0

راز استاندارد BRC-20 چیست؟

brc
بازدید 452

استاندارد BRC-20 چیست و آیا توکن‌های مبتنی‌بر این پروتکل ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

“توکن‌های BRC20 به یکی از موضوعات داغ این روزهای دنیای رمزارزها تبدیل شده‌اند. در این مقاله، با استاندارد BRC-20 و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم.”

“طرفداران پروپاقرص بیت کوین همیشه در جست‌وجوی پروژه‌های بزرگ بعدی در دنیای رمزارزها هستند. درحال‌حاضر، پروتکل Ordinals سروصدای زیادی در فضای کریپتو به‌پا کرده است. استاندارد توکن BRC-20 به‌عنوان داغ‌ترین روند اکوسیستم رمزارزها روی کار آمده و به‌لطف رشد انفجاری توکن PEPE، بیش‌از‌پیش بر سر زبان‌ها افتاده است.”

“مقدمه:
تا کنون، حدود ۸،۵۰۰ توکن مختلف با استفاده از استاندارد BRC-20 ساخته شده‌اند و در حالی‌که برخی از این پروژه‌ها کاربردهای جدی‌تری دارند، اکثر آن‌ها توکن‌های میم کوین هستند. در واقع، بسیاری از توکن‌های محبوب BRC-20 رمزارزهایی مانند PEPE هستند.

جای تعجب نیست که مردم درباره استاندارد مذکور صحبت می‌کنند و همین موضوع باعث ایجاد تغییرات مهم در روند رمزارزها شده است. بدین ترتیب، اگر به ارزهای دیجیتال علاقه دارید و همیشه به دنبال پروژه‌های بزرگ بعدی در این حوزه هستید، توکن‌های BRC-20 قطعا برای شما جذاب خواهند بود.

در تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۳، کاربری با نام Domodata در توییتر، استاندارد توکن BRC-20 را معرفی کرد. توسعه این استاندارد پیشگامانه که از طریق پروتکل Ordinals شروع شده بود، تأثیر زیادی بر فضای رمزارزها و به خصوص بیتکوین گذاشت؛ به طوری که در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری، شاهد افزایش چشمگیر قیمت بیتکوین بودیم.”

“با ظهور پروتکل جدید Ordinals بیتکوین، اکنون کاربران می‌توانند برای اولین بار در تاریخ رمزارزها، با ثبت داده‌ها روی ساتوشی، توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) را بر بستر بیتکوین ایجاد کنند. این پیشرفت موفقیت‌آمیز NFT را به اکوسیستم بیتکوین آورده و لایه‌ی جدیدی از پیچیدگی را در شبکه ایجاد کرده است.

در هفته‌های اخیر، ارزش بازار توکن‌های BRC-20 با رشد چشم‌گیری مواجه شده و حجم تراکنش‌های آن حتی از تراکنش‌های معمولی بیتکوین پیشی گرفته است. این شاهکار علاقه بسیاری از سرمایه‌گذاران را برانگیخته است؛ زیرا آن‌ها مشتاق هستند اطلاعات بیشتری درباره توکن‌های BRC-20 کسب کنند تا مشخص شود آیا پروژه‌های مذکور ارزش سرمایه‌گذاری دارند یا خیر. در این مقاله، قصد داریم پاسخ پرسش بالا را بدهیم و درک عمیق‌تری از ظرفیت‌های توکن‌های BRC-20 به دست آوریم.”

“توکن BRC-20 چیست؟
اکثر فعالان حوزه رمزارزها می‌دانند که توکن‌های ERC-20 در دل شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند. اما حالا توکن BRC-20 با الهام از ERC-20 توسعه یافته است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) را با استفاده از پلتفرم Ordinals بسازند و معامله کنند.

این توکن‌ها در بلاکچین پایه بیتکوین ذخیره و با کمک Ordinals و Inscriptions ایجاد می‌شوند. برنامه‌نویسان برای استفاده از قرارداد توکن‌ها و انتقال آن‌ها از قالب JSON استفاده می‌کنند.

آسانی استفاده و انعطاف‌پذیری BRC-20 باعث شده است که توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران به این استاندارد جلب شود. در واقع، واقعیتی که BRC-20 بر پایه یکی از بلاکچین‌های معتبر و امن، یعنی بیتکوین، توسعه یافته است، جذابیت آن را افزایش داده است.”

“استاندارد BRC-20 با الهام گرفتن از ERC-20 اتریوم، اما چند تفاوت اساسی با آن دارد. توکن‌های BRC-20 برای دستیابی به اهداف خود از قراردادهای هوشمند استفاده نمی‌کنند و در عوض، از Ordinals و Inscriptions بهره می‌برند. همچنین، برای ضرب و معامله توکن‌های BRC-20، به کیف پول بیتکوین نیاز داریم.

محبوبیت توکن‌های BRC-20 در حال افزایش است. هنگامی که اولین قرارداد توکن BRC-20 برای توکن ORDI منتشر شد، حداکثر تعداد توکن‌های قابل ضرب در هر مرحله ۱۰۰۰ عدد و حداکثر عرضه آن ۲۱ میلیون عدد تعیین شد. از آن زمان، بازار توکن‌های BRC-20 به شدت رونق گرفته و در حال حاضر ارزش بازار آن‌ها به ۱۲۰ میلیون دلار رسیده است که افزایش سرسام آوری ۶۰۰ درصدی در هفته‌ی گذشته را نشان می‌دهد.

در اوج خود، توکن‌های BRC-20 در تاریخ ۱ می ۲۰۲۳، حجم ۳٫۶۶ میلیون تراکنش را تجربه کردند؛ در حالی که تعداد کل تراکنش‌ها در شبکه ۲٫۳۶ میلیون بود. با افزایش تقاضا برای توکن‌های BRC-20، کارمزد تراکنش‌ها نیز به دلیل افزایش فعالیت توکن‌ها بیشتر شده است.”

“روند توسعه توکن‌های BRC-20
اگر چه توکن‌های BRC-20 هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارند، اما کاربران آن‌ها را به عنوان فرصت‌های هیجان‌انگیز در بلاکچین بیتکوین می‌بینند. آن‌ها معتقدند که توکن‌های BRC-20 به عنوان راهکاری برای محدودیت‌های بیتکوین، مانند عدم پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، ارائه شده‌اند.”

“محدودیت‌های بلاکچین بیتکوین قبل از راه‌اندازی BRC-20، ایجاد توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) را غیرممکن کرده بود. اما این پروتکل امکان ایجاد NFT را فراهم کرده و توکن‌های BRC-20 را در بلاکچین بیتکوین مانند هر دارایی دیگری قابل معامله یا انتقال می‌کند. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از BRC-20، مانند هر فناوری نوظهور دیگری، مشکلات و خطرات احتمالی را به همراه دارد.”

“استاندارد BRC-20: راهکاری کاربردی یا زیرساختی برای کلاهبرداری؟
با وجود شلوغی این روزهای بیتکوین و BRC-20، استاندارد جدید را نمی‌توان به عنوان یک تکنولوژی نوآورانه و قابل اعتماد برای ایجاد بازارهای دیفای و حتی ایجاد توکن‌های بر پایه بیتکوین در نظر گرفت. چرا که خود بیتکوین به عنوان یک زیرساخت، هنوز از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند، برای بسیاری از استانداردها بهینه نشده و هزینه بالایی دارد. در واقع، بسیاری معتقدند که استاندارد جدید تنها راهکاری موقت برای مقابله با رشد روزافزون اکوسیستم اتریوم است و برخی دیگر معتقدند که استاندارد مذکور تنها راهکاری برای جلوگیری از ورشکستگی ماینرهای بیتکوین محسوب می‌شود؛ زیرا BRC-20 باعث افزایش سریع تراکنش‌های بیتکوین شده است.”

“البته نباید با قطعیت به چنین نگرشی پایبند بود. ممکن است در سال‌های آینده با شتاب دادن به فرآیند توسعه، استاندارد BRC-20 تجربه بهبودهای فراوانی کند؛ اما با جدیت می‌توان گفت که در حال حاضر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. از سوی دیگر، بیشتر پروژه‌ها و توکن‌هایی که با استفاده از این استاندارد ایجاد شده‌اند، معمولاً میم‌کوین‌هایی هستند که تیم توسعه‌دهنده آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به‌ندرت می‌توان پروژه‌ی موفق و مورد تأییدی را در میان آن‌ها پیدا کرد؛ بنابراین شاید درست باشد که بگوییم این استاندارد بستری را برای ایجاد کلاهبرداری در بلاک‌چین بیتکوین فراهم کرده است.”

“آیا سرمایه‌گذاری در توکن‌های BRC-20 منطقی است؟
در حال حاضر، استاندارد BRC-20 جامعه فعالی را دارد و پلتفرم‌هایی مانند Uniswap این پروتکل را با اشتیاق پذیرفته‌اند. با وجود هشدارهای متعدد مبنی بر نقص‌های BRC-20 و بی‌ارزشی توکن‌های آن، به نظر می‌رسد جامعه هنوز از این استاندارد ناامید نشده و در حال پیشبرد پروژه‌ها و کاربردهای جدید است. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در توکن‌های BRC-20، به پروژه‌ها با واقع‌گرایی نگاه کنید و خطرات احتمالی آن را بپذیرید.

اگرچه توکن‌های BRC-20 اخیراً توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند، هنوز باید با احتیاط آن‌ها را بررسی کرد. این توکن‌ها گرچه بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسند، اما هنوز زود است که BRC-20 را به عنوان استاندارد توکن‌های مبتنی بر بیت‌کوین در نظر بگیریم. بنابراین، مانند هر فناوری جدید دیگری، احتیاط کنید و در هیاهوی تبلیغاتی این استاندارد جدید غرق نشوید.”

“ممکن است توکن‌های BRC-20، مانند توکن‌های معروف دیگر، مقرون به صرفه یا مؤثر برای جامعه رمزارزی نباشند. این استاندارد هنوز در مرحله آزمایشی است و ممکن است فقط یک هیاهوی گذرا باشد. مثلاً، ممکن است با CryptoKitties که در سال ۲۰۱۷ باعث ازدحام در بلاک چین اتریوم شد، مقایسه شوند.

این دیدگاه مشکلات پتانسیل توکن‌ها را برجسته می‌کند و ممکن است بیشتر به تبلیغات و سودمندی‌های مالی مرتبط باشد تا نوآوری و ارائه خدمات فناوری. اگرچه استاندارد BRC-20 ویژگی‌های جدیدی را به شبکه بیت کوین اضافه کرده است، این ویژگی‌ها ضمانتی برای موفقیت مالی نخواهند بود.

قبل از سرمایه‌گذاری در هر توکنی، به‌طور کامل درباره پروژه و خطرات احتمالی آن تحقیق کنید. همچنین توجه داشته باشید که فقط به این دلیل که یک توکن مبتنی بر بیت کوین است، امنیت آن در مقایسه با توکن‌های مبتنی بر بلاک‌چین‌های دیگر افزایش نخواهد یافت.

این توکن‌ها با استفاده از Ordinals ساخته شده‌اند؛ با این حال، فناوری مذکور در طول زمان ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و این مسئله ممکن است بر بقای درازمدت توکن‌های BRC-20 تأثیر گذار باشد.”

 

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *