0

چرا نهنگ‌ها علیرغم ترس بازار، به خرید بیت کوین ادامه می‌دهند؟

نمودار
بازدید 414

قیمت بیت کوین

در پی انتشار شایعه فروش بخشی از بیت کوین‌های توقیف‌شده توسط دولت ایالات متحده، امروز سقوط کرد. با این حال، با بررسی داده‌های آن‌چین مشخص شده است که در شرایطی که بازار از احتمال وقوع رکود اقتصادی می‌ترسد، نهنگ‌ها به خرید بیت کوین ادامه می‌دهند. به عبارت دیگر، با وجود واکنش مثبت بیت کوین به کاهش نرخ تورم در شب گذشته، نهنگ‌ها برای کسب سود بیشتر، به خرید بیت کوین ادامه می‌دهند.

به گزارش نیوزبی‌تی‌سی، تنها یک گروه از سرمایه‌گذاران در این شرایط ترسی از خود نشان نداده‌اند و آن‌ها نهنگ‌ها بودند. سرمایه‌گذاران بزرگ با پول زیاد، یکی از شاخص‌های قابل اعتماد برای خرید بیت کوین در زمان مناسب هستند. آکسل آدلر، تحلیلگر آن‌چین، می‌گوید:

“روند انباشت و توزیع بیت کوین بدون تغییر ادامه دارد و بازیکنان بزرگ همچنان به خرید بیت کوین از بازیکنان کوچکتر ادامه می‌دهند.”

نمودار زیر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران با موجودی بیشتر از ۵٬۰۰۰ بیت کوین – همراه با سرمایه‌گذارانی که موجودی کمتر از ۱۰ بیت کوین دارند – در طی ۳۰ و ۹۰ روز گذشته مقدار سکه را خریداری کردند، در حالی که گروه‌های دیگر در حال فروش بودند.

نمودار

نمودار توزیع و انباشت بیت کوین بر اساس گروه‌های مختلف.

چه چیزهایی از بیت کوین، نهنگ‌های بیت کوین می‌دانند؟

البته، تنها می‌توان حدس زد که نهنگ‌های بیت کوین چه چیزهایی را می‌دانند که دیگران از آن‌ها آگاه نیستند. واقعیت این است که پس از انتشار داده‌های شاخص مصرف‌کننده (تورم)، قیمت بیت کوین روند صعودی داشت تا اینکه خبرهای جعلی فروش بیت کوین توسط دولت ایالات متحده منتشر شد.

اما، اعلام نرخ تورم در روز گذشته ممکن است پیامدهای گسترده‌تری نسبت به آن چیزی داشته باشد که در نگاه اول آشکار است. مدتی است که بازار روی چرخش زودهنگام سیاست پولی بانک مرکزی ایالات متحده شرط‌بندی کرده است. بازار اکنون انتظار دارد که نرخ بهره تا پایان سال حداقل ۳ کاهش ۰.۲۵ واحدی داشته باشد و بین ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصد باشد.

در حالی که بحران بانکی ایالات متحده این انتظار را تقویت می‌کند، به نظر می‌رسد که نهنگ‌های بیت کوین به اهمیت بیانیه فدرال رزرو – تداوم روند افزایش نرخ بهره تا پایان سال – توجهی ندارند. همان‌طور که تونی اسپیلوترو، سردبیر و تحلیل‌گر تکنیکال نیوزبیتیسی اخیراً به یادداشتی اشاره کرد، تصمیم‌گیری فدرال رزرو بر اساس اندیکاتورهای گذشته‌نگر است. وی نوشت:

“شاخص قیمت مصرف‌کننده، یک اندیکاتور گذشته‌نگر است. در مقابل، بازار سهام نمونه یک شاخص آینده‌نگر است.”

چارلی بیللو، استراتژیست ارشد بازار در شرکت کریتیو پلنینگ، در توییتر تأکید کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده از ۹.۱ درصد در ماه ژوئن (خرداد) سال گذشته به ۴.۹ درصد در ماه آوریل (فروردین) کاهش یافته است. به گفته این تحلیلگر مشهور، دلیل این کاهش، کاهش نرخ تورم در بخش‌هایی مانند نفت کوره، بنزین، خودروهای فرسوده، تأمین گاز، مراقبت‌های پزشکی، پوشاک، خودروهای جدید، مواد غذایی بخش خانگی و برق است.

نمودار 2

تغییرات نرخ تورم در مدت مشابه با سال گذشته

نرخ تورم در بخش حمل و نقل، غذای خارج از خانه و مسکن از ماه ژوئن (خرداد) سال گذشته افزایش یافته است، اما کاهش در سایر مؤلفه‌های اصلی این افزایش‌ها را تعدیل کرده است. این واقعیت که شاخص تورم اصلی ایالات متحده (به استثنای غذا و انرژی)، نسبت به مدت مشابه سال گذشته همچنان در سطح ۵.۵ درصد باقی مانده است، در درجه اول به دلیل تورم بخش مسکن و رشد ۸.۱ درصدی نسبت به سال گذشته است. به گفته بیللو:

“اگرچه تورم واقعی اجاره‌ها مدتی است که کاهش یافته است، اما چرا شاخص قیمت مصرف‌کننده در بخش مسکن در حال افزایش است؟ شاخص قیمت مصرف‌کننده بخش مسکن یک شاخص گذشته‌نگر است که تورم واقعی بخش مسکن را در سال ۲۰۲۱ و نیمه اول سال ۲۰۲۲ به شدت کمتر نشان می‌دهد.”

بیللو افزود که پس از یک روند افزایشی، شاخص قیمت مصرف‌کننده مسکن، اولین کاهش خود را از ۸.۲ درصد در ماه مارس (اسفند) – بالاترین سطح خود از سال ۱۹۸۲ – به ۸.۱ درصد در ماه آوریل (فروردین) نشان داد. اگر در نهایت تورم مسکن به اوج خود برسد، تأثیر زیادی بر تورم کلی خواهد داشت؛ زیرا مسکن بیش از یک‌سوم این شاخص را تشکیل می‌دهد.

آیا نرخ تورم به سرعت در حال کاهش است؟

توماس لی، مدیر بخش تحقیقات فانداستراتس، عقیده دارد که تورم سریع‌تر از آنچه مردم تصور می‌کنند در حال کاهش است و این باعث می‌شود که توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای سرمایه‌گذاران راحت‌تر شود؛ زیرا باعث آسیب کمتری خواهد شد.

به نظر لی، یکی از پیامدهای مهم گزارش دیروز شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه آوریل (فروردین) این است که تورم ۴۰ درصدی از سبد شاخص قیمت مصرف‌کننده در حال کاهش است که می‌تواند پیشرفتی بزرگ باشد. تورم بخش مسکن و غذا در حال کاهش نیست، حتی اگر گزارش کنونی این را نشان دهد؛ زیرا در این صورت، تورم ۵۰ درصد دیگر از این سبد نیز کاهش می‌یابد. کارل کوئینتانیلا (Carl Quintanilla) نیز این را مورد تأیید قرار داده و خاطرنشان می‌کند.

همانطور که لی پیش‌بینی کرده بود، کاهش سریع نرخ تورم می‌تواند به رشد بیت کوین منجر شود. با این حال، در حالی که سرمایه‌گذاران خرد به دلیل ترس از رکورد اقتصادی قریب‌الوقوع و تورم زیاد، در حال فروش بیت کوین‌های خود هستند، نهنگ‌ها از این فرصت برای برداشتن سود استفاده می‌کنند.

 

 

 

 

 

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *