0

چگونه می‌توان توکن غیرقابل معاوضه یا NFT را خرید؟

معاوضه یا NFT
بازدید 369

توکن غیرقابل معاوضه یا NFT،

کاربردهای گسترده‌ای دارد، از جمله گیمینگ، هنر و حتی کشت سود (ییلد فارمینگ). اما معمولاً افراد برای خرید NFT از چه روش‌هایی استفاده می‌کنند؟

NFT یا توکن غیرقابل معاوضه (Non-Fungible Token)، نوعی خاص از توکن‌های رمزنگاری است که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین، گونه‌ای دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که تکثیرناپذیر است.

این مقاله در تاریخ ۲۰ دی ۱۴۰۰ توسط شاهو فریور نوشته شده و توسط شبنم توایی در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ به‌روزرسانی شده است.

توکن غیرمعادله با رمزارزهای شناخته‌شده و قابل‌تعویض مانند بیت کوین (BTC)، اتر (ETH) یا مونرو (XMR) تفاوت مهمی دارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک بیت کوین را با یک بیت کوین دیگر معاوضه کنید.

استفاده از NFTها در صنایع مختلف وجود دارد، اما بیشتر در حوزه گیمینگ و کلکسیون دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند و عمدتاً با استفاده از استاندارد ERC-721 و در بستر اتریوم ساخته می‌شوند. باید ذکر کرد که در سال ۲۰۲۱ استفاده از توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در بلاک‌چین‌های دیگر مانند پروتکل BEP-721 در بایننس اسمارت چین نیز در حال گسترش است.

چیستی ویدئوهای NFT؟ حامیان این ویدئوها شامل صرافی بیت ۲۴ و صرافی اکسچینو هستند. این دو صرافی به یک مجموعه تعلق دارند، اما رویکردهای آن‌ها با یکدیگر متفاوت است که در ابتدای ویدئو به طور کامل توضیح داده می‌شود.

معنای قابل معاوضه بودن یا معادل بودن چیست؟

قابل معاوضه بودن دارایی به معنای قابلیت مبادله آن با دارایی مشابه بدون افت قیمت است. همچنین، قابل معاوضه بودن ویژگی‌های سرمایه‌ای مانند قابلیت تقسیم شدن و تعیین ارزش آن را تعیین می‌کند.

به عنوان مثال، یک اسکناس ۱۰ دلاری از نظر ارزش کاملاً معادل یک اسکناس ۱۰ دلاری دیگر است. وقتی شما یک اسکناس ۱۰ دلاری از کسی قرض می‌گیرید، نیازی نیست دقیقاً همان اسکناس را به او پس بدهید؛ زیرا هر دو اسکناس ارزش یکسانی دارند.

معنای NFT چیست؟

توکن‌های غیرقابل معاوضه (Non-Fungible Tokens) یا NFTها توکن‌هایی هستند که قابلیت مبادله با یکدیگر را ندارند و هر یک ارزش ویژه‌ای دارند. در حوزه رمزارزها، بیت کوین‌ها نمونه‌ای از توکن‌های قابل معاوضه (Fungible) هستند؛ به این معنا که یک بیت کوین ارزشی معادل یک بیت کوین دیگر دارد و ارزش آن‌ها بدون توجه به صاحب یا تاریخچه آن‌ها ثابت است.

اما در مورد NFTها، وضعیت متفاوت است؛ زیرا قیمت توکن‌های NFT با توجه به مشابهت با دیگر توکن‌های هم‌نوعشان متفاوت است. ویژگی برجسته آن‌ها منحصر به فرد بودن است؛ بنابراین می‌توان آن‌ها را مانند دارایی‌های غیرقابل معاوضه در دنیای واقعی مثل جواهرات گرانبها، آثار هنری یا کالاهای کلکسیونی در نظر گرفت. NFTها به طور عمومی محدود و یکتا هستند و با استفاده از کدهای یکتا شناسایی می‌شوند.

به عنوان مثال، بیایید فرض کنیم که من یک بلیت سینما برای تماشای فیلم “اخراجی‌های جدید” دارم و شما یک بلیت سینما برای تماشای فیلم “جنگ ستارگان” دارید. هر دوی ما بلیت داریم؛ اما آیا این بلیت‌ها قابل معاوضه هستند؟ بنابراین، توکن‌های غیرقابل معاوضه مانند این بلیت‌ها، نمایانگر دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توانند حاوی اطلاعاتی باشند که کاربردهای متنوع و ارزشی پیش‌بینی نشده‌ای داشته باشند.

مزایا و ویژگی‌های توکن‌های غیرقابل معاوضه:

  1. کمیابی: ارزش توکن‌های غیرقابل معاوضه به دلیل کمیاب بودن آن‌ها افزایش می‌یابد. با اینکه توسعه‌دهندگان می‌توانند به تعداد دلخواه NFT بسازند، اما با محدود کردن تعداد آن‌ها، نادریت آن‌ها افزایش می‌یابد.
  2. تقسیم‌ناپذیر: اغلب توکن‌های غیرقابل معاوضه به واحدهای کوچک‌تر تقسیم نمی‌شوند. به عبارت دیگر، شما باید کل یک اثر هنری دیجیتال را خریداری کنید یا هیچ قسمتی از آن را نخرید.
  3. یکتایی: یکی از ویژگی‌های مهم NFT‌ها، یکتایی آن‌هاست. NFT‌ها دارای یک کد منحصر به فرد هستند که اصالت و یکتایی آن‌ها را تضمین می‌کند. این کد می‌تواند به عنوان یک گواهی اصالت در نظر گرفته شود.
  4. قابل انتقال: با خلاف توکن‌های قابل معاوضه، توکن‌های غیرقابل معاوضه در بازارهای خاص خرید و فروش می‌شوند. اما ارزش آن‌ها بیشتر به دلیل یکتایی آن‌ها است.
  5. اصالت: توکن‌های غیرقابل معاوضه بر پایه فناوری بلاکچین ساخته می‌شوند. به همین دلیل، شما می‌توانید از اصالت NFT خود اطمینان حاصل کنید، زیرا ساخت چیزی جعلی در یک لجر نامتغیر و بدون مرکزیت تقریباً غیرممکن است.
  6. حفظ حق مالکیت: این ویژگی به استفاده از پلتفرم‌های نامتمرکز NFT اشاره دارد. در این پلتفرم‌ها، هیچ مالکیتی پس از ثبت نمی‌تواند تغییر کند و حق مالکیت توسط تکنولوژی بلاکچین حفظ می‌شود.

چرا NFTها ارزشمند هستند؟

با ظهور فناوری بلاکچین، NFTها برای گیمرها و کلکسیونرها ارزشمند شده‌اند. این تکنولوژی به آن‌ها امکان می‌دهد تا مالکیت تغییرناپذیر را برای آیتم‌ها و دارایی‌های یکتای داخل بازی برقرار کنند و حتی از آن‌ها سود ببرند. در برخی موارد، بازیکنان می‌توانند سازه‌هایی مانند پارک‌ها را در دنیای مجازی بسازند و درآمدزایی کنند؛ به عنوان مثال در بازی‌هایی مانند The Sandbox و Decentraland. همچنین، بازیکنان می‌توانند آیتم‌های دیجیتالی که در حین بازی به دست می‌آورند را در بازارهای ثانویه فروش کنند؛ این آیتم‌ها شامل کاستوم‌ها (لباس‌های داخل بازی)، آواتارها و ارزهای داخل بازی می‌شوند.

هنرمندان همچنین می‌توانند آثار دیجیتال خود را مستقیماً به مخاطبان خود بفروشند و بدون نیاز به حراجی‌ها، در سراسر جهان شناخته شوند. این روش به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سهم بیشتری از درآمد حاصل از فروش آثار خود را به دست آورند. همچنین، مفهوم حق تألیف (Royalty) نیز در هنر دیجیتال قابل اجرا است، به این صورت که هر بار که یک اثر هنری به یک مشتری جدید فروخته می‌شود، خالق آن اثر بخشی از سود فروش را دریافت می‌کند.

ویلیام شاتنر، شناخته شده به عنوان کاپیتان کرک در سری جنگ ستارگان، به دنبال ورود به دنیای آثار کلکسیونی دیجیتال شد. او ۹۰ هزار کارت دیجیتال با تصویر خود را بر روی فروشگاه بلاک‌چین WAX منتشر کرد و برای هر کارت یک دلار دریافت کرد. همچنین، هر بار که این کارت‌ها مجدداً به فروش می‌رسیدند، از حق تألیف آن‌ها درآمد کسب می‌کرد.

استفاده‌های NFT چیست؟

توسعه NFTها در طول زمان، منجر به ایجاد تعداد زیادی از آثار هنری کریپتویی شده است. اما این توکن‌های غیرقابل تعویض و کمیاب، نه تنها به حوزه هنری محدود نمی‌شوند، بلکه در صنایع مختلفی از جمله املاک، بازی‌های رایانه‌ای، امور مالی و غیره نیز کاربرد دارند.

NFT و هنر

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تضمین می‌کنند که آثار هنری مجازی و دیجیتال کمیاب هستند و امکان اعتبارسنجی این آثار را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، هرکسی می‌تواند کاراکترهای CryptoPunk که در بستر بلاکچین ایجاد شده‌اند را مشاهده و تصاویر آن‌ها را دانلود کند؛ اما هیچ فردی نمی‌تواند ادعای مالکیت بر روی آن‌ها را داشته باشد.

علاوه بر ارزش هنری این آثار، گاهی اوقات اثبات مالکیت آن‌ها نیز بسیار مهم است و NFTها راه حلی برای رفع این مشکل ارائه می‌دهند.

NFT برای کلکسیونرها

بسیاری از افراد در جهان امروز آیتم‌هایی را به صورت کلکسیون جمع‌آوری می‌کنند. NFTها هم در این حوزه وارد شده‌اند و در مارکت‌پلیس‌هایی مانند OpenSea به عنوان بخشی از فروش آیتم‌های کلکسیونی شناخته شده‌اند. گاهی اوقات، توکن‌های غیرقابل تعویضی که به عنوان آثار هنری معرفی می‌شوند، در آیتم‌های کلکسیونی نیز استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، CryptoPunkها مجموعه‌ای از آثار هنری هستند که به عنوان آیتم‌های کلکسیونی نیز به فروش می‌رسند.

NFT در دیفای (امور مالی)

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در دیفای می‌توانند نقش اعتبار یا بلیت ورودی به استخرهای جدید را ایفا کنند. کاربران می‌توانند برای بهره‌مندی از این قابلیت، مقداری از توکن‌های خود را به مدت مشخصی در استخری قرار داده و به عنوان سهام (Staking) عمل کنند و به ازای آن، پاداشی دریافت کنند یا آن را به عنوان بلیت ورودی و مجوز برای استخر بعدی استفاده کنند. در صورت استفاده از NFT برای ورود به استخر جدید، پس از دسترسی به این استخر، توکن غیرقابل تعویض دیگر ارزشی ندارد و از بین می‌رود.

NFT در گیمینگ

با پیشرفت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، بازی‌های کریپتویی زیادی توسعه یافته‌اند که اجازه می‌دهند پرداخت‌های درون بازی (مانند خرید آیتم‌ها یا دسترسی به مراحل بالاتر) با استفاده از ارزهای دیجیتال فراهم شود و در نتیجه، مالکیت توکن‌های غیرقابل تعویض را به کاربران انتقال دهند.

تعدادی از این NFTها در بازی‌های کریپتویی ممکن است کاربردهای خاصی نداشته باشند؛ اما برخی دیگر از آن‌ها قابلیت‌های مبارزه و ویژگی‌های خاصی را برای کاراکترهای درون بازی به ارمغان می‌آورند که ارزش مالی بالایی برای فروش آن کاراکتر به همراه دارند.

NFT در موسیقی

استفاده از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در حوزه موسیقی به طرزی مشابه استفاده از آن در صنعت هنر است. همانند تصاویر یا آثار هنری، فایل‌های صوتی و موسیقی نیز می‌توانند به عنوان NFT معامله شوند. با ارتباط دادن برچسب NFT به موسیقی، یکی از بزرگترین مشکلاتی که هنرمندان در این صنعت با آن روبرو هستند، برطرف می‌شود. معمولاً موسیقیدانان به‌طور عادلانه درآمدی از فروش آثار و موسیقی خود دریافت نمی‌کنند و بسیاری از اثارشان بدون حفاظت کپی‌رایت در فضای مجازی منتشر می‌شوند.

پلتفرم‌های پخش موسیقی بر پایه فناوری بلاکچین، حق تکثیر هر اثر را رصد و پیگیری می‌کنند. به طور کلی، ترکیب موسیقی با NFTها به عنوان یک ایده کارآمد برای حمایت از آثار و حقوق هنرمندان و موسیقیدانان محسوب می‌شود؛ اما هنوز پیاده‌سازی این ایده با برخی مشکلات همراه است.

تشخیص هویت

توکن‌های غیرقابل معاوضه برای مبارزه با تقلب در تشخیص هویت بسیار مؤثر هستند. برای نمایش این موضوع، می‌توان به دیجیتال‌سازی هویت از جمله اسناد دانشگاهی، مدارک پزشکی و حتی ظاهر فرد اشاره کرد. همچنین، هنرمندان دیجیتال می‌توانند به دلایل حق کپی، آثار خود را به توکن‌های غیرقابل معاوضه تبدیل کنند. مثالی از کاربردهای NFT در تشخیص هویت شامل تبدیل بلیت‌های فیزیکی بازی به توکن‌های غیرقابل معاوضه و تشخیص آثار تقلبی است.

چرا توکن‌های غیرقابل تعویض اهمیت دارند؟

توکن‌های NFT قابلیت داشتن یکی از اجزای حیاتی اقتصاد دیجیتال بر پایه بلاکچین را دارند و در صنایع مختلفی مانند بازی‌های ویدئویی، تشخیص هویت دیجیتال، اعطای مجوز، اعطای گواهی‌نامه و هنرهای زیبا، و حتی انتقال کسری از مالکیت اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرند. ذخیره مالکیت و هویت داده‌ها در بلاکچین منجر به افزایش همبستگی داده‌ها و حفظ حریم خصوصی می‌شود. علاوه بر این، انتقال آسان و مدیریت بدون نیاز به اعتماد در این دارایی‌ها می‌تواند منجر به کاهش اصطکاک (کارمزد) در معاملات و اقتصاد جهانی شود.

مهارت‌های فردی

توکن‌های غیرقابل معاوضه برای بهره‌برداری از استعداد یا زمان یک فرد به منظور کسب درآمد بسیار کارآمد هستند. به عنوان مثال، افراد می‌توانند از NFT در خبرنامه‌ها، پادکست‌ها یا ویدئوها استفاده کنند. سوال این است که کدام توکن غیرقابل معاوضه گرانترین است؟

با رشد شهرت NFTها، گران‌ترین توکن NFT جهان به طور روزافزون تغییر می‌کند. در گذشته، یکی از توکن‌های مجموعه CryptoPunk با شماره ۶۹۶۵ به قیمت ۸۰۰ اتر (با در نظر گرفتن هر اتر با قیمت ۲۰۰۰ دلار، با ارزش بیش از ۱٫۶ میلیون دلار) فروش رفت که تا آن زمان گران‌ترین توکن بود؛ اما پس از آن، یکی از آثار هنری از Beeple با قیمت ۶٫۶ میلیون دلار به فروش رفت و رکورد گران‌ترین NFT را شکست.

توکن ERC-721

توکن ERC-721 یک اصطلاح است که برای توضیح توکن‌های غیرقابل معاوضه استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، این استاندارد برای ساخت NFTها روی بلاکچین اتریوم استفاده می‌شود.

NFTها، علاوه بر اتریوم، می‌توانند روی شبکه‌های دیگری نیز مانند ایاس (EOS) و نئو (NEO) وجود داشته باشند. با این حال، این پلتفرم‌ها باید قدرت قراردادهای هوشمند و مجموعه‌ای از ابزارهای NFT را داشته باشند. قراردادهای هوشمند در این زمینه، امکان اضافه کردن توضیحات و جزئیاتی مانند فراداده (متادیتا) را فراهم می‌کنند.

فهرست بهترین NFT‌های خلق شده

با توجه به رشد چشمگیر فضای NFT، محصولات و پروژه‌های مبتنی بر توکن‌های غیرقابل معاوضه نیز به طور چشمگیری افزایش یافته‌اند. این محصولات شامل گیمینگ، بازارها و غیره می‌شوند. در ادامه، به 5 پروژه برتر NFT اشاره شده است:

  1.  اوپن‌سی (OpenSea): این بازار برتر آثار هنری و کالکشن‌های NFT را در بر می‌گیرد. موارد موجود در این بازار شامل ENS (دامنه‌های اتریوم)، حیوانات مجازی و قطعات زمین مجازی است. یکی از نکات مهم درباره این بازار، امکان خرید با استفاده از ارزهای رمزنگاری متنوع مانند اتر و دای (DAI) است.
  2.  Async.Art: این بازار یک بازار آثار هنری NFT غیرقابل معاوضه دیگر است که شما نه تنها می‌توانید NFTهای خود را در آن خرید و فروش کنید، بلکه می‌توانید توکن خود را نیز ایجاد کنید. این پلتفرم به خالقان آثار هنری امکان می‌دهد به آسانی ظاهر و رفتار آثار خود را تعریف کنند. علاوه بر این، این پلتفرم به خریداران امکان می‌دهد تا قسمتی از اثر هنری را خریداری یا تغییر دهند.
  3. CryptoKitties: این پروژه معروف بازی گیمینگ است که بر اساس تکنولوژی بلاکچین اتریوم ساخته شده است. CryptoKitties به کاربران امکان می‌دهد تا با خرید، فروش و تکثیر گربه‌های دیجیتالی منحصر به فرد خود، معاملاتی در دنیای مجازی داشته باشند.
  4.  Rarible: این بازار NFT یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که به کاربران امکان می‌دهد آثار هنری و دارایی‌های دیجیتال را خلق و عرضه کنند. با استفاده از Rarible، هر فرد می‌تواند NFTهای خود را ایجاد کند و آن‌ها را به عنوان قابل معاوضه یا غیرقابل معاوضه بفروشد.
  5.  Decentraland: این پروژه یک جهان مجازی مبتنی بر بلاکچین است که امکان خرید، فروش و تجربه املاک مجازی را به کاربران می‌دهد. در Decentraland، کاربران می‌توصیف بهترین NFT‌های خلق شده.

کریپتوکیتیز یک بازی مجازی مبتنی بر بلاکچین است که به بازیکنان امکان خرید، بزرگ کردن و معامله گربه‌های مجازی را می‌دهد. این بازی شامل ترکیب گربه‌های مجازی و تولید نسل‌هایی است که از نظر جمع‌آوری و کلکسیونی ارزش دارند. برای خرید گربه‌ها در این بازی، از توکن شبکه اتریوم به نام اتر استفاده می‌شود. طبق تخمین‌ها، این بازی بیش از ۱.۵ میلیون کاربر و بیش از ۴۰ میلیون دلار تراکنش دارد. برخی از گربه‌های مجازی در این بازی با قیمت بیش از ۳۰۰ هزار دلار فروخته شده‌اند. قیمت متوسط این گربه‌های مجازی حدود ۶۵.۷۶ دلار است، با این حال باید هزینه شبکه اتریوم را هم در نظر گرفت.

دامنه‌های اتریوم (ENS) پروژه‌ای است که در سال ۲۰۱۷ به عنوان سرور نام دامنه (Domain Name Server) شکل گرفته است. دامنه‌های .ETH توکن‌های غیرقابل معاوضه‌ای هستند که از پروتکل ERC-721 استفاده می‌کنند و در بازارهای NFT قابل معامله هستند.

Decentraland یکی از پروژه‌های برجسته NFT است که بر روی جهان مجازی نامتمرکز تمرکز کرده است. در این پروژه، شرکت‌کنندگان می‌توانند زمین‌های مجازی را خریداری یا فروش کنند و هر “ساکن” این بازی یک پاسپورت دیجیتال با تشخیص هویت خاص خود را دارد.

روش‌های خرید توکن غیرقابل معاوضه (NFT) را در ادامه توضیح می‌دهم:

بازی کردن و استفاده از دپ (اپلیکیشن غیرمتمرکز): برخی از NFT‌ها در دپ‌ها یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موجود هستند. بازی کردن در این دپ‌ها و انجام فعالیت‌های مرتبط می‌تواند به شما امکان خرید و دریافت NFT را بدهد.

  • خرید NFT از طریق بازارهای توکن: بازارهای آنلاین و بورس‌های مختلف وجود دارند که امکان خرید و فروش NFT را فراهم می‌کنند. شما می‌توانید به این بازارها مراجعه کنید، جستجو کنید و NFT موردنظر خود را خریداری کنید.
  • ترید NFT با دیگران: شما می‌توانید با نفری دیگر توافق کنید و NFT خود را با او تعویض کنید یا آن را به او بفروشید. این روش معمولاً از طریق پلتفرم‌ها و بازارهای ترید کریپتوگرافی فراهم می‌شود.

دسترسی به دپ و دریافت NFT از طریق موبایل به صورت زیر است:

برای دسترسی به DApp، ابتدا یکی از کیف‌پول‌های دارای مرورگر (مثل MetaMask) را روی گوشی خود نصب کنید. سپس به دپ یا اپلیکیشن موردنظر خود مانند CryptoKitties یا Decentraland در مرورگر داخلی کیف پول دسترسی پیدا کنید. از طریق کیف پول، می‌توانید NFT موردنظر را خریداری و معامله کنید.

در میان والت‌های موجود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Trust Wallet
  • MetaMask
  • MyEtherWallet (MEW)
  • Coinbase Wallet

لازم به ذکر است که برخی از این والت‌ها مانند Coinbase Wallet به علاوه بر نسخه موبایل، نسخه دسکتاپ نیز دارند و قابل استفاده هستند.

برای ورود به بخش مرورگر والت، لینک وب‌سایت دپ موردنظر را در قسمت آدرس مرورگر وارد کنید، به عنوان مثال: https://www.cryptokitties.co/.

پس از ورود به دپ موردنظر، ثبت‌نام کنید (Sign Up) و والت خود را به دپ متصل کنید. از این پس می‌توانید بازی کنید و یا خرید و فروش NFT‌ها را آغاز کنید.

WAX یا “صرافی جهانی سرمایه”، یک بلاکچین است که به‌طور خاص برای ترید آیتم‌های مجازی مانند آثار کلکسیونی و نادر درون بازی‌های ویدئویی و جهان‌های مجازی طراحی شده است. بلاکچین WAX به عنوان یک بازار نامتمرکز و پلتفرمی برای دپ عمل می‌کند. در مقابل اعتماد به سازنده بازی یا شبکه متمرکز، کاربران واقعی می‌توانند مالکیت دارایی‌های دیجیتال خود را در اختیار داشته باشند و آن‌ها را روی پلتفرم WAX با افراد دلخواه خود ترید کنند.

یکی از دلایلی که توکن‌های غیرقابل معاوضه در بلاکچین WAX به این اندازه محبوب هستند، آسانی خرید آن‌هاست. در این پلتفرم، شما به راحتی می‌توانید یک والت WCW با نام کاربری و رمز عبور یا از طریق حساب های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک یا ردیت ایجاد کنید.

برای ترید NFTها روی بلاکچین WAX، شما می‌توانید از بازارهای ثانویه زیر برای تهیه NFT استفاده کنید. این بازارها به عنوان بازارهای ثانویه شناخته می‌شوند، زیرا توکن‌ها از جای دیگری تولید می‌شوند، اما در این بازارها به فروش می‌رسند. می‌توان آن‌ها را مانند آمازون که بازار اصلی است و یا ای‌بی (eBay) که بازار ثانویه است، تصور کرد.

برای خرید NFTهای غیرقابل معاوضه در پلتفرم WAX از بازارهای ثانویه، نیاز به توکن WAX دارید. شما می‌توانید این توکن را از وب‌سایت‌های زیر پیدا کرده و سپس WAX خریداری شده را به حساب دارای پسوند .wam خود ارسال کنید.
به والت کلاد وکس (WAX Cloud Wallet) خود وارد شوید و NFT مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس طبق دستورالعمل بازار، آن را خریداری کنید.

به‌ازای بازارهای ثانویه روی بستر WAX، فهرست زیر را می‌توان ذکر کرد:

  • Myth.Market
  • Collectables.io
  • AtomicHub.io
  • SimpleMarket.io
  • WAXplorer.com

برای مشاهده NFT خریداری شده، می‌توانید آن را در والت WCW خود یا در بازاری که تراکنش را در آن انجام داده‌اید و همچنین در مرورگرهای بلاکچین مانند wax.bloks.io مشاهده کنید.

آیا برای بازار گاوی NFT آماده هستیم؟

بله، هنوز آماده نیستیم. هیاهوی NFT به زودی کاهش می‌یابد؛ زیرا قیمت‌های فعلی آن به صورت مصنوعی است و نگرانی‌هایی درباره دستکاری قیمت‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، یک گربه مجازی کریپتوکیتیز به قیمت ۶۰۰ اتر فروخته شده است، اما هیچ ویژگی معقولی که این قیمت را توجیه کند، ندارد.

اما اگر هنوز به NFT علاقه‌مند نیستید، از آن نگران نباشید؛ زیرا اکوسیستم در حال تغییر است و مانند دیفای، NFTها می‌توانند گام بزرگی در حوزه کریپتو باشند. علاوه بر این، در حال حاضر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی در NFT وجود دارد.

نتیجه نهایی این توکن‌ها به نظر نسل هزاره درباره آنها بستگی دارد. چرا؟ زیرا تا پایان دهه جاری، نسل هزاره درآمد ثابت بسیاری خواهند داشت و با توجه به جذابیت NFT، آنها در این توکن‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد. همچنین، نسل هزاره در حال تغییر از سرمایه‌گذاری در اشیای فیزیکی به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مجازی مانند بیتکوین (BTC) هستند.

آینده NFT‌ها

در چند سال گذشته، NFTها در حوزه ارزهای دیجیتال رشد چشمگیری داشته‌اند و افراد زیادی میلیاردها دلار برای خرید برخی از این توکن‌های غیرقابل تعویض هزینه کرده‌اند. همانطور که اشاره شد، NFTها کاربردهایی بیش از آثار هنری و آیتم‌های کلکسیونی دارند و نمی‌توان قابلیت‌ها و مزایای آنها را نادیده گرفت.

با این حال، ممکن است در این بین NFTها کمی بیش از حد اغراق شده و توجه بیش از حدی به آنها شده باشد و در حال حاضر شک و تردیدهایی درباره ارزش واقعی آنها مطرح شده است. باید توجه داشت که فضای NFT هنوز در مراحل اولیه خود است و به همین دلیل باید منتظر ظهور پلتفرم‌های جدید در کنار پروژه‌های فعلی NFT در سال ۲۰۲۱ باشیم.

از این پس، باید شاهد حرکت آرام NFT از بازی‌های مانند کریپتوکیتیز به نقاشی، دیفای، هویت دیجیتال و موارد دیگر باشیم. در واقع، گستره کاربردهای آن تنها به تخیل جامعه ارزهای دیجیتال و توسعه‌دهندگان بستگی دارد.

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *