0

راهنمایی در مورد امور مالی متمرکز (CeFi) چیست؟

ارز
بازدید 427

معرفی امور مالی متمرکز (CeFi)

امور مالی متمرکز یا به عبارتی دیگر، Centralized Finance (CeFi)، به فعالیت‌های مالی اشاره دارد که در این فرایند، افراد از طریق صرافی‌های متمرکز قادرند با استفاده از ارزهای دیجیتال خود سود کسب و وام دریافت کنند. در این روش، کلیدهای خصوصی از دارایی‌های رمزنگاری شما به یک شرکت یا شخص ثالث منتقل می‌شود تا پرداخت‌ها و سفارشات مرتبط با کوین‌ها به درستی انجام شود. هدف اصلی CeFi، بهینه‌سازی عملکرد و کارایی هزینه‌های مرتبط با خدمات تراکنش در حالی که امنیت و تضمین مبادلات منصفانه را حفظ می‌کند.

با توجه به نظر کارشناسان بلاکچین

امور مالی متمرکز (CeFi) به عنوان یکی از فناوری‌های تحول‌بخش کمیاب شناخته می‌شود که برخی از مزایای امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi را با سادگی و قابلیت اطمینان محصولات و خدمات مالی ترکیب می‌کند. با استفاده از CeFi، شما قادر خواهید بود به سود پس‌انداز دست یابید، وجوه دریافت کنید و با استفاده از کارت نقدی خود ارزهای دیجیتال را خرج کنید.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، قابلیت مبادلات مستقیم بین افراد در سراسر جهان بدون نیاز به واسطه‌ها را فراهم می‌کند. DeFi یا امور مالی غیرمتمرکز این ایده را به صورت گسترده‌تری پیاده‌سازی می‌کند. این یک شبکه کامل از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر قرارداد هوشمند است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به بانک یا مرکز کنترل تراکنشات، مبادله، وام دهی، پس‌انداز و سایر فعالیت‌ها را انجام دهید. با این حال، به عنوان یک فناوری نوظهور، DeFi نگرانی‌های خاص خود را دارد. برای مشارکت در پروتکل‌های DeFi، نیاز به مهارت‌های فنی پیشرفته و آمادگی برای ریسک از دست دادن بخشی یا تمام سرمایه به دلیل کدهای نادرست، اقدامات سودجویانه یا حتی خطاهای انسانی است.

یکی از اصولیت های اصلی امور مالی متمرکز، ایجاد گزینه های سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است که ترکیبی از مزایای بازدهی دیفای با سهولت استفاده و امنیت ابزارهای سرمایه گذاری سنتی، که گاهاً به عنوان TradFi شناخته می شود، را فراهم می کند. CeFi امکان قرض گرفتن پول، خرید و فروش ارزهای دیجیتال، خرج کردن و کسب درآمد با استفاده از کارت نقدی ارز دیجیتال و سایر فعالیت ها را فراهم می کند.

ویژگی‌های صرافی متمرکز (CEX) در امور مالی متمرکز عبارت‌اند از:

شرکت‌کنندگان پرداخت‌ها را به یک پلتفرم استاندارد ارزهای دیجیتال مانند بایننس، کراکن یا کوین‌بیس منتقل می‌کنند تا آن‌ها را در یک حساب داخلی کنترل کنند.
اموال در صرافی رمزنگاری می‌شوند، اما خارج از نگهداری فردی قرار دارند و در صورت نقض پروتکل‌های امنیتی، صرافی ممکن است در معرض حملات قرار گیرد.
تبادلات متمرکز به تنوع نقض امنیت منتج می‌شوند.
با این حال، کاربران در صرافی متمرکز نسبت به افشای اعتبار خصوصی یا سپردن امور مالی به این سازمان‌ها ترس ندارند زیرا باور دارند که صرافی‌های مرکزی قابل اعتماد و امن هستند.

علاوه بر این، صرافی‌های بزرگ دارای بخش‌های کاملاً متفاوتی هستند که خدمات مراقبت از مصرف‌کننده را برای کمک به کاربران خود ارائه می‌دهند. سطح بالای خدمات مصرف‌کننده، کاربر را قانع می‌کند و به او احساس می‌دهد که دارایی‌هایش در یک بستر قابل اعتماد قرار دارد.

علاوه بر این، نرخ بهره بالاتر.

شبکه‌های امور مالی متمرکز نرخ بهره خود را تعیین کرده و آن‌ها را پایدارتر می‌کنند، زیرا فشار بازار بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، نرخ بهره نیز به طور قابل توجهی بالاتر از شبکه‌های دیفای است.

انعطاف‌پذیری تبدیل فیات در شبکه‌های متمرکز، در تبدیل پول به ارز دیجیتال و بالعکس، بیشترین سازگاری را ارائه می‌دهند. معمولاً برای تبادل کریپتوارزها به پول، نیازمند مشارکت یک سازمان متمرکز هستیم. با این حال، راه‌حل‌های دیفای قادر نیستند فیات را به همین شیوه ارائه کنند. بنابراین، ورود مصرف‌کنندگان به پلتفرم‌های امور مالی متمرکز به سادگی امکان‌پذیر است و در نتیجه می‌تواند رضایت مشتری را بهبود بخشد.

خدمات زنجیره‌ای متقابل:

امکانات امور مالی متمرکز به شما امکان می‌دهد تا ارزهای مبتنی بر بلاکچین خودگردان مانند LTC، XRP، BTC و دیگر ارزها را تبادل کنید. با توجه به زمان و پیچیدگی معاملات زنجیره‌ای، امکانات امور مالی غیرمتمرکز ممکن است این ارزها را پذیرفته نکنند.

با استفاده از حاکمیت بر پول نقد از چندین زنجیره، امور مالی متمرکز می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند. بسترهای مالی متمرکز (CeFi) در این مورد یک مزیت قوی دارند؛ زیرا بسیاری از ارزهای معروف و باارزش بازار در سیستم‌های بلاکچین مجزا و به پروتکل‌های تعاملی وابسته نیستند.

دسترسی به خدمات مشتری:

فناوری بلاکچین یک حوزه‌ای است که همواره در حال تکامل است و سرمایه‌گذاران ممکن است دچار مشکلاتی برای تطبیق با این روند شوند. به منظور کمک به مدیریت دوره‌های عدم اطمینان، مؤسسات قابل اعتماد دارای بخش‌های پشتیبانی مشتری هستند. علاوه بر این، آن‌ها تمایل دارند اطلاعات عظیمی درباره ارزهای دیجیتال را برای آموزش مصرف‌کنندگان خود در دسترس قرار دهند. به عنوان مثال، منابع Hodlnaut، که تمام اکوسیستم دیفای را شامل می‌شود، از حساب‌های درآمد تا وام‌دهی و کمک به ارزهای دیجیتال، ارائه می‌دهد.

نمونه‌هایی از امور مالی متمرکز:

در جهت ذکر نمونه‌هایی از شرکت‌های حوزه CeFi، می‌توان به بایننس، کوین‌بیس، جوزا، کراکن و Nexo اشاره کرد. بایننس، کوین‌بیس، جوزا، کراکن و Nexo هر یک دارای مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند و کاربر می‌تواند بر اساس نیاز و انتظار خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کند. البته، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند.

چگونه می‌توانیم با استفاده از امور مالی متمرکز درآمد کسب کنیم؟

با توجه به کوین‌بیس، CeFi امکان کسب درآمد از طریق حساب‌های مبتنی بر بلاک‌چین را فراهم می‌کند، که در واقع با حساب‌های پس‌انداز بانکی سنتی قابل مقایسه هستند، اما ممکن است با سودهای قابل توجهی همراه باشند. سپرده‌هایی که به صورت رمزارز در نظر گرفته می‌شوند، برخلاف حساب‌های پس‌انداز سنتی، هنوز تحت پوشش بیمه FDIC یا SIPC دولت قرار ندارند. بنابراین، باید از خطرات آن‌ها آگاه باشید. ایده اصلی بر اساس آن است که بخشی از ارز دیجیتال را در یکی از وب‌سایت‌های مختلف که این سرویس را ارائه می‌دهند، نگه دارید.

مشتریان در چندین ایالت ایالات متحده می‌توانند در Coinbase ثبت‌نام کنند و برای داشتن کوین، بهره‌ای سالانه ۴٪ دریافت کنند. این دارایی‌های ارز دیجیتال به عنوان وام به دیگران اعطا می‌شوند. افرادی که وام دریافت می‌کنند، به یک ارائه‌دهنده متمرکز نرخ بهره برای قرض دادن پرداخت می‌کنند و ارائه‌دهنده متمرکز بخشی از این سود را به مشتریان منتقل می‌کند.

کاربردهای امور مالی متمرکز چیست؟

امور مالی متمرکز یا Centralized Finance دارای ویژگی‌های متنوعی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها از این بستر استفاده کرده و به آن علاقه نشان داده‌اند. در ادامه به تعدادی از کاربردهای اصلی آن اشاره خواهیم کرد:

  • Fairlay: یک بازار و صرافی پیش‌بینی بیتکوین بر اساس مفهوم CeFi.
  • BlockFi: یک پلتفرم وام‌دهی و استقراض بیتکوین و ارزهای فیات.
  • سلسیوس: یک بستر برای استقراض، پرداخت و وام‌دهی بیتکوین.
  • Ledn: یک بستر برای استقراض و وام‌دهی بیتکوین به DAI.
  • لیبرا: یک پلتفرم زیرساخت مالی جهانی با پوشش ارزهای دیجیتال.

تفاوت امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز

تفاوت اصلی بین امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز در روش تبادل و مبادله مالی است. سیستم امور مالی متمرکز از طریق مبادلات مالی متمرکز تنظیم می‌شود. از سوی دیگر، امور مالی غیرمتمرکز به فناوری وابسته است. بایننس، کوین‌بیس، لیبرا و برخی از صرافی‌های معروف CeFi به مدت طولانی خدمات مالی و ارزی را ارائه می‌دهند. صرافی دیفای روی یک پلتفرم بلاکچین مانند اتریوم میزبانی می‌شود. به همین دلیل، مشارکت صرافی‌ها در CeFi باعث می‌شود که کاربران ریسک خود را به صرافی‌ها منتقل کنند. در نتیجه، صرافی‌ها مسئول حفاظت از پول کاربران هستند. اما این واسطه‌ها در دیفای حذف می‌شوند. تراکنش‌ها با فرضی انجام می‌شوند که پروتکل‌های قرارداد هوشمند موفق هستند.

تفاوت امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز

تفاوت اصلی بین امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز در روش تبادل و مبادله مالی است. سیستم امور مالی متمرکز از طریق مبادلات مالی متمرکز تنظیم می‌شود. از سوی دیگر، امور مالی غیرمتمرکز به فناوری وابسته است. بایننس، کوین‌بیس، لیبرا و برخی از صرافی‌های معروف CeFi به مدت طولانی خدمات مالی و ارزی را ارائه می‌دهند. صرافی دیفای روی یک پلتفرم بلاکچین مانند اتریوم میزبانی می‌شود. به همین دلیل، مشارکت صرافی‌ها در CeFi باعث می‌شود که کاربران ریسک خود را به صرافی‌ها منتقل کنند. در نتیجه، صرافی‌ها مسئول حفاظت از پول کاربران هستند. اما این واسطه‌ها در دیفای حذف می‌شوند. تراکنش‌ها با فرضی انجام می‌شوند که پروتکل‌های قرارداد هوشمند موفق هستند.

مزایا و معایب امور مالی متمرکز

تامین مالی متمرکز در صورت لزوم می‌تواند وجوه را برای کمک به مشتریان تغییر دهد، یا در صورت وقوع یک اتفاق غیرقابل پیش‌بینی مانند هک، تجارت را متوقف کند. از سوی دیگر، دیفای به عنوان یک سیستم شفاف‌تر و غیرمداخله‌جویانه تلقی می‌شود، زیرا نیازی به اطلاعات شخصی مشتریان ندارد و به نوعی غیرقانونی تلقی می‌شود. از طرف دیگر، ممکن است امور مالی متمرکز (CeFi) از تجارت جلوگیری کند و محدودیت‌هایی را برای کاربران ایجاد کند، در حالی که دیفای (DeFi) قادر به این کار نیست.

  • مزایا:

تامین مالی متمرکز قادر است در صورت لزوم وجوه را برای کمک به مشتریان تغییر دهد.
امور مالی متمرکز می‌تواند در مواجهه با ریسک‌های غیرقابل پیش‌بینی، مانند هک، اقدامات لازم را انجام دهد.
امور مالی متمرکز معمولاً سرویس‌های قابل اعتماد و پشتیبانی مشتریان را ارائه می‌دهد.
معایب:

امور مالی متمرکز به دلیل وابستگی به ساختار مرکزی، ممکن است در برابر اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی، مانند هک، آسیب پذیر باشد.
امور مالی متمرکز نیاز به اطلاعات شخصی مشتریان دارد و این می‌تواند نگرانی‌های امنیتی را به همراه داشته باشد.
امور مالی متمرکز ممکن است در تعیین قوانین و محدودیت‌ها برای کاربران تجارت جلوگیری کند و مداخله در معاملات را ممکن سازد.

موارد زیر برخی از مزایای CeFi نسبت به DeFi به شمار می‌رود:

صرافی‌های متمرکز (CEX): کاربران می‌توانند وجوه خود را به صرافی‌های متمرکز مانند Binance، Kraken یا Coinbase انتقال دهند تا آن‌ها را در حساب داخلی مدیریت کنند. این حساب‌ها در دسترس صرافی قرار دارند و در صورت شکست لایه‌های امنیتی، صرافی در معرض تهدید قرار می‌گیرد. این وضعیت منجر به ایجاد تهدیدات امنیتی در مبادلات متمرکز می‌شود. با این حال، مشتریان صرافی‌های متمرکز اغلب نگرانی درباره افشای اطلاعات شخصی یا سپردن پول نقد خود به این شرکت‌ها ندارند، زیرا به عقیده آن‌ها صرافی‌های مرکزی قابل اعتماد هستند.

علاوه بر موضوعی که ذکر شد، صرافی‌های بزرگ دارای بخش‌هایی هستند که مسئولیت مراقبت از مشتریان را بر عهده دارند و به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند. این حمایت قوی از مشتریان به مصرف‌کننده اطمینان می‌دهد و باور را تقویت می‌کند که دارایی‌های آن‌ها در یک مکان امن قرار دارند.

انعطاف پذیری در تبدیل فیات به بیت کوین: خدمات متمرکز در فرآیند تبدیل پول نقد به بیت کوین و بالعکس، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به خدمات غیرمتمرکز ارائه می‌دهند. به طور کلی، تبدیل بیت کوین به پول نیازمند استفاده از یک سازمان متمرکز است. با این حال، خدمات امور مالی غیرمتمرکز قابلیت ارائه پول نقد را به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر فراهم نمی‌کنند. از سوی دیگر، ورود مشتریان به اکوسیستم مالی متمرکز ساده است و می‌تواند تجربه‌ی مناسبی را به مشتریان ارائه کند.

خدمات CeFi به شما امکان می‌دهند که بازارهای مختلف ارزهای دیجیتالی مانند LTC، XRP، BTC و سایر رمزارزهایی که توسط پلتفرم‌های بلاکچین تولید می‌شوند را معامله کنید. به دلیل تاخیر و پیچیدگی صرافی‌های زنجیره‌ای، سرویس‌های DeFi قادر به پشتیبانی از این ارزها نیستند. اما CeFi می‌تواند این مشکل را با دریافت نگهبانی دارایی‌ها از زنجیره‌های مختلف، برطرف کند. این یک مزیت بزرگ برای CeFi است، زیرا بسیاری از ارزهایی که به طور متداول معامله می‌شوند و بالاترین ارزش بازار را دارند، بر روی زنجیره‌های بلاکچین جداگانه قرار دارند که استانداردهای همکاری را اجرا نمی‌کنند.

مشکلات مرتبط با CeFi:

  • هزینه‌های بالای تراکنش: به دلیل وجود چندین واسطه در یک سیستم مالی متمرکز (CeFi)، هزینه‌های تراکنش به طور خودکار افزایش می‌یابند. این یکی از دلایل اصلی است که مردم در سراسر جهان به سمت شبکه‌های غیرمتمرکز حرکت می‌کنند.
  • حملات مخرب هکرها: نقطه ضعف اصلی این بستر این است که سیستم‌های متمرکز همواره جذابیتی برای هکرها دارند. یکی از دلایل این امر، میزان نقدینگی بالای این پلتفرم‌ها است. در نتیجه، هکرها از تکنیک‌های رایانه‌ای غیرقانونی برای هک کردن داده‌ها استفاده می‌کنند و از مشتریان پول نقد سرقت می‌کنند. این در حالی است که مشتریان در امور مالی متمرکز، دارایی‌های خود را به صرافی‌ها واگذار می‌کنند و اطلاعات شخصی خود را در این تعاملات آشکار می‌کنند. در صورتی که یک صرافی هک شود یا مورد حمله سایبری قرار گیرد، خطر واقعی از دست دادن پول نقد وجود دارد. حتی در صورتی که پول امن باشد، این خطر وجود دارد که حریم خصوصی کاربران به خطر بیفتد.
  • شفافیت کمتر: به دلیل طبیعت سیستم‌های CeFi، متأسفانه در آنها شفافیت کمتری وجود دارد. در حوزه DeFi، پلتفرم‌ها از طریق فناوری، به خصوص قراردادهای هوشمند که شفافیت را فراهم می‌کنند، تنظیم می‌شوند. از سوی دیگر، CeFi امنیت صندوق و تجارت منصفانه را در مقابل چنین ریسک‌هایی تضمین می‌کند. سرمایه‌گذاران ارزهای سنتی همچنین می‌توانند در معاملات کریپتوشرکت کنند. به علاوه، صرافی‌های CeFi خدمات پشتیبانی مشتری را ارائه می‌دهند که در DeFi اینگونه خدمات وجود ندارد. CeFi با ایجاد اعتماد در طول مسیر عمل کرده و امنیت صندوق و تجارت منصفانه با استفاده از چنین بستری را تضمین می‌کند.

در نهایت، باید ذکر کرد که هر دو مدل (CeFi و DeFi) مزایا و معایبی دارند. انتخاب بین این دو بستگی به سرمایه‌گذار و نیازهای کاربر دارد.

بعضی از خطرات CeFi عبارتند از:

  • وابستگی به صرافی: در مدل CeFi، شما وابسته به یک صرافی مشخص هستید و در صورت بروز مشکلات یا تعطیلی صرافی، ممکن است دسترسی به دارایی‌های خود را از دست بدهید.
    خطر امنیتی: به دلیل مرکزی بودن سیستم‌های CeFi، در صورتی که صرافی مورد حمله سایبری قرار گیرد، دارایی‌های شما در خطر قرار می‌گیرند.
    عدم کنترل کامل: در مدل CeFi، شما کنترل کاملی بر دارایی‌های خود ندارید؛ زیرا باید به صرافی اعتماد کنید که دارایی‌های شما را مدیریت کند.
    محدودیت‌های قانونی: برخی صرافی‌های CeFi ممکن است تحت محدودیت‌های قانونی یا نیازهای تنظیمی قرار داشته باشند که باعث محدودیت در دسترسی و فعالیت‌های شما شود.
    باید توجه داشت که این خطرات برای همه صرافی‌های CeFi صدق نمی‌کند و هر صرافی ممکن است سیاست‌ها و سطح امنیت متفاوتی داشته باشد.

هر سرویس و ارائه دهنده امور مالی متمرکز از یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و سرمایه‌گذاری شما در ارز دیجیتال ممکن است با استفاده از روش‌های مختلفی انجام شود. بنابراین، انجام تحقیقات و کسب دانش درباره نحوه استفاده از ارز دیجیتال، بازدهی که می‌توانید به دست آورید و همچنین تهدیدات موجود، بسیار مهم است.

با وجود واسطه‌های متعدد در CeFi، کارمزد تراکنش‌ها به طور طبیعی افزایش می‌یابد. این یکی از دلایلی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به سمت پلتفرم‌های غیرمتمرکز جذب می‌شوند.

یکی از نکات مهم مربوط به خطرات امور مالی غیرمتمرکز این است که سیستم‌های متمرکز همواره جذابیتی برای هکرها دارند. آنها عموماً قصد دارند از آسیب‌پذیری‌های موجود در شبکه‌ها استفاده کنند. به طور دقیق‌تر، آنها از فناوری‌های غیرقانونی در حوزه رایانه‌ای برای نفوذ به اطلاعات استفاده کرده و تلاش می‌کنند برای سرقت پول مشتریان.

در CeFi، کاربران مالکیت اموال خود را به صرافی‌ها واگذار می‌کنند و در این فرایند، معلومات شخصی خود را نیز فاش می‌کنند. اگر انتقال دچار مشکل شود یا در معرض یک حمله سایبری قرار بگیرد، احتمال از دست دادن دارایی به طور قابل توجهی وجود دارد. علاوه بر این، بعضی از اپراتورهای CeFi ممکن است به طور موقت حساب کاربران را مسدود کنند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *