0

راهنمایی کامل در مورد تلوس

تلوس
بازدید 339

فناوری بلاکچین با معرفی بیتکوین معروف شد و سپس در مسیر رشد و توسعه قرار گرفت

قراردادهای هوشمند از طریق اتریوم به عنوان نسل دوم بلاکچین شکل گرفتند. با افزایش تقاضا، مقیاس‌پذیری به یک مسئله اصلی تبدیل شد. در ادامه، نسل سوم بلاکچین‌ها شکل گرفتند و هدف هر یک از آن‌ها بود تا سرعت، امنیت و عدم تمرکز را در کنار یکدیگر ارائه کنند. یکی از پروژه‌های نسل سوم بلاکچین، تلوس (Telos) است که به‌طور اضافه به مقیاس‌پذیری، تراکنش‌های بدون هزینه را نیز فراهم می‌کند. در این مقاله، درباره شبکه تلوس صحبت خواهیم کرد و درباره آن که چگونه کار می‌کند و چه ویژگی‌ها و خدماتی ارائه می‌دهد، بحث خواهیم نمود.

شبکه تلوس (Telos) یک پلتفرم بلاکچین نسل سوم است که برای ساخت برنامه‌های کاربردی توزیع‌شده سریع و مقیاس‌پذیر با تراکنش‌های بدون کارمزد استفاده می‌شود. این شبکه در دسامبر 2018 راه‌اندازی شد و ویژگی‌های حاکمیتی نوآورانه‌ای دارد که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تصمیم‌گیری را به سمت یک مدل مشارکتی و شفاف‌تر هدایت کنند. از ابتدای سال 2021، توسعه‌دهندگان بیش از 100 برنامه غیرمتمرکز (Dapps) را بر روی تلوس راه‌اندازی کرده‌اند.

ساختار مدیریت قوی تلوس، همراه با مجموعه‌ای از ابزارهای قدرتمند به نام تلوس دساید (Telos Decide)، دارندگان توکن را با قدرت مجموعه‌کننده قدرتمند می‌کند. در این شبکه، همه افراد فرصت مساوی برای مشارکت و تأثیرگذاری در مسیر زنجیره دارند. علاوه بر این، راه‌اندازی بدون ICO یا تأمین مالی جمعی به شبکه اجازه می‌دهد تا به روشی واقعاً غیرمتمرکز رشد کند.

تلوس دارای دو پلتفرم می‌باشد: یک پلتفرم بومی و یک پلتفرم سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM). با افزایش تقاضا و مشکلات مقیاس‌پذیری بیشتر، دن لریمر، خالق پروژه ایاس، یک ماشین مجازی غیرمتمرکز را در یک وایت‌پیپر معرفی کرد که هدف آن حل مشکل مقیاس‌پذیری با استفاده از یک مکانیزم جدید اجماع بود.

وی نرم‌افزار EOSIO را در ایاس معرفی کرد که ویژگی بارز آن توانایی تنظیم افقی و عمودی بود. این ویژگی امکان پردازش تعداد زیادی تراکنش در ثانیه و یک سیستم کارمزد صفر را فراهم می‌کند. ایاس با یک مشکل عمده مواجه بود که باعث می‌شد او نتواند به اهداف خود دست یابد. این مشکل مربوط به داشتن ۱.۶ درصد از آدرس‌ها که ۹۰ درصد توکن‌ها را در اختیار داشتند بود و باعث شده بود تمرکز بالقوه شبکه مورد سؤال قرار گیرد.

مدتی پس از راه‌اندازی ایاس، یک گروه از توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به نرم‌افزار EOSIO پروژه تلوس را آغاز کردند به منظور بهبود مشکلات موجود در ایاس. هدف آنها از این پروژه، استفاده حداکثری از مکانیسم اجماع اثبات سهام (DPoS) و ایجاد یک بلاکچین عمومی با حاکمیت غیرمتمرکز بود که قادر به فراتر از ذهنیت قانون سنتی عمل کند. بدون شک، هدف نهایی این پروژه، تحول و توانمندسازی اقتصاد آینده و بهره‌برداری از بالاترین ظرفیت‌های انسانی است.

Telos EVM (tEVM) یک ماشین مجازی اتریوم است و شبکه تلوس اولین بلاکچین است که با قابلیت EVM بر روی EOSIO راه‌اندازی شده است. این ویژگی به برنامه‌های مبتنی بر اتریوم امکان مهاجرت آسان به بلاکچین تلوس را می‌دهد و از تمام مزایای آن مانند سرعت بالا، کارمزد کم و جلوگیری از حملات Front Running در تراکنش‌های سریع و هزینه‌های ثابت Front Running بهره‌مند شوند.

شبکه تلوس برای عملکرد خود از مکانیزم اجماع اثبات سهام نیابتی (DPoS) استفاده می‌کند. در حال حاضر، بلاکچین تلوس قادر است بیش از 10,000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند و با به‌روزرسانی کد، زنجیره‌های جانبی و سایر مکانیسم‌های رشد، این ظرفیت قابل افزایش است. تولیدکنندگان بلاک، به عنوان اعتبارسنجی‌کنندگان یا miners، مسئول نگهداری دفتر کل شبکه تلوس هستند و تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. هر فردی می‌تواند یک گره اعتبارسنجی راه‌اندازی کند، و برای آن نیازی به حداقل مبلغ سپرده وجود ندارد. با این حال، تنها 42 تولیدکننده بلاک برجسته، که توسط جامعه دارندگان توکن رأی داده شده‌اند، مسئول مدیریت شبکه و دریافت پاداش هستند.

از جمله 42 اعتبارسنجی برتر، 21 گره فعال هستند که بیشترین تراکنش‌ها را انجام می‌دهند و 21 گره آماده به کار نیز وجود دارند که به طور منظم برای ارزیابی قابلیت‌های خود به عنوان پشتیبان آزمایش می‌شوند. رأی‌گیری برای گره‌های برتر تقریباً هر 2.5 دقیقه یک بار انجام می‌شود، به این معنی که رتبه اعتبارسنجی‌ها می‌تواند در هر زمان تغییر کند. گره‌های فعال هر ماه با مبلغ 28000 توکن TLOS پاداش دریافت می‌کنند و گره‌های آماده به کار نیز نصف این مبلغ را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

با استفاده از بریج pTokens، توکن TLOS در شبکه‌های اتریوم و بایننس اسمارت چین قابل استفاده است. این توکن‌های تسریع‌شده بخشی از کل عرضه توکن‌ها هستند و می‌توانند در هر زمان به داخل یا خارج از زنجیره اصلی تلوس منتقل شوند.

امتیاز به توکن شبکه به شما نشان می‌دهد که منابع شبکه را مالک هستید. به عنوان مثال، اگر شما ۱٪ از کل عرضه توکن TLOS را داشته باشید، ۱٪ از منابع شبکه را در اختیار دارید. با افزایش تقاضا برای شبکه، ارزش توکن Telos نیز افزایش می‌یابد.

یک کاربر عادی برای انجام وظایف ساده مانند خرید و ارسال توکن، به تعداد کمی TLOS نیاز دارد. بنابراین، باید مقدار کمی TLOS را واریز کند و تراکنش‌های استاندارد عملاً به صورت رایگان انجام می‌شوند. اما برنامه‌ها و سازمان‌ها به زیرساخت‌های پیچیده نیاز دارند تا بتوانند اکوسیستم خود را تقویت کنند و از طریق افزایش مالکیت منابع و توکن‌های استیک بیشتر، بهبود بخشند.

یکی از مزایای شبکه Telos نسبت به سایر بلاکچین‌ها، توانایی ارائه منابع به توسعه‌دهندگان است. با استفاده از این ویژگی، توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون هزینه و دردسر اضافی برای مشتریان خود، اپلیکیشن‌هایی با تجربه کاربری ساده ایجاد کنند. این ویژگی، پتانسیل پذیرش فناوری بلاکچین را در هر صنعتی افزایش می‌دهد.

حکمرانی غیرمتمرکز در شبکه بلاکچین Telos، که یک بخش اساسی از آن است، از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌شود. این شامل تولیدکنندگان بلاک، تغییرات در قوانین و پیشنهادات رأی‌گیری می‌شود. در شبکه Telos، تقریباً هر جنبه از عملکرد شبکه قابل تغییر است که در بلاک‌چین‌های اصلی دیگر امکان آن وجود ندارد.

هر فردی که دارای توکن TLOS است، می‌تواند پیشنهادی را ارسال کند یا به آن رأی دهد. این امر تضمین می‌کند که منابع شبکه به نحوی استفاده می‌شود که اکثر ذینفعان با آن موافقت دارند. در شبکه Telos، صرافی‌ها از امکان رأی دادن مسدود شده‌اند، به طوری که نمی‌توانند با قرار دادن وجوه کاربران، تأثیر منفی بر شبکه بگذارند.

برای استفاده از خدمات و ویژگی‌های تلوس، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کرده و کلیدهای عمومی و خصوصی خود را دریافت کنید.

شبکه Telos ارائه دهنده خدمات متنوعی است. در ادامه به معرفی برخی از این خدمات خواهیم پرداخت:

  • Decide Voter: این برنامه تلفن همراه برای رأی دادن در پیشنهادات، اعتبارسنجی‌ها و سایر موارد استفاده می‌شود.
  • Tstarter: این پلتفرم به کشف و پشتیبانی از پروژه‌ها در شبکه Telos می‌پردازد.
  • Tipit Bot: یک برنامه وب است که به کاربران یک مجموعه اجتماعی رایگان را فراهم می‌کند. با استفاده از این برنامه، می‌توانید توکن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، دیسکورد، توییتر و غیره دریافت یا ارسال کنید، به خرید و فروش کالاها و حتی پشتیبانی بپردازید. این کیف پول از 65 ارز دیجیتال در بلاکچین Telos و EOS پشتیبانی می‌کند.
  • AreaX NFT: این یک بازار برای توکن‌های غیرقابل معدن است.
  • Tswaps: این پلتفرم تبادل توکن‌ها در شبکه Telos را ساده می‌کند.
  • Dstor: یک سرویس ذخیره‌سازی داده غیرمتمرکز با سطوح بالای انعطاف‌پذیری و امنیت را با هزینه‌های کمتر نسبت به نسخه‌های متمرکز فراهم می‌کند.
  • Heart Farms: این یک بازی بلاکچین و سیستم مدیریت زمین مجازی است که می‌توانید آن را در وب بازی کنید.

این تنها برخی از خدماتی هستند که در اکوسیستم شبکه Telos موجود است. این شبکه به تعداد زیادی از برنامه‌ها و پروژه‌های دیگر نیز پشتیبانی می‌کند که به توسعه و استفاده از بلاکچین Telos کمک می‌کنند.

توکن TLOS که بومی شبکه Telos است، دارای کاربردهای متنوعی از جمله حاکمیت، مالکیت، پاداخت پاداش و وسیله پرداخت در اپلیکیشن‌ها و خدمات مختلف در این شبکه استفاده می‌شود. تعداد کل TLOS در حدود 355 میلیون واحد است، که از این تعداد حدود 255 میلیون واحد در گردش وجود دارد و هر ماه تقریباً 4 میلیون و 100 هزار واحد به مقدار در گردش اضافه می‌شود.

در حال حاضر، نرخ تورم کل عرضه TLOS صفر است، اما ممکن است در آینده به 1 درصد افزایش یابد تا پاداخت پاداخت تولیدکنندگان بلاک را پوشش دهد. در توکنومی اصلی TLOS، کل عرضه دارای نرخ تورم برای پاداخت پاداخت بود، اما در تابستان 2019 این برنامه به نرخ تورم صفر تغییر کرد.

در حال حاضر، تولیدکنندگان بلاک و سایر نهادهای مهم براساس تصمیم رأی دارندگان توکن، پاداخت پاداش از صندوق ذخیره شبکه دریافت می‌کنند. این صندوق ذخیره شبکه مسئول پرداخت پاداخت تا سال 2024 است و برای ادامه فعالیت، ممکن است تورمی ایجاد شود یا هزینه‌هایی برای استفاده از برخی خدمات شبکه تعیین شود که با تصمیم جامعه قابل تعیین خواهد بود.

در اوایل سال 2022، شبکه Telos در راه‌اندازی نقشه راه خود به دستاوردهای زیر دست یافت: اجرای ماشین مجازی EVM، ارائه برنامه تلفن همراه برای رای گیری، معرفی بتا مرورگر بلاکچین Teloscan، ارائه کیف پول وب Telos، ارائه سرویس Dstor، ایجاد پایگاه دانش و پشتیبانی، توسعه چندین برنامه غیرمتمرکز و همچنین همکاری و ثبت نام در چندین صرافی.

همچنین، راه‌اندازی آکادمی تلوس نیز انجام شد، جایی که کاربران می‌توانند با محتوای آموزشی درباره جنبه‌های کلیدی شبکه و همچنین به معرفی گسترده‌تری از فناوری بلاکچین پرداخته و به آن دسترسی پیدا کنند.

همچنین، نسخه 3 صرافی T-Swaps Exchange نیز راه‌اندازی شد. ادامه توسعه این صرافی تضمین می‌کند که این پلتفرم همچنان به عنوان محور دیفای در شبکه Telos باقی بماند. رابط کاربری زیبا، استخرهای نقدینگی منطقه‌ای، افزایش نقدینگی و سایر ویژگی‌های جدید از بخش‌های کلیدی در نقشه راه این پلتفرم معاملاتی نوآورانه است.

علاوه بر این، برنامه تشویقی Dapps نیز ارائه شد که پشتیبانی مالی، فنی و توسعه تجاری را برای پروژه‌هایی که در آینده صنعت بلاکچین نقش مهمی ایفا می‌کنند، فراهم می‌کند.

  • SureProfit: این ابزار پیشگامانه به گونه‌ای تنظیم شده است که قادر است دیفای را تحول بخشیده و به معامله‌گران این امکان را می‌دهد تا قبل از انجام معاملات، از موفقیت معاملات خود اطمینان حاصل کنند.
  • توکن‌های ساتوشی (SATs): چرا باید یک قهوه را با 0.00005441 بیت‌کوین بخرید، در حالی که می‌توانید آن را با 5441 SAT خریداری کنید؟ توکن‌های ساتوشی به بلاکچین بیت‌کوین متصل هستند و نشان دهنده بخشی از بیت‌کوین می‌باشند.
  • T-Bond NFT UI: این فناوری یکی از پیشرفت‌های خلاقانه‌ترین در دیفای در سال 2021 بود. T-Bond به پروژه‌های رمزنگاری اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را به صورت NFT به فروش برسانند که تا زمانی که شرایط سررسید فعال شوند قفل می‌شوند. رابط کاربری جدید T-Bonds بدون نیاز به توسعه‌دهنده، این ابزار قدرتمند را برای ابتکارات دنیای واقعی فراهم می‌کند.

بهبود Teloscan و ایجاد مرورگر بلاکچین بومی شبکه Telos.

  • T-ID: یک راه حل هویت دیجیتال که دو نیاز اصلی را برآورده می‌کند. اولاً، تعیین هویت یکتا برای یک حساب شخصی و دوماً، تایید اطلاعات کاربر توسط اشخاص ثالث بدون افشای اطلاعات شخصی وی.
  • بازار و گالری NFT Mural: با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند به راحتی مجموعه‌های منحصر به فرد خود را خریداری، فروش، معامله و نمایش دهند.
  • قابلیت Telos Private: این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تراکنش‌هایی کاملاً محرمانه را با استفاده از شواهد دانش صفر انجام دهند.
  • نسخه دوم Telos Profiles: یک سرویس حساب کاربری غیرمتمرکز که برای تسهیل ورود به اکوسیستم وب 3.0 طراحی شده است.
  • سرویس موقعیت مکانی تلوس: با استفاده از این محصول، هر فرد می‌تواند تایید کند که در یک مکان خاص و در زمان خاصی حضور داشته است. این سرویس دنیایی از امکانات را برای برنامه‌های غیرمتمرکز، DAO ها و سایر ابتکارات غیرمتمرکز فراهم می‌کند. این قابلیت یک هدف توسعه بلندمدت است و انتظار می‌رود که تا سال 2022 تکمیل شود.

تیم Telos شامل افراد زیر است:

  • جاستین جودیچی (Justin Jodič): مدیر عامل و بنیانگذار بنیاد Telos است. او بیش از یک دهه تجربه در زمینه بازاریابی و ارائه راه حل‌های مبتنی بر فناوری را داراست و دارای شهرت قوی در این حوزه است.
  • پل والتون (Paul Waltons): مدیر بازاریابی Telos است. او بیش از سی سال تجربه در زمینه های مختلف مرتبط با بازاریابی را داراست و در اقتصاد از دانشگاه لندن مدرک کارشناسی ارشد دارد.
  • جسی شولمن (Jesse Schulman): یکی از توسعه‌دهندگان اصلی پروژه Telos است و بیش از یک دهه تجربه در برنامه‌نویسی را داراست.
  • کیف پول وب Telos: این کیف پول، برای ذخیره TLOS در بلاکچین بومی تلوس، یک گزینه خوب است.
  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger: این نوع کیف پول سخت‌افزاری، نیز برای ذخیره TLOS مناسب است.
  • کیف پول‌های مثل متا والت (MetaMask)، Wombat و Anchor: این کیف پول‌ها مناسب برای کار با زنجیره‌های هوشمند EVM هستند.
  • کیف پول‌هایی که از استانداردهای ERC20 و BEP20 پشتیبانی می‌کنند: با توجه به اینکه TLOS روی شبکه‌های زنجیره هوشمند بایننس (BEP20) و اتریوم (ERC20) وجود دارد، کیف پول‌هایی که این استانداردها را پشتیبانی می‌کنند، مانند بایننس چین والت و کیف پول Trust، نیز برای ذخیره TLOS مناسب هستند.

کلام آخر

بسیاری از پروژه‌ها در تلاشند تا با استفاده از راه‌حل‌های مختلف، معضلات سه‌گانه امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی در بلاک‌چین را حل کنند. شبکه Telos یکی از این پروژه‌هاست که از مکانیزم اجماع اثبات سهام و مدیریت غیرمتمرکز با استفاده از کوین اصلی شبکه استفاده می‌کند. علاوه بر این، شبکه Telos با ماشین مجازی اتریوم سازگار است و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به راحتی می‌توانند به این بلاک‌چین منتقل شوند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *