0

معرفی توکن BRC20

معرفی توکن BRC20
بازدید 235

توکن BRC20: آشنایی با استاندارد توکن های قابل تبادل BRC20

تقریباً 8500 توکن مختلف با استفاده از استاندارد توکن BRC20 تولید شده‌اند. این پروژه‌ها، علیرغم برخی از آنها که کاربردی‌تر هستند، اغلب به عنوان توکن‌های میم و کوین شناخته می‌شوند. در واقع، بسیاری از توکن‌های معروف BRC20، ارزهای رمزنگاری شده مانند PEPE هستند. این استاندارد، منجر به تغییرات قابل توجهی در صنعت ارزهای دیجیتال شده است و به همین دلیل، مردم درباره آن صحبت می‌کنند. بنابراین، اگر به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستید و همیشه به دنبال پروژه‌های جدید در این زمینه هستید، بدون شک توکن‌های BRC20 جذابیت‌های خاصی برای شما خواهند داشت.

توکن BRC20 چیست؟”

در تاریخ 8 مارس 2023، یک کاربر به نام Domodata استاندارد توکن BRC-20 را در توییتر معرفی کرد. توسعه این استاندارد پیشگام، که با پروتکل Ordinals آغاز شده بود، تأثیر قابل توجهی بر فضای ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین، داشت. بنابراین، در سه ماه اول سال جاری، شاهد افزایش قابل توجهی در قیمت بیت کوین بودیم.

با ظهور پروتکل Ordinals بیت کوین، کاربران حالا می‌توانند برای اولین بار در تاریخ ارزهای دیجیتال، با ذخیره داده‌ها در ساتوشی، توکن‌های غیر قابل تعویض را بر روی پلتفرم بیت کوین ایجاد کنند. این پیشرفت موفقیت‌آمیز NFT را به اکوسیستم بیت کوین معرفی کرد و لایه جدیدی از پیچیدگی را در شبکه ایجاد کرد.

طی چند هفته گذشته، ارزش بازار توکن BRC20 به صورت پیوسته افزایش یافته و حجم معاملات آن حتی از تراکنش‌های معمولی بیت کوین بیشتر شده است. این دستاورد، علاقه زیادی از سرمایه‌گذاران را برانگیخته است؛ زیرا آن‌ها مشتاق هستند تا اطلاعات بیشتری درباره توکن‌های BRC20 کسب کنند و بررسی کنند که آیا پروژه‌های مرتبط ارزش سرمایه‌گذاری را دارند یا خیر. در این مقاله، قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و قابلیت‌های توکن BRC20 را بهتر بشناسیم.

شهرت توکن‌های BRC-20

زمانی که توکن BRC20 اولین بار برای توکن ORDI اجرا شد، حداکثر تعداد توکن‌های قابل ضرب در هر مرحله به 1000 محدود شد و حداکثر عرضه آن به 21 میلیون توکن تعیین شد. از آن زمان به بعد، ارزش بازار توکن‌های BRC-20 به شدت افزایش یافته و در حال حاضر به 120 میلیون دلار رسیده است، که تنها در هفته گذشته با 600 درصد افزایش روبرو شده است.

در اوج خود در ماه می 2023، توکن BRC20 شاهد حجم 3.66 میلیون تراکنش بود، در حالی که تعداد کل تراکنش‌های این شبکه 2.36 میلیون بوده است. با افزایش تقاضا برای توکن‌های BRC-20، کارمزد تراکنش‌ها نیز به دلیل افزایش فعالیت توکن‌ها افزایش یافته است.

فرآیند توسعه توکن BRC20

اگرچه توکن‌های BRC-20 هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارند، کاربران این پروژه‌ها را به عنوان فرصت‌های هیجان‌انگیز در بلاکچین بیت کوین می‌بینند. آن‌ها باور دارند که توکن‌های BRC-20 به عنوان راه‌حلی برای محدودیت‌های قابل توجه عملکرد بیت کوین عمل می‌کنند و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کنند.

محدودیت‌های بلاکچین بیت کوین، قبل از اجرای BRC-20، ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را غیرممکن کرده بود. این پروتکل به ایجاد NFT اجازه می‌دهد و توکن‌های مذکور را می‌توان مانند هر دارایی دیگری در بلاکچین بیت کوین معامله یا انتقال داد. با این حال، باید توجه داشت که استفاده از BRC-20، مانند هر فناوری نوظهور دیگری، با مشکلات و خطرات احتمالی همراه است.

توکن BRC-20: یک پروژه کلاهبرداری یا یک زیرساخت؟

با وجود هیاهوی این روزهای بیت کوین و BRC-20، استاندارد جدید را نمی‌توان به عنوان یک فناوری نوآورانه و قابل اعتماد برای ایجاد بازارهای DeFi و حتی ایجاد توکن در پلتفرم بیت کوین در نظر گرفت. زیرا خود بیت کوین هنوز از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند و برای بسیاری از استانداردها بهینه نشده و گران است. در واقع، بسیاری از افراد باور دارند که استاندارد جدید تنها یک راه‌حل موقت برای مقابله با رشد روزافزون اکوسیستم اتریوم است و برخی دیگر می‌گویند که استاندارد مذکور تنها راه‌حلی برای جلوگیری از ورشکستگی استخراج‌کنندگان است. زیرا BRC-20 باعث افزایش چشمگیر تراکنش‌های بیت کوین شده است.

البته نباید به طور قطعی این دیدگاه را پیروی کرد. توکن BRC-20 می‌تواند با تسریع روند توسعه در سال‌های آینده، پیشرفت‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد، اما در حال حاضر به جدیت این امر قابل تأیید نیست. از سوی دیگر، بسیاری از پروژه‌ها و توکن‌هایی که با استفاده از این استاندارد ایجاد می‌شوند، معمولاً میم کوین‌هایی هستند که تیم توسعه آنها در محیطی از عدم شفافیت فعالیت می‌کنند و به ندرت می‌توان پروژه‌ای معتبر و تایید شده را در میان آنها یافت. بنابراین، ممکن است به دلیلی باشد که می‌توان گفت این استاندارد بستری برای تقلب در بلاکچین بیت کوین ایجاد کرده است.

درباره سرمایه‌گذاری در توکن‌های BRC-20،

در حال حاضر، توکن BRC-20 دارای یک جامعه فعال است و پلتفرم‌هایی مانند Unisat با اشتیاق این پروتکل را پذیرفته‌اند. با وجود هشدارهای متعدد درباره مشکلات BRC-20 و بی‌فایده بودن توکن‌های آن، به نظر می‌رسد که جامعه هنوز از این استاندارد منصرف نشده و در حال پیشرفت پروژه‌ها و برنامه‌های جدید است. با این حال، توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری در توکن‌های BRC-20، به صورت واقع‌بینانه به پروژه‌ها نگاه کنید و ریسک‌های احتمالی را بپذیرید.

اگرچه توکن‌های BRC-20 اخیراً مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند، اما همچنان باید با احتیاط به آنها نگاه کرد. این توکن‌ها اغلب به نظر هیجان‌انگیز می‌رسند، اما در حال حاضر بسیار زود است که BRC-20 را به عنوان استاندارد توکن‌های مبتنی بر بیت کوین در نظر بگیریم.

توکن‌های BRC-20 ممکن است نتوانند به همان اندازه که توکن‌های معتبر دیگری دارند، پایداری داشته باشند یا تأثیر قابل توجهی بر جامعه رمزنگاری بگذارند. این استاندارد هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد و ممکن است فقط یک مد گذرا باشد. می‌توان بیت کوین Ordinals را با CryptoKitties که در سال 2017 منجر به اختلال در بلاکچین اتریوم شد، مقایسه کرد. این دیدگاه حاکی از این است که توکن‌ها ممکن است مشکلات بالقوه را حل کنند، اما ممکن است بیشتر به تبلیغات و بهره‌برداری مالی مرتبط باشند تا به نوآوری فناوری و ارائه خدمات. اگرچه استاندارد BRC-20 لایه جدیدی از عملکرد را به شبکه بیت کوین اضافه می‌کند، اما این ویژگی‌ها موفقیت مالی را تضمین نمی‌کنند.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *