0

توکن نقدینگی چیست؟

توکن نقدینگی
بازدید 371

 

 

توکن نقدینگی یا LP، توکن‌های خاصی هستند که توسط صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد می‌شوند. صرافی‌های غیرمتمرکز یا به اختصار DEX، پلتفرم‌های معاملاتی هستند که از طریق آنها می‌توانید دارایی‌های خود را نگهداری یا مدیریت کنید و به خدمات واسطه‌گری نیاز ندارید. وقتی یک استخر نقدینگی را تامین مالی می‌کنید، قرارداد هوشمند با توجه به میزان توکن‌هایی که سپرده‌گذاری می‌کنید به شما پاداش می‌دهد. اینجاست که نقش توکن‌های نقدینگی مشخص می‌شود زیرا این توکن‌ها پاداش شما هستند. به همین دلیل، توکن‌های LP به عنوان عضوی بسیار مفید در بازار تبدیل شده‌اند. این دقیقاً روشی است که زیربنای عملکرد بازارسازان خودکار (AMM)، مانند Uniswap، Sushi Swap، Pancake Swap و Compound است.

هنگامی که توکن‌ها در یک استخر نقدینگی سپرده می‌شوند، پلتفرم به طور خودکار یک توکن جدید تولید می‌کند که نشان دهنده سهم سپرده‌گذار از آن استخر است. این توکن‌ها با نام Liquidity Provision Tokens یا به اختصار LP شناخته می‌شوند و برای بسیاری از سرویس‌ها در پلتفرم اصلی و حتی دیگر پلتفرم‌های DeFi قابل استفاده هستند.

بازارسازان خودکار و توکن نقدینگی، دو ویژگی کلیدی در ساختار بازار خودکار هستند. این توکن‌ها به حفظ غیرحضانتی بودن پلتفرم‌ها کمک می‌کنند. به این معنا که به جای نگهداری توکن‌های شما با دست، با فعالیت‌های خودکار، تمرکز زدایی و عدالت را تشویق می‌کنند. توکن‌های نقدینگی درهای جدیدی از معاملات توکن را برای کاربران باز می‌کنند و دسترسی به اکوسیستم DeFi را آسان‌تر می‌کنند. این توکن‌ها تضمین می‌کنند که پلتفرم‌های DeFi به صورت متمرکز نیستند و امنیت و کنترل بیشتری برای کاربران فراهم می‌کنند.

عملکرد غیرحضانتی بازارسازان خودکار برای مشارکت در اکوسیستم مالی غیرمتمرکز بسیار مهم است. با استفاده از بازارسازان خودکار، با ارائه نقدینگی به استخر و دریافت توکن‌های LP به عنوان پاداش، می‌توانید به عنوان مالک دارایی‌های خود عمل کنید. این توکن‌ها توسط کدهای کامپیوتری تولید می‌شوند و انسان در تولید آنها دخالتی ندارد. توکن‌های نقدینگی اساساً سهم تأمین‌کننده نقدینگی از مجموعه را نشان می‌دهند و به آنها کنترل کامل بر دارایی‌هایشان را می‌دهند.

یک مثال برای توضیح بهتر. فرض کنید شما ده دلار از یک توکن را به یکی از استخرهای متعادل کننده صد دلاری واریز کرده‌اید. به ازای این واریز، شما ده درصد از توکن نقدینگی آن استخر را در اختیار دارید زیرا شما صاحب ده درصد از سهام این استخر هستید. توکن‌های LP در واقع نشان دهنده سهام شما هستند و با استفاده از آنها، می‌توانید سپرده خود را در هر زمان و بدون نیاز به دخالت کسی برداشت کنید. از آنجایی که این توکن‌ها ERC-20 هستند، می‌توانید آنها را به راحتی معامله کرد و در پروتکل‌های دیگر نیز استفاده کنید.

مفهوم نقدینگی یکی از مفاهیم اساسی در فضای DeFi است

این اصطلاح به تبدیل یک دارایی به دارایی دیگر اشاره دارد. در امور مالی سنتی، پول نقد به عنوان دارایی نقدشونده ترین دارایی در نظر گرفته می‌شود، زیرا به راحتی می‌توان آن را به طلا، سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌ها تبدیل کرد. با این حال، پول نقد را نمی‌توان به راحتی به ارز دیجیتال تبدیل کرد. در فضای ارزهای دیجیتال، بیت کوین به عنوان دارایی نقدشونده ترین دارایی در نظر گرفته می‌شود، زیرا تقریباً در هر بورس مرکزی قابل معامله است. در اکوسیستم DeFi که عمدتاً در بالای شبکه اتریوم ساخته شده است، اتریوم نیز به عنوان دارایی نقدشونده ترین دارایی در نظر گرفته می‌شود و در هر صرافی غیرمتمرکز تسویه می‌شود.

قبل از ایجاد توکن نقدینگی، دارایی‌هایی که در اکوسیستم اتریوم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در طول عمر مفید قابل دسترسی نبودند. در واقع، توکن‌ها زمانی که به عنوان بخشی از یک مکانیسم حاکمیتی به کار گرفته می‌شوند، به سیستم متصل می‌شوند. به عنوان مثال، در مکانیزم اجماع اثبات سهام اتریوم، اعتبارسنجی و افزودن بلاک‌های جدید به افراد نیاز دارد که اتر خود را در شبکه واریز کرده و قفل کنند. هنگامی که یک رمزارز مسدود می‌شود، دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد و بنابراین نقدینگی کمتری در سیستم وجود خواهد داشت.

ایجاد دارایی‌های قابل تبدیل در بازارسازان خودکار با نام توکن‌های Liquidity Provision (LP)، مشکل نقدینگی در ارزهای دیجیتال را حداقل در اکوسیستم DeFi حل کرده است. با استفاده از توکن نقدینگی، یک توکن داده شده را می‌توان چندین بار استفاده کرد، حتی اگر آن توکن در یک محصول DeFi سرمایه‌گذاری شده یا در اختیار مکانیسم حاکمیت شبکه قرار گرفته باشد. LP ها به حل مشکل نقدینگی در فضای ارزهای دیجیتال از طریق یک شکل غیرمستقیم سهام کمک می‌کنند.

در DeFi با توجه به سرعت رشد بالای این اکوسیستم، خدمات این اکوسیستم نیز به سرعت در حال توسعه هستند. در این مقاله، توکن تامین نقدینگی مورد بحث قرار گرفته است، اما در پلتفرم‌های مختلف، ممکن است با نام‌های متفاوتی شناخته شوند. به عنوان مثال، در پلتفرم Balancer، این توکن‌ها با نام Balancer Pool Tokens (BPT) یا Pool Tokens شناخته می‌شوند.

در صرافی UniSwap، این توکن‌ها به عنوان توکن‌های استخر یا نقدینگی شناخته می‌شوند. همچنین، پلتفرم Crow از همان توکن‌ها با نام LP یا Liquidity Provision Token استفاده می‌کند. با وجود این که نام‌ها متفاوت هستند، تعریف دقیقاً یکسان است. توکن‌های نقدینگی در واقع اثبات ریاضی هستند که نشان می‌دهد شما توکن‌های خود را در یک استخر قرار داده‌اید و می‌توانید از آنها برای برداشت ثروت خود استفاده کنید.

یکی از مفاهیم اخیر در اکوسیستم DeFi، ییلدفارمینگ است. این فرآیند در نیمه اول سال 2020 وجود نداشت، اما با ظهور خود به یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های DeFi تبدیل شد. ایده ییلدفارمینگ، سپرده‌گذاری توکن‌ها در طرح‌های DeFi مختلف است تا بیشترین بازده را به دست آورید. این سود را می‌توان با انتقال توکن‌ها به پروتکل‌های مختلف، به حداکثر رساند.

اگرچه هر دو توکن ییلدفارمینگ و نقدینگی، ایده‌های نسبتاً جدیدی در اکوسیستم هستند، اما در کنار هم به کار می‌روند.

برای درک نحوه عملکرد آن، به مراحل تشکیل توکن CRV در پروتکل Crow با استفاده از توکن DAI نگاه کنید:

  1. توکن‌های DAI را در استخر نقدی Kroo سپرده‌گذاری کنید.
  2. در ازای آن، توکن‌های LP دریافت می‌کنید.
  3. سپس توکن‌های LP دریافتی را در استخر Stakingcro سپرده‌گذاری کنید.
  4. در نهایت، توکن CRV را دریافت خواهید کرد.

در این سناریو، با تامین نقدینگی توکن DAI در کرو، می‌توانید کارمزد و سود کسب کنید و به راحتی توکن‌های CRV را با توکن LP کسب شده به دست آورید. استفاده از توکن نقدینگی، نقدینگی شما دو برابر می‌شود و با کسب کارمزد و بازدهی در ییلدفارمینگ، می‌توانید سود زیادی به دست آورید. بسیاری از اصطلاحات، فناوری‌ها و ویژگی‌های جدید که می‌توانند به شما کمک کنند، هر روز در اکوسیستم DeFi ظاهر می‌شوند و توکن‌های نقدینگی یکی از آنهاست که می‌تواند به شما سود بالایی بدهد.

ویژگی‌های توکن‌های نقدینگی را برای شما توضیح می‌دهیم. امیدواریم مفهوم توکن UNI که در قسمت قبل ذکر شد، برای شما روشن شده باشد. با این حال، سوال مطرح می‌شود که سایر توکن‌های نقدینگی چه ویژگی‌هایی دارند.

در پاسخ، قوانین یکسان هستند و به شرح زیر خواهد بود:

هر توکن نقدینگی تحت یک بلاکچین و استاندارد منحصر به‌فرد عمل می‌کند. برای مثال، UNI و Sushi روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند و از استاندارد ERC-20 استفاده می‌کنند. با این حال، توکن کیک روی زنجیره‌ی هوشمند بایننس کار می‌کند و از نوع BEP-20 است. این بدان معنی است که هر توکن در شبکه خود عمل می‌کند و نمی‌توان آن را به طور مستقیم مبادله کرد.

ارزش توکن‌های نقدینگی به ارزش کل پلتفرم‌هایی که روی آن‌ها معامله می‌شود بستگی دارد، برای مثال، DEX یا CEX، و تقسیم بر تعداد کل توکن‌های در گردش است.

اگر توکن‌های LP به هر دلیلی سوخته شوند، این امر بر ارزش توکن تأثیر مثبتی خواهد گذاشت و آن را کمیاب‌تر و در نتیجه ارزشمندتر خواهد کرد.

حال باید یک جنبه بسیار مهم را در نظر گرفت و آن این است که هر پلتفرم DEX قوانین استقرار خود را دارد که کم و بیش بر ارزش توکن‌های نقدینگی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، پلتفرم‌های پیشنهاد مستقیم مانند UniSwap با افزایش پذیرش و جذب سرمایه‌گذاری، به ارزش UNI اضافه می‌کنند.

در حالی که پلتفرم‌هایی مانند Land انتظار دارند که ارزش توکن‌های آنها با پیروی از مدل‌های الگوریتمی افزایش یابد که عرضه و ارزش توکن را با نیازهای آنها تطبیق می‌دهد. به این معنی است که برای استفاده حداکثری از یک توکن LP، باید ساختار و عملکرد پروژه‌ای را که آن را صادر کرده است، درک کنید. با دانستن این موضوع، می‌توانید بدانید که ارزش توکن چگونه می‌تواند افزایش یابد و این افزایش تا کجا پیش خواهد رفت.

دریافت پاداش

در حال حاضر، هدف اصلی توکن‌های نقدینگی، پاداش دادن به ارائه‌دهندگان نقدینگی است و در حال حاضر هر پلتفرمی روشی برای انجام این کار دارد. رایج‌ترین سیستم توزیع عادلانه جوایز بین شرکت‌کنندگان در استخر، بر اساس کمیسیون‌های دریافتی از DEX دارای درصد مشخصی است. بسته به درصد متعهد به آن هدف، پاداش‌ها کم و بیش خواهد بود.

به عنوان مثال، ارائه‌دهندگان نقدینگی در Bit2Me Earn می‌توانند در هنگام استفاده از توکن B2M برای کسب پاداش، APY بیست و پنج درصدی کسب کنند. این بدان معناست که به ازای هر 1000 یورو در استخر، ارائه‌دهنده 250 یورو در سال برای مشارکت خود دریافت می‌کند که در توکن‌های B2M پرداخت می‌شود.

با این حال، توجه داشته باشید که APR نهایی با کاهش مشارکت شما در استخر کاهش می‌یابد. به این معنا که با ثبت نام بیشتر افراد در استخر، پاداش بین افراد بیشتر تقسیم می‌شود و در نتیجه APR کاهش می‌یابد. به عبارتی، اگر APY در ژانویه 2022، 30 درصد و در دسامبر 20 درصد باشد، در نهایت مقدار توکن‌های دریافتی اندکی کاهش می‌یابد که به طور کلی با تجمیع توکن‌ها و تجدید ارزیابی جبران می‌شود.

ممکن است فکر کنید که این غیرمنصفانه است، اما واقعیت این است که سیستم DEX به گونه‌ای طراحی شده است که از برداشت توکن‌هایی که دیگر تحت کنترل نیستند جلوگیری کند و اجازه ندهد ارزش نهایی آنها تضعیف شود. به طور خلاصه، این یک استراتژی برای متعادل کردن اقتصاد رمزی در اکوسیستم است. این طرح در اکثر پروتکل‌ها تکرار می‌شود، بنابراین یافتن مخازن جدیدی از APY‌های انفجاری، طبیعی است.

نتیجه‌گیری

توکن‌های نقدینگی مختلف می‌توانند برای عرضه محصولات جدید، به ویژه مربوط به دیفای، بسیار مفید باشند. اما به دلیل سودمندی و امکانات زیاد، توکن‌های نقدی در پلتفرم‌های مختلفی مانند بازی‌های بلاکچین یا متاورس نیز استفاده می‌شوند. همه آنها با هدف جذب افراد به این فضاها و افزایش پذیرش آنها این کار را انجام می‌دهند. در هر صورت، موفقیت توکن‌های نقدی به محصول ارائه شده، مزایای آن و علاقه‌ای که در جامعه برمی‌انگیزد بستگی دارد. اگر یک توکن نقدینگی همه این کارها را انجام دهد، احتمالاً با موفقیت قطعی طرف هستیم.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *