0

ارز دیجیتال ها چطور ارزشمند شدند؟

ارز دیجیتال ها چطور ارزشمند شدند؟
بازدید 610

بیت کوین روشی کارآمد برای انتقال پول از طریق اینترنت است و توسط یک شبکه غیرمتمرکز با مجموعه ای از قوانین خاص کنترل می شود، بنابراین می توان آن را جایگزینی برای ارزهای فیات (ارزهای رایج) که توسط بانک مرکزی کنترل می شود در نظر گرفت.
بهتر است از صفر شروع کنید. بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزینی برای ارزهای ملی معرفی شده اند. اما ارزش این ارزهای رایج از کجا می آید؟

چرا ارزها ارزش دارند؟

اگر یک ارز ذخیره ارزش باشد، می توان از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر باید اطمینان حاصل شود که ارزش آن در بین جامعه به صفر نرسد. بسیاری از جوامع در طول تاریخ از کالاها یا فلزات گرانبها به عنوان وسیله پرداخت استفاده می کردند زیرا ارزش نسبتاً پایداری داشتند. به جای اینکه مردم مقادیر زیادی دانه کاکائو، طلا یا سایر ارزهای اصلی را برای معاملات حمل کنند، در نهایت جوامع تصمیم گرفتند از ارزهای جدید به عنوان جایگزین استفاده کنند. با این وجود، بسیاری از ارزهای اولیه به دلیل کاربرد، قابلیت اطمینان، ماندگاری طولانی، و ساخته شدن از فلزات با ریسک کمتر مرتبط با کاهش ارزش، به استفاده ادامه دادند.
در دوران مدرن، پول جدید اغلب به شکل اسکناس است که فاقد ارزش ذاتی سکه های قدیمی است که از فلزات گرانبها ساخته شده بودند. البته اکثر مردم اکنون پرداخت‌های خود را از طریق اینترنت یا ارزهای الکترونیکی انجام می‌دهند که مانند اسکناس هستند، با این تفاوت که دولت‌ها به جای اینکه فیزیکی باشند، روی سرورهای رایانه ایجاد می‌شوند.
پشتوانه اسکناس ها زمانی طلا بود. یعنی به اندازه پولی که دولت چاپ می کرد، طلا به خزانه واریز می شد. اما پس از اینکه ایالات متحده از استاندارد طلا در سال 1970 خارج شد، تقریباً تمام ارزهای دولتی موجود برای حدود 50 سال بدون پشتوانه بوده اند و بنابراین به آنها فیات (یعنی بدون پشتوانه) می گویند. ارزهای فیات توسط دولت صادر می شود و هیچ چیزی پشتوانه آن را ندارد.
ارز فیات فقط به این دلیل ارزش دارد که یک کشور، دولت یا افرادی که به دولت اعتماد دارند از ارز خود برای معاملات خود استفاده می کنند. در واقع، طبق قرارداد، افراد و دولت های طرف معامله، یک چیز را به عنوان ارز می پذیرند. اگر مردم دنیا تصمیم بگیرند که از هیچ ارزی استفاده نکنند، آن وقت کاملا بی فایده می شود.

کمبود ، تقسیم پذیری ، سودمندی و قابلیت حمل

علاوه بر این سؤال که آیا این یک فروشگاه ارزش است یا خیر ، یک ارز موفق باید از ویژگی های کمبود ، قابل تقسیم ، ابزار ، انتقال ، پایداری و قارچ بودن برخوردار باشد. اما این مفاهیم به چه معنی است؟
1) کاهش
حفظ ارزش ارز به عرضه آن بستگی دارد. عرضه بزرگ و چاپ پول می تواند منجر به افزایش شدید قیمت کالاها شود که “تورم” نامیده می شود. عرضه کم پول همچنین می تواند باعث مشکلات اقتصادی شود ، شرایطی که به عنوان “تورم منفی” شناخته می شود. مکتب پولیسم مفهومی از اقتصاد کلان است که هدف آن پرداختن به نقش عرضه پول در سلامت و رشد (یا عدم وجود آن) اقتصاد جامعه است.
وقتی صحبت از ارزهای فیات می شود ، بیشتر دولتها در سراسر جهان برای کنترل کمبود به چاپ پول متوسل می شوند. دولت ها به طور عمدی با چاپ پول بیشتر برای حفظ رشد اقتصادی ، تورم را ایجاد می کنند و پول را کاهش می دهند. به عنوان مثال ، در ایالات متحده ، این نرخ از نظر تاریخی حدود 2 درصد است. البته ، بیش از حد ، همانطور که در ونزوئلا اتفاق می افتد ، منجر به فروپاشی اقتصادی خواهد شد.
2) تقسیم پذیری
ارزها را می توان به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد. بنابراین ، برای اینکه یک سیستم ارز واحد به عنوان یک ابزار تجارت بین انواع کالاها و ارزش ها در یک اقتصاد عمل کند ، باید انعطاف پذیری در ارتباط با این تقسیم پذیری وجود داشته باشد. پول باید به اندازه کافی قابل تقسیم باشد تا بتواند ارزش هر کالایی و خدمات ارائه شده در کل سیستم اقتصادی را به خود اختصاص دهد. به عنوان مثال ، دلار به واحدهای کوچکتر به نام سنت تقسیم می شود.
3) درخواست
یک ارز برای ورود به جامعه باید مفید باشد. افراد باید بتوانند از واحدهای ارزی برای پرداخت کالا یا خدمات با اطمینان کامل استفاده کنند. این اولین دلیل برای گسترش ارزها در وهله اول است. بنابراین ، در این حالت شرکت کنندگان می توانند از معاملات مستقیم و پرداخت کالا برای کالاها خودداری کنند. این برنامه همچنین انتقال آسان ارزها از یک مکان به مکان دیگر را فراهم می کند. فلزات و کالاهای گرانبها در تأمین این تسهیلات با مشکل روبرو هستند.
4) قابلیت انتقال
برای مفید بودن ، ارزها باید به راحتی در بین اعضای یک جامعه اقتصادی قابل انتقال باشند. در رابطه با ارزهای فیات ، این بدان معنی است که واحدهای ارزی باید از طریق مبادلات و بازارهای مرتبط با آن در اقتصاد یک کشور و همچنین در اقتصاد بین المللی قابل انتقال باشند.
5) ثبات
یک ارز باید حداقل ویژگی های ثبات را داشته باشد. سکه ها یا لوایح امروزی از موادی ساخته شده است که به خوبی برای اعطای این ویژگی مناسب نیستند. از آنجا که آنها به راحتی پاره می شوند ، آسیب دیده ، نابود یا نابود می شوند و غیرقابل استفاده می شوند.
6) عالی
درست همانطور که یک ارز باید پایدار باشد ، جعل آن نیز برای مؤثر بودن باید دشوار باشد. اگر این اتفاق نیفتد ، مجرمان می توانند به راحتی سیستم ارز را با یادداشت های تقلبی مختل کنند و در نتیجه بر ارزش ارز تأثیر منفی بگذارند.

بیت کوین در مقایسه با ارزهای فیات

وضعیت بیت کوین در مقایسه با ارزهای معمولی چگونه است؟
1) کاهش
هنگامی که بیت کوین در سال 2008 معرفی شد، توسعه دهندگان آن در پروتکل این ارز تصریح کردند که تنها 21 میلیون بیت کوین ایجاد می شود. عرضه فعلی بیت کوین حدود 18 میلیون واحد است، میزان انتشار بیت کوین تقریباً هر چهار سال به نصف کاهش می یابد که به آن نصف می گویند، بنابراین عرضه بیت کوین باید در سال 2022 از 19 میلیون فراتر رود، مطمئناً این با فرض پروتکل بیت کوین است. بدون تغییر. به خاطر داشته باشید که تغییر پروتکل مستلزم رضایت بیش از نیمی از قدرت پردازش شبکه درگیر در استخراج بیت کوین است. بنابراین، روی کاغذ چنین پدیده ای محتمل است، اما در عمل از واقعیت دور است. بیشتر دولت ها به عنوان بخشی از سیاست های مالی خود، کنترل های انعطاف پذیری را بر عرضه پول در گردش در نظر می گیرند و آنها را بر اساس عوامل اقتصادی تنظیم می کنند.
این در مورد بیت کوین صدق نمی کند. تاکنون، عرضه ثابت واحدهای بیت کوین، جامعه بزرگ و قدرتمندی از ماینرها را ایجاد کرده است، اگرچه با نزدیک شدن به مرز ۲۱ میلیون سکه، این روند ممکن است تغییر کند. به سختی می توان گفت که در آن زمان دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد. یک فرضیه این است که تصور کنیم دولت ایالات متحده به طور ناگهانی صدور اسکناس های جدید را متوقف کرد. آخرین بیت کوین تا حدود سال 2140 استخراج نخواهد شد. به طور کلی، کمبود می تواند ارزش را افزایش دهد. همین مشکل در فلزات گرانبها مانند طلا دیده می شود.
2) تقسیم پذیری
21 میلیون بیت کوین در گردش در سراسر جهان در مقایسه با ارزهای فیات بسیار ناچیز است. بیت کوین به 8 رقم اعشار تقسیم می شود. کوچکترین واحد برابر با 0.0000001 بیت کوین، پس از نام خانوادگی ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، “ساتوشی” نامیده می شود.
یک بیت کوین بیشتر از دلار آمریکا یا سایر ارزهای فیات قابل تقسیم است. در حالی که دلار آمریکا را می توان به سنت یا صدم دلار آمریکا (USD) تقسیم کرد، یک “ساتوشی” یک صد میلیونیم بیت کوین (BTC) است. این امر کمبود فوق العاده بیت کوین را ممکن می سازد. اگر قیمت بیت کوین در طول زمان به افزایش خود ادامه دهد، کاربران با کسری از واحد بیت کوین همچنان می توانند در تراکنش های روزانه شرکت کنند. بدون تقسیم پذیر، استفاده از آن در اکثر تراکنش ها غیرممکن خواهد بود، با فرض اینکه ارزش هر بیت کوین 1 میلیون دلار باشد.
3) کاربرد
یکی از نکات جذاب بیت کوین استفاده آن از فناوری بلاک چین است. بلاک چین یک سیستم دفتر کل توزیع شده است که نیاز به اعتماد بین طرفین را از بین برده است. این بدان معناست که هیچ یک از طرفین درگیر در تراکنش بیت کوین نیازی به اعتماد به یکدیگر ندارند. این اعتماد قبلاً به دلیل سیستم پیچیده بررسی و تأیید در دفتر کل توزیع شده بیت کوین و همچنین سیستم ایجاد بیت کوین های جدید در سیستم ایجاد شده است. مهمتر از همه، انعطاف‌پذیری فناوری بلاک چین به این معنی است که فراتر از فضای ارز دیجیتال نیز کاربرد دارد. بیت کوین را می توان به عنوان پول و به عنوان روش پرداخت استفاده کرد. البته چالش هایی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به تفصیل آن ها را بیان کرده ایم.

4) قابلیت انتقال
به لطف صرافی ها، کیف پول ها و سایر ابزارها، بیت کوین را می توان در عرض چند دقیقه بدون توجه به حجم تراکنش، با هزینه های بسیار کم بین طرفین انتقال داد. اگرچه ممکن است در شرایط فعلی استفاده از بیت کوین برای پرداخت های کوچک منطقی نباشد و سیستم های کارت اعتباری در موقعیت بهتری قرار گرفته اند، برای نقل و انتقالات بزرگتر، بیت کوین حرف های زیادی برای گفتن دارد. یک فرد می تواند به راحتی ده هزار دلار بیت کوین بخرد و بدون استفاده از سیستم بانکی و بدون نگرانی از مسدود شدن یا معکوس شدن تراکنش، این بیت کوین ها را برای شخصی در ژاپن بفرستد.
فرآیند انتقال مقادیر زیاد پول در سیستم موجود می تواند زمان بر باشد و هزینه چنین نقل و انتقالاتی گاهی بسیار زیاد است. قابلیت انتقال وجه یکی از ویژگی های بسیار مهم پول است.

5) ثبات
یکی از مسائل کلیدی برای ارزهای فیات فیزیکی ثبات است. یک اسکناس در عین دوام بودن، ممکن است پاره شود، بسوزد یا بد کار شود. مدل های پرداخت دیجیتال مستعد این معایب فیزیکی نیستند. به همین دلیل، بیت کوین ارزش فوق العاده ای دارد. بیت کوین مانند اسکناس فاسد شدنی نیست. از سوی دیگر، بیت کوین به وضوح هرگز ضرر نکرده است. اگر کاربر کلید رمزگذاری خود را گم کند، بیت کوین های موجود در کیف پول مرتبط برای همیشه غیرقابل استفاده می شوند. با این حال، آن بیت کوین ها ناپدید نمی شوند و همچنان در داده های بلاک چین یافت می شوند.
6) عالی
به لطف سیستم دفتر کل غیرمتمرکز و پیچیده بلاک چین، جعل بیت کوین بسیار دشوار است. انجام این کار اساساً شامل فریب دادن همه شرکت کنندگان در شبکه بیت کوین است. تنها راه برای جعل بیت کوین از طریق روشی به نام “تجارت مجدد” خواهد بود. پاسخ دادن به موقعیتی اشاره دارد که در آن کاربر مقداری بیت کوین را در دو یا چند موقعیت جداگانه خرج یا انتقال می دهد. به عبارت دیگر، داده های کاربر تکراری ایجاد می کند و آن را از طریق شبکه منتقل می کند. در حالی که این مشکلی برای ارزهای رایج نیست، استفاده از یک اسکناس فیزیکی در دو مکان به طور همزمان غیرممکن است. اما این امکان برای ارز دیجیتال وجود دارد.
اندازه شبکه بیت کوین چقدر است که این کار را غیرممکن می کند. خرج کردن مجدد مستلزم حمله به اصطلاح 51 درصدی است. در این حمله، مهاجم یا مهاجمان باید حداقل 51 درصد از قدرت پردازش شبکه را داشته باشند. با کنترل اکثریت توان شبکه، این گروه می تواند بر بقیه شبکه برای جعل سوابق مسلط شود. با این حال، این نوع حمله به شبکه بیت کوین نیاز به تلاش، سرمایه و قدرت محاسباتی زیادی دارد. منابعی که می توان در دسترس قرار داد بسیار اندک است.
چالش های بیت کوین

به طور کلی، بیت کوین در مقایسه با ارزهای فیات وضعیت نسبتاً خوبی دارد. چالش های بیت کوین به عنوان یک ارز چیست؟
یکی از بزرگترین مسائل پیش رو، ذخیره ارزش این ارز دیجیتال است. استفاده از بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش به استفاده از آن به عنوان وسیله پرداخت بستگی دارد. اگر بیت کوین به عنوان یک وسیله مبادله موفق عمل نکند، هیچ فایده ای نخواهد داشت و در نتیجه در بلندمدت ارزشی نخواهد داشت و به عنوان ذخیره ارزش در نظر گرفته نمی شود. اگر همچنان شاهد افزایش پذیرش بیت کوین باشیم، قیمت آن نیز پایدارتر خواهد شد. البته نمی توان با قطعیت گفت که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
دسترسی و قابلیت انتقال بیت کوین به دلیل مشکلات نگهداری و ذخیره سازی و مسائل مربوط به مبادلات با چالش هایی مواجه است. در سال های اخیر، صرافی های ارز دیجیتال تحت تاثیر چندین هک، سرقت یا کلاهبرداری قرار گرفته اند. البته دزدی در دنیای ارزهای فیات نیز اتفاق می افتد. در حالى كه در اين امور قواعد متعددى وضع شده است; این موضوع به جبران خسارات ناشی از چنین مواردی کمک می کند. قانون‌گذاران بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را به عنوان یک قلمرو غیرقانونی در مورد مقررات می‌بینند. دولت‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی در مورد بیت‌کوین دارند و معتقدند عواقب انتخاب بیت‌کوین به‌عنوان ارز جهانی بسیار زیاد است.
دستکاری بازار بیت کوین یکی از چالش های اصلی این ارز دیجیتال است. بازار بیت کوین در مقایسه با بازارهای سنتی هنوز بسیار کوچک است و افراد ثروتمند و بانفوذی که به نام «نهنگ» شناخته می‌شوند، می‌توانند با ایجاد بمب‌های خبری یا سفارش‌های بزرگ، بازار را به سمتی که می‌خواهند حرکت دهند. تنها چیزی که می تواند به این چالش پایان دهد زمان و گسترش بازار بیت کوین است. هر چه بازار بیت کوین بزرگتر و منظم تر باشد، احتمال دستکاری آن کمتر است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *