با ماشین مجازی اتریوم، ممکن است کمی متفاوت باشد.

زنجیره‌هایی که با ماشین مجازی اتریوم سازگار هستند، در صورتی که بخواهند قراردادها را در زنجیره خود مستقر کنند، می‌توانند با دسترسی به تیم کانکست از طریق سرور دیسکورد (Discord) خود، این کار را انجام دهند.

اما زنجیره‌های ناسازگار با ماشین مجازی اتریوم، می‌توانند با بارگیری قراردادها و بازنویسی آن‌ها در سرویس txService شبکه، با کانکست کار کنند.

آموزش کار با بریج کانکست

در این بخش، آموزش کار با بریج کانکست را خواهید آموخت. برای این کار، از کیف پول متامسک استفاده خواهیم کرد، اما روند کار با سایر کیف پول‌هایی که کانکست از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، به همین شکل است.

  • در ابتدا، کیف پول متامسک را دانلود کنید و دارایی‌هایی که می‌خواهید انتقال دهید را به آن واریز کنید. همچنین، با فشردن دکمه آبی خرید “BUY” در صفحه اصلی، می‌توانید به صورت مستقیم وجوه مورد نیاز خود را به کیف پولتان منتقل کنید:
  • آیکون کیف پول در گوشه بالا و سمت راست مرورگر شما قابل مشاهده است. برای ورود به کیف پول، روی آن کلیک کنید. پس از اتصال به کیف پول، باید مشخص کنید که بین کدام دو شبکه پل می‌سازید. شبکه مبدأ را از منوی بازشونده کادر FROM (از) و شبکه مقصد را از منوی کادر TO (تا) انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از شبکه اصلی اتریوم به آپتیمایزم اتر انتقال دهید، شبکه مبدأ باید اتریوم باشد و شبکه مقصد باید آپتیمایزم باشد:
  • در این مرحله، پس از انتخاب شبکه و توکن مورد نظر، مقدار توکن را در کادر ورودی وارد کرده و گزینه سواپ (Swap) را انتخاب کنید:
  • مبلغ و کارمزدها را بررسی کرده و در کادری که ظاهر می‌شود، گزینه تأیید سواپ (Confirm Swap) را انتخاب کنید. سپس تراکنش را در کیف پول متامسک خود تأیید کنید:

توجه: اگر از کیف پول سخت‌افزاری استفاده می‌کنید، پس از تأیید در متامسک، باید تراکنش را در دستگاه سخت‌افزاری خود تأیید کنید.

  • پس از انجام تراکنش، یک پنجره با عبارت “Sign to Claim Funds” ظاهر می‌شود. روی آن کلیک کرده و آن را در کیف پول متامسک خود و در صورت استفاده از کیف پول سخت‌افزاری، در آن تأیید کنید:
  • اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید، دریافت وجه شما موفقیت‌آمیز خواهد بود. این فرایند بسیار سریع است. به عنوان مثال، انتقال اتر شاید به مدت حداکثر ۵ دقیقه زمان ببرد.

سؤالات متداول

۱. چرا باید بریج کانکست را انتخاب کنیم؟

بریج کانکست به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت و بدون نیاز به اعتماد، ارتباط بین زنجیره‌ها و رول‌آپ‌ها را برقرار کنید. این پلتفرم در حال حاضر از ۱۵ شبکه پشتیبانی می‌کند و برخلاف بسیاری از سیستم‌های دارای قابلیت همکاری دیگر، بدون نیاز به تکیه بر اعتبارسنج‌های خارجی این کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل، بریج کانکست از امنیت بالاتری برخوردار است.

۲. از چه کیف پول‌هایی بریج کانکست پشتیبانی می‌کند؟

بریج کانکست از چهار کیف پول پشتیبانی می‌کند: متامسک، پورتیس، والت‌کانکت و کوین‌بیس والت.

بریج کانکست از چه شبکه‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

بریج کانکست از شبکه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند که برخی از آن‌ها عبارتند از: اتریوم، پالیگان، اولنچ، آربیتروم، آپتیمایزم، بایننس اسمارت چین و ایکس دای.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *