0

نکات مهم دربارهٔ بیکن چین (Beacon Chain)

Bacon China
بازدید 100

آینده اتریوم به شبکه‌ای به نام “بیکن چین” بستگی دارد. این عبارت ممکن است برای افرادی که با اخبار اخیر دنیای ارزهای دیجیتال ناآشنا هستند، کمی عجیب و احمقانه به نظر برسد، اما با گذشت زمان و بررسی‌های مختلف، شما می‌توانید پاسخ سوالاتی مانند “بیکن چین چیست؟” را بیابید. شبکه اتریوم همراه با ارز دیجیتال خود “اتر”، به عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب در جهان، تعداد زیادی تراکنش از کاربران سراسر جهان دریافت می‌کند. با این حال، هنوز هم با مشکلات و چالش‌هایی در این سیستم روبه‌رو هستیم. اتریوم 2 به عنوان یک نسخه ارتقا یافته از شبکه اتریوم، دقیقاً برای همین هدف راه‌اندازی شده است. یکی از مراحل و مفاهیم ارتقای اتریوم 2، “بیکن چین” است. بیکن چین یک بلاکچین جدید و پیشرفته برای اکوسیستم اتریوم است که ویژگی‌های منحصر به فردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پیاده‌سازی الگوریتم اثبات سهام، افزایش سرعت تراکنش، مقیاس‌پذیری بالاتر و سایر کاربردهای اصلی بیکن چین هستند.

بیکن چین (Beacon Chain)

یک بخش اساسی از اتریوم 2 است و تأثیر قابل توجهی در بلاکچین دارد. اتریوم، به عنوان دومین ارز دیجیتال محبوب در جهان، هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. با این حال، مشکلات و نواقص موجود در شبکه اتریوم باعث شد تا نیاز به یک نسخه پیشرفته‌تر و بهبود یافته آن برای ایجاد یک شبکه قدرتمندتر، قابل مقیاس‌پذیری و ایمن‌تر به وجود آید. به همین دلیل، در سال 2014 بروزرسانی‌هایی برای اتریوم 2 آغاز شد که به منظور ارتقای شبکه به یک ورژن بهبود یافته، پایدار و قابل مقیاس ساخته شده است.

یکی از عناصر مهم در اتریوم 2، Beacon Chain است

Beacon Chain در مرکزی‌ترین قسمت شبکه اتریوم 2 قرار دارد و مسئولیت ذخیره و مدیریت رجیستری اعتبارسنجی را بر عهده دارد. همچنین، Beacon Chain قادر است زنجیره‌های شکسته را هماهنگ کند. به عبارت دیگر، Beacon Chain یک بلاکچین جدید است که بر روی شبکه اتریوم 2 اجرا می‌شود و وظیفه‌ای مهم در ارتقای آن به نسخه جدید را داراست. با پیاده‌سازی الگوریتم اثبات سهام، Beacon Chain توانایی افزایش سرعت تراکنش، بهبود مقیاس‌پذیری و دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد را به شبکه اتریوم می‌بخشد.

مفهوم بیکن چین در واقع همان مفهوم “اعتبارسنجی الگوریتم اثبات سهام” است. در این شبکه، از الگوریتم Proof-of-Stake برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‌شود. تفاوت اصلی بین این دو الگوریتم در این است که در شبکه‌هایی که بر پایه الگوریتم اثبات سهام ساخته می‌شوند، به جای استخراج بلاک، کاربران باید ارزهای دیجیتال را به اشتراک بگذارند. در این روش، سهام‌داران (سرمایه‌گذاران) به عنوان اعتبارسنجی‌کنندگان عمل می‌کنند و برای تأیید معاملات مختلف، پاداش‌های مختلفی دریافت می‌کنند.

Beacon Chain می‌تواند به عنوان ستون فقرات (backbone) سیستم اتریوم 2 تصور شود که به تمامی سیستم پشتیبانی می‌کند و وظیفه هماهنگی اعضای آن را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، Beacon Chain جهت جایگزینی الگوریتم اثبات سهام با الگوریتم اثبات کار (Proof-of-Work) در سیستم اتریوم 2 پیاده‌سازی می‌شود.

کاربردهای Beacon Chain عبارتند از:

مدیریت و هماهنگی: Beacon Chain به عنوان یک مدیر، نماینده یا سرپرست در شبکه اتریوم عمل می‌کند. این شبکه مسئولیت‌هایی مانند ذخیره جزئیات اعتبارسنجی، تصمیم‌گیری درباره اعتبارسنجی نامناسب برای اتریوم و پاداش دادن به اعتبارسنجی‌های موفق را داراست. به طور مثال، Beacon Chain به طور تصادفی یک کمیته اعتبارسنجی را برای رأی‌گیری درباره حذف یا اضافه کردن بلاک‌های پیشنهادی انتخاب می‌کند و عملکرد آنها را نظارت می‌کند.

ذخیره سازی و اجرای قراردادهای هوشمند: Beacon Chain برای ذخیره سازی و اجرای قراردادهای هوشمند نیز به کار می‌رود. با استفاده از این قابلیت، قراردادهای هوشمند شبکه Beacon Chain تراکنش‌ها را اجرا می‌کنند و محیطی را برای آن فراهم می‌کنند. این قراردادهای هوشمند با قراردادهای هوشمند بلاکچین اتریوم 1 قابل مقایسه نیستند و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

به طور کلی، Beacon Chain در اتریوم 2 نقش اساسی و حیاتی را دارد و وظایف مهمی مانند مدیریت، هماهنگی، اعتبارسنجی و اجرای قراردادهای هوشمند را بر عهده دارد.

استفاده از Beacon Chain در اتریوم تغییراتی در استفاده شما از اتریوم ایجاد نخواهد کرد. با اجرای این مرحله از ارتقای اتریوم 2، شما همچنین قادر خواهید بود اتریوم را به عنوان ارز دیجیتال ترجیحی خود معامله کنید، توکن های خود را در UniSwap یا Metamask مبادله کنید و NFT بخرید.

Beacon Chain در واقع به عنوان یک مکانیسم هماهنگی برای شبکه جدید عمل می‌کند و به پیاده‌سازی پروتکل اثبات سهام در سیستم کمک می‌کند. اثبات سهام به عنوان یکی از بخش‌های کلیدی آینده اتریوم برای رفع کاستی‌هایی که در حوزه‌های تمرکز، دسترسی و مقیاس‌پذیری در بلاکچین اتریوم مشاهده می‌شود، اجرا خواهد شد. به طوری که ماینرها به جای صرف انرژی برای اعتبارسنجی بلاک‌ها، می‌توانند از اعتبارسنجی‌های انتخابی تصادفی استفاده کنند. هر یک از این اعتباردهنده‌ها بلوک‌هایی را به کاربران ارائه می‌دهند که اعتبارسنجی‌های دیگر به آن‌ها رأی داده‌اند.

با ارتقای اتریوم به اتریوم 2، Beacon Chain به عنوان بخشی از این ارتقا پیاده‌سازی می‌شود. این ارتقا به چندین فاز مختلف از جمله فاز 0، 1 و 2 تقسیم می‌شود، که فاز 0 توسط بیکن چین ارائه می‌شود. در این فاز اول، پروتکل اجماع Proof-of-Stake به سیستم وارد می‌شود و Beacon Chain مسئولیت انجام تمامی وظایف آن را بر عهده دارد. این وظایف شامل:

اعتبارسنجی: Beacon Chain مسئول اعتبارسنجی بلوک‌ها و تراکنش‌ها در شبکه است. این به معنای بررسی صحت و اعتبار تراکنش‌ها و بلوک‌های ارسالی توسط شرکت‌کنندگان است.

ایجاد بلاک‌های جدید: Beacon Chain بلاک‌های جدید را براساس قوانین و الگوریتم‌های اثبات سهام ایجاد می‌کند و به شبکه اتریوم ارسال می‌کند.

ذخیره سازی داده‌ها: Beacon Chain مسئول ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌های مربوط به اتریوم است. این شامل اطلاعات مربوط به اعتبارسنجی، تراکنش‌ها، بلاک‌ها و سایر جزئیات شبکه است.

پیاده سازی قوانین الگوریتم اثبات سهام: Beacon Chain نقش مهمی در پیاده‌سازی قوانین و الگوریتم‌های اثبات سهام در اتریوم دارد. این الگوریتم‌ها باعث تعیین اعتبارسنجی تصادفی و متعادل توسط شرکت‌کنندگان می‌شوند.

مدیریت استیک: Beacon Chain مسئولیت مدیریت استیک (Stake) را دارد. استیک به میزان توکن‌هایی اشاره دارد که شرکت‌کنندگان در شبکه به آنها اعتبارسنجی می‌کنند. Beacon Chain مسئول تخصیص پاداش‌ها و جریمه‌ها بر اساس میزان استیک هر شرکت‌کننده است.

به طور کلی، Beacon Chain در اتریوم 2 نقش اساسی و حیاتی را در اجرای پروتکل‌ها و وظایف مربوط به اثبات سهام و مدیریت شبکه ایفا می‌کند.

یکی از اهداف اصلی Beacon Chain در آینده،

کنترل اشتراک‌گذاری بلاکچین اتریوم خواهد بود. برای دستیابی به این هدف، فرآیند شاردینگ معرفی شده است که به وسیله آن 64 زنجیره جدید در اتریوم ایجاد می‌شود تا حجم زیادی از اطلاعات به گروه‌های کوچکتر تقسیم شود. با این کار، بار سیستم کاهش می‌یابد و امکان انجام تراکنش‌های بیشتر فراهم می‌شود. این مفهوم به این معنا است که پایگاه داده به صورت افقی به زنجیره‌های موازی تقسیم می‌شود. البته، اجرای این تکنیک احتمالاً پس از ارتقاء کامل در شبکه اتریوم 2 صورت خواهد گرفت.

یکی از ویژگی‌های مهم Beacon Chain در اتریوم 2، قدرت اجرای قراردادهای هوشمند گران قیمت است. این مشکل برای جلوگیری از خرابی و انحلال شبکه پیاده‌سازی شده است. در واقع، این گرانی یک راه منطقی برای توسعه‌دهندگان است تا از استفاده بیش از حد و استفاده ناگهانی از قراردادهای هوشمند جلوگیری کنند.

عملکرد کلی Beacon Chain در واقع مدیریت زنجیره‌های بلاک چین شکسته شده و پروتکل‌های اثبات سهم است. این بلاک چین مسئول هماهنگی شبکه‌های جدید است و نظارت می‌کند و تضمین می‌کند که بلوک‌های جدید صحیح باشند. به طور نهایی، به همه طرفداران و سرمایه‌گذاران اتریوم پاداشی اعطا می‌کند. تیم Prysmatic Labs تیمی از توسعه‌دهندگان بلاک چین است که تحت رهبری Raul E. Jordan فعالیت می‌کند.

هدف این تیم توسعه بلاک چین اتریوم و افزایش قابلیت مقیاس‌پذیری این شبکه از طریق فناوری‌های اشتراک‌گذاری است. سرپرست این تیم ادعا می‌کند که با استفاده از Beacon Chain، کاربران به راحتی می‌توانند اپلیکیشن‌ها و قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم را پیاده‌سازی کنند. علاوه بر این، Jordan توضیح می‌دهد که برنامه‌نویسان برای استقرار و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز نیازی به یادگیری تکنیک‌های برنامه‌نویسی جدید ندارند.

Beacon Chain به گونه‌ای عمل می‌کند که به جای یک دستگاه بزرگ که قادر به انجام تراکنش در یک زمان است، هزاران دستگاه را در سراسر جهان برای هماهنگی تراکنش‌های موازی قادر به هماهنگی می‌کند. به عبارت دیگر، Beacon Chain به عنوان هماهنگ‌کننده و بلاک چین مرکزی، توانایی هماهنگی تمامی تراکنش‌های پردازش شده در زنجیره‌های مبتنی بر اتریوم را دارد.

مراحل بعدی در ارتقای اتریوم 2،

شامل ایجاد بلاک چین است که ظرفیت داده‌های اتریوم را افزایش می‌دهد و همچنین قابلیت مقیاس‌پذیری و سرعت شبکه را بهبود می‌بخشد. به طور خلاصه، می‌توان گفت که شبکه اتریوم 2 به 64 بخش مختلف تقسیم شده است و Beacon Chain به خوبی مسئولیت هماهنگی این تمامی بخش‌ها را بر عهده دارد.

بعد از ادغام شبکه فعلی اتریوم با بیکن چین، نقش بیکن چین در آینده اتریوم بسیار مهم خواهد بود. با ورود شاردها به اکوسیستم اتریوم، ظرفیت و سرعت شبکه افزایش خواهد یافت. Beacon Chain نقش اساسی در مدیریت و نظارت بر این فرآیند دارد.

Beacon Chain از طریق اعتبارسنجی زنجیره، بلوک‌های ریززنجیره‌ها را تأیید می‌کند و بررسی معاملات و تاریخچه قطعات را امکان‌پذیر می‌سازد. با این کار، Beacon Chain به عنوان یک حلقه ارتباطی میان بخش‌های مختلف و زنجیره اصلی شبکه عمل می‌کند.

امنیت شبکه Beacon Chain نیز بسیار حائز اهمیت است و با توجه به تعداد زیادی تاییدیه در این شبکه، نگرانی درباره امنیت آن نیست. حدود 16000 تاییدیه در Beacon Chain وجود دارد که برای مشارکت در مکانیزم اثبات سهم و افزایش امنیت بلاک چین اتریوم در نظر گرفته شده است.

در آینده پس از تکمیل ارتقای اتریوم 2 و راه‌اندازی قرارداد سپرده‌گذاری، افراد می‌توانند با ارسال حداقل 32 واحد اتریوم، استیکرهای خود را در شبکه قرار دهند. در حال حاضر، ما شاهد مرحله اولیه پیاده‌سازی Beacon Chain در اتریوم 2 هستیم. این پروژه، به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های دنیای ارزهای دیجیتال، توسط بنیاد اتریوم و تیم‌های توسعه مشتریان در حال اجرا است.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *