0

لیکوئید شدن در ارز دیجیتال و روش های پیش گیری از Liquidation

لیکوئید شدن در ارز دیجیتال و روش های پیش گیری از Liquidation
بازدید 446

چکیده : لوکوئید شدن یا اصطلاحاً “صفر شدن اصل سرمایه”، بیانگر این موقعیت است که به دلایلی ناشناخته یا عوامل غیرقابل پیش‌بینی، تمام سرمایه یا اعتبار معامله‌گر در بازار مالی تلف می‌شود. این مسئله در میان معامله‌گران، یکی از اتفاقاتی است که همواره با وجود اطلاعات و تجربه، می‌تواند برای آن‌ها به یک ضربه فوری تبدیل شود.

 

لیکوئید شدن در ارز دیجیتال و روش های پیش گیری از Liquidation

لیکوئید شدن در ارزهای دیجیتال و بازار فارکس به این معناست که سرمایه‌ای که در معاملات شرکت کرده‌اید، به صفر می‌رسد یا به طور کامل از دست می‌رود. این یکی از اتفاقات پرخطر و بسیار ناگوار در بازارهای مالی است که به طور غیرمنتظره و برای معامله‌گران قرار می‌گیرد. این وضعیت ممکن است تمام تلاش‌ها و کارهای سال‌ها را به یک ضربه ناگهانی از بین ببرد.

لوکوئید شدن یا اصطلاحاً “صفر شدن اصل سرمایه”، بیانگر این موقعیت است که به دلایلی ناشناخته یا عوامل غیرقابل پیش‌بینی، تمام سرمایه یا اعتبار معامله‌گر در بازار مالی تلف می‌شود. این مسئله در میان معامله‌گران، یکی از اتفاقاتی است که همواره با وجود اطلاعات و تجربه، می‌تواند برای آن‌ها به یک ضربه فوری تبدیل شود.

با توجه به اهمیت و جدیت این موضوع، ما در این مقاله به طور دقیق و جامع به مفهوم و دلایل این اتفاق پرداخته‌ایم. از جمله موارد مورد بررسی، عواملی مانند نوسانات ناگهانی بازار، اطلاعات نادرست یا کاستی‌های اصولی در معاملات می‌باشد که می‌تواند به این وقوع منجر شود.

چطور لیکوئید می‌شویم؟

هنگامی که میزان سرمایه‌ای که برای نگه داشتن معامله در حساب معاملاتی ندارید، با پدیده‌ی لیکوئید شدن روبرو خواهید شد. در این موارد، صرافی معامله‌ی شما را بسته و شما به عنوان معامله‌گر لیکوئید یا به زبان تخصصی “کال مارجین” خواهید شد. عواملی که بر لیکوئید شدن تأثیرگذارند، شامل میزان سرمایه و استفاده از اهرم می‌شوند. این بدان معناست که نمی‌توان یک عدد مشخص برای تمامی معامله‌گران به عنوان مرز لیکوئید شدن قائل شد.

در بازار فیوچرز، لیکوئید شدن با صفر شدن حساب معاملاتی در یک معامله اتفاق می‌افتد. هر زمان که میزان ضرری که تریدر به دلیل یک معامله تحمل می‌کند، به مقدار موجودی کل حساب معاملاتی‌اش برسد، صرافی موقعیت معاملاتی او را بسته می‌کند و تسویه را انجام می‌دهد.

با  آموزش خصوصی فارکس به شما کمک می‌کنیم تا به نقاط ضعف خود پی برده و بتوانید آن را رفع کنید همچنین نقاط قوت خود را به‌حد اعلا برسانید.

تفاوت “لیکوئید شدن” با “لیکوئیدیتی”

این دو اصطلاح از نظر لغوی نزدیک به یکدیگر هستند، اما در مفهوم تفاوت‌های مهمی دارند. “لیکوئید شدن” به معنای از دست دادن بخش یا کل دارایی یک تریدر در معاملات ارزهای دیجیتال است. در مقابل، “لیکوئیدیتی” یا “نقدشوندگی” به توانایی نقدینگی یک ارز، صرافی یا بازار اشاره دارد.

به‌عنوان مثال، بیت کوین دارای نقدشوندگی بیشتری نسبت به سایر رمزارزها است. این به این معناست که سرمایه‌گذاران همیشه تمایل به خرید و فروش بیت کوین دارند. همچنین، وقتی نقدشوندگی یک صرافی ارز دیجیتال بالا باشد، این به معنای داشتن تعداد بیشتری از کاربران و گزینه‌ای مطمئن برای فعالیت در بازار است.

انواع معاملات: اسپات، فیوچرز و مارجین در ارز دیجیتال

در همه یازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتال، مارکت های جانبی دیگری هم وجود دارند که معروف‌ترین این مارکت‌ها، اسپات (Spot)، مارجین (Margin) و بازار قراردادهای آتی یا فیوچرز (Futures) هستند. این بازارها کارایی متفاوت با یکدیگر دارند که در ادامه با خصوصیات این سه مارکت آشنا می‌شوید.

در صورتی که مقدار ضرر یک معامله از میزان موجودی حساب شما در صرافی بیشتر شود، صرافی به طور خودکار معامله را خواهد بست و اصل سرمایه شما را به عنوان ضرر در نظر میگیرد؛ در این حالت سرمایه ترید شما از بین خواهد رفت.

یکی از صرافی های معتبری که برای اسپات و فیوچرز میتوانید با خیال راحت در آن حساب باز کنید صرافی مکسی MAXC هست. می‌توانید برای آشنایی با این صرافی آموزش صفر تا صد صرافی مکسی را حتما ببینید. در این صرافی ابزاری که برای جلوگیری از لیکوئید شدن استفاده می‌شود که استاندارد و قابل اعتماد است.

در معاملات بازار اسپات مالکیت یک رمز ارز یا یک  دارایی دیجیتالی بین دو شخص جا به جا میشود. به عنوان مثال، اگر شخصی اقدام به خرید اتریوم کند، مالکیت مقدار اتر درخواستی از فروشنده به خریدار منتقل میشود. بازار مارجین نیز تفاوت زیادی با بازار اسپات نداشته و در حقیقت همان بازار اسپات است، اما تنها تفاوت این دو این است که در بازار مارجین، تریدر میتواند بخشی از سرمایه معاملاتی خود را در قالب لوریج از صرافی قرض بگیرد.

بازار قراردادهای آتی یا همان بازار فیوچرز به صورتی کاملا قراردادی عمل میکند و دارایی ها به صورت واقعی از مبدأ به مقصد منتقل نمیشوند، بلکه معامله گران بر حسب تغییرات قیمتی در آینده و پیش بینی آنها معامله میکنند. بازار فیوچرز نیز قابلیت لوریج را برای کاربران فراهم کرده است و معامله گران میتوانند بدون در دست داشتن سرمایه کافی وارد معامله شوند.

دلیل اصلی لیکوئید شدن چیست؟

نوع پوزیشن باز شده با قیمتی که در آن یک حساب لیکوئید میشود مرتبط است.اگر پوزیشن باز شده، پوزیشن خرید یا لانگ باشد و قیمت دارایی مورد نظر از قیمت ورود کمتر شود، ابتدا حساب را وارد ضرر کرده و اگر ریزش قیمت ادامه پیدا کند، دارایی های حساب تسویه یا لیکوئید میشود.

نکته حائز اهمیت، افزایش امکان لیکوئید شدن حساب در صورت استفاده از لوریج های بالاتر است؛ چرا که هرچه لوریج معاملاتی افزایش یابد، درصد کمتری از تغییر قیمت منجر به لیکوئید شدن حساب شما خواهد شد.

علاقمندان به یادگیری واستفاده از استراتژی پرایس اکشن در معاملات خود پیشنهاد می‌شود مقاله ی پرایس اکشن آی سی تی ICT را در همیارکریپتو مطالعه کرده تا به عنوان یک منبع آموزشی مفید و کامل به درک بهتر راهبردها و تکنیک‌های مربوط به این استراتژی دست یابید و با کمک این استراتژی قدرتمند کسب سود کنید.

 

لیکوئید شدن در ارز دیجیتال و روش های پیش گیری از Liquidation

روش های پیشگیری از لیکوئید شدن

به منظورپیشگیری از لیکوئید شدن یک حساب ملزم به توجه و استفاده از تکنیک های مدیریت سرمایه و مدیریت حساب و همچنین مدیریت معاملات هستیم. در ادامه تعدادی از مهمترین نکات به منظور جلوگیری از لیکوئید شدن حساب را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. از لوریج یا اهرم های پایین استفاده کنید

حتما این را میدانید که هرچقدر میزان اهرم معاملاتی یا لوریج یک معامله افزایش یابد، برابر با افزایش احتمال لیکوئید شدن و نابودی سرمایه شماست. به عنوان مثال اگر شما معامله ای را با لوریج ۵ باز کنید، در صورت نوسان ۲۰ درصدی قیمت و حرکت بر خلاف تحلیل شما، حساب شما لیکوئید خواهد شد.

  1. استراتژی معاملاتی خود را مکتوب کنید

داشتن برنامه معاملاتی و عمل کردن به صورت کاملا سنجیده در معاملات بازار رمزارزها، از نکات بسیار پر اهمیت محسوب میشود. داشتن استراتژی معاملاتی به حساب شما نظم و برنامه میدهد و شمارا در مسیر معاملاتی درست و مشخص شده ای قرار میدهد. استراتژی مکتوب معاملاتی دیدگاه شما را به چارت مشخص تر کرده و نقاط ورود و خروج بهینه ای را برای شما به ارمغان می آورد.

  1. با سرمایه کم شروع به معامله کنید

به منظور آشنایی با ساز و کار بازار و شناخت فرصت های معاملاتی توصیه می‌شود در ابتدا با سرمایه کمی معاملات خود را شروع کنید. با این روش در صورت اشتباه بودن تحلیل ها و استراتژی خود، ضررهای سنگین و جبران ناپذیری را تجربه نخواهید کرد.

  1. از حد سود و حد ضرر استفاده کنید

استفاده از ابزارهای حد ضرر و حد سود که از ابزار های مدیریت سرمایه محسوب میشوند، بهترین راه برای جلوگیری از لیکوئید شدن است. استفاده از این ابزار به مدیریت ریسک هر پوزیشن بستگی دارد. در مرسوم ترین حالت تعیین کردن ریسک به ریوارد، میتوان به ریسک به ریوارد یک به سه اشاره کرد.

  1. به دنبال انتقام از بازار نباشید

معامله گران حرفه ای بر این باورند که ضرر کردن و فعال شدن stop loss جزئی از بازار است و نمی‌توان از آن اجتناب کرد. برخی از معامله گران تازه کار و آماتور بعد از اینکه در یک معامله ضرر میکنند، به سرعت و با ذهنیت انتقام از بازار وارد پوزیشن بعدی میشوند و با انجام رفتارهایی عجیب مانند افزایش حجم معامله و یا تغییر قیمت مشخص شده برای استاپ لاس راه را برای لیکوئید شدن حساب خود هموار میکنند.

گفتار پایانی

لیکوئید شدن یکی از خطراتی است که همواره معامله گران را تهدید کرده است. لیکوئید شدن انواع مختلفی دارد مانند لیکوئید شدن حساب بنا به استفاده از لوریج های سنگین در بازار فیوچرز یا حتی لیکوئید شدن در سیستم وام دهی پروتوکول های لندینگ.

میدانیم که هرچقدر مقدار لوریج یا اهرم استفاده شده بیشتر باشد، امکان لیکوئید شدن حساب نیز افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین استفاده از لوریج های پایین تر در بازار پر نوسان ارزهای دیجیتال و حتی بازار فارکس بسیار منطقی تر است.

برای ارتباط با همیار کریپتو می‌توانید به سایت مجموعه

به آدرس زیر مراجعه و یا همیار کریپتو را در گوگل سرچ کنید.

www.hamyarcrypto.com

تماس و مشاوره: ۰۲۱۹۱۶۹۱۶۱۴ – ۰۹۳۰۹۱۲۷۴۷۴

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *