0

کندل چکش و چکش معکوس را با زبان ساده یاد بگیرید

کندل چکش
بازدید 771
کندل چکش و چکش معکوس را با زبان ساده : در سال های اخیر فعالیت در بازارهای بورسی برای بسیاری از افراد آسان شده است.

کندل چکش و چکش معکوس

اما آنچه که اهمیت دارد شناخت کاملی از فعالیت های معامله ای می‌ باشد که بتواند معامله ای سودزا و بدون ریسک را فراهم آورد. شناخت الگوی های شمعی در آگاهی از روند معامله، بسیار مهم است. در این محتوا، مهمترین کندل و نحوه عملکرد آن در تحلیل تکنیکال را فرا می گیریم.

نمودار شمعی

نمودارهای بسیاری به عنوان ابزار برای تشخیص روند صعودی و نزولی یک معامله استفاده می‌ شود. اما نمودار شمعی با داشتن اعتبار بالا و یادگیری آسان، بیشترین کاربرد را در این زمینه دارد. در نمودار شمعی، تشخیص نوع کندل اهمیت زیادی دارد. کندل نشان دهنده تغییرات قیمتی اعمال شده در یک روز معامله می‌ باشد. لذا برای تشخیص بهتر، در کندل از سایه و بدنه استفاده می‌ شود. بدنه کندل به صورت یک مکعب عمودی است که طول بدنه، تفاوت قیمت آغازی و پایانی معامله در یک روز کاری می‌ باشد. البته رنگ کندل نیز در نمودارها اهمیت دارد. کندل سفید به عنوان روز کاری سودزا برای سهام و کندل سیاه نشان دهنده بسته شدن قیمت پایانی روز به میزان کمتری از قیمت آغازی معامله می‌ باشد.

در این کندل، از سایه یا همان خط عمودی میله ای نیز استفاده می‌ شود که می‌ تواند کمک کننده عالی برای تشخیص نوع معامله روز باشد. نقطه بالایی سایه، بیشترین قیمت معامله و نقطه انتهایی سایه، کمترین قیمت معامله در آن روز را ارائه می‌ کند. با آگاهی از اطلاعات مفهومی بدنه و سایه کندل، می‌ تواند به راحتی الگوی چکش و چکش معکوس را فرا گرفت.

کندل چکش و چکش معکوس چیست؟

کندل چکش، یکی از کندل های پرکاربرد در نمودار شمعی می‌ باشد که کاربرد عالی در تشخیص روند معامله سهم دارد. به طوری که این کندل می‌ تواند در بین روند صعودی و نزولی و همچنین انتهایی روند، مشاهده شود. اما اطلاع از مفهوم جایگاه این کندل در روند صعودی و نزولی یک سهم، نیاز به شناخت مشخصات این کندل دارد.

کندل چکش، دارای یک سایه بلند حدود دو برابر طول بدنه می‌ باشد. طول بدنه این کندل کوچک و مربعی بوده و همواره در قسمت بالای سایه قرار می گیرد. در مواقعی یک سایه بسیار کوچک در قسمت بالای بدنه کندل دیده می‌ شود که در این حالت نیز کندل را کندل چکش درنظر می گيرند.

کندل چکش باید براساس کندل های قبلی و بعدی، مورد بررسی قرار بگیرد. این کندل با داشتن مفهوم خاص و معین، می‌ تواند با بهره گیری از نوع کندل قبلی و بعدی، اطمینان بالایی را در تشخیص روند معامله فراهم آورد. این امر زمانی اهمیت می یابد که کندل چکش در لحظات آخر معامله به وجود بیاید. کندل چکش، قدرت بالای تقاضا را برای خرید سهم نشان می‌ دهد، با این حال مفهوم اصلی این کندل، تغییر روند نزولی به صعودی است.

کندل چکش معکوس، دارای شکل معکوس کندل چکش می‌ باشد. این کندل همانند کندل چکش، دارای سایه ای بلند است اما جایگاه بدنه کوچک آن در انتهای سایه می‌ باشد. این کندل نیز در صورتی که در انتهای روند قرار بگیرد، نشان از برگشتی بودن روند می‌ دهد. کندل چکش معکوس بیشتر در انتهای روند نزولی دیده می‌ شوند که اعلام برگشت روند صعودی را می‌ دهند. اما این کندل همانند کندل چکش، بهتر است به همراه ابزارهایی مختلف، کندل های قبلی و بعدی و همچنین رسم خطوط حمایت و مقاومت، در تشخیص روند به کار رود.

الگوی چکش معکوس در روند صعودی

الگوی چکش معکوس چیست و چه کاربردی دارد؟

الگوی چکش معکوس، یک الگوی بازگشتی است. از این رو در جایگاه قرار گرفتن این کندل در طول روند، می‌ تواند اطمینان افراد را برای پایان روند معامله سهم بالاتر ببرد.

معامله گران بورسی، الگوی چکش معکوس را الگوی بازگشتی یا الگوی هامر می خوانند. این الگو نشان‌دهنده تبدیل روند سهم به روند صعودی می‌ باشد. با درک این موضوع، می‌ تواند معاملات بسیار ساده و راحتی را برای سودزایی بیشتر انجام داد. الگوی موردنظر، از دست دادن قدرت فروشندگان سهم را به نمایش می گذارد. با این امر، خریداران با در دست گرفتن معامله و انتظار یک معامله سودده، خرید را به میزان بیشتری از فروش در یک روز کاری انجام می‌ دهند. لذا با افزايش قدرت خریداران، احتمال باز شدن معامله در روز کاری بعد با قیمت بالا بسیار زیاد است. در غیر اینصورت روز کاری بعد، خریداران دوباره میل به افزایش خرید خواهند داشت.

این کندل نیز در رنگ قرمز یا سبز و یا نسبت به نوع نمودار انتخاب شده، در رنگ سفید یا سیاه باشد. تغییر رنگ این کندل، تاثیر بسزایی در تشخیص روند ندارد و هر دو رنگ به عنوان الگوی بازگشتی شناخته می‌ شوند. با این حساب رنگ قرمز یا سیاه کندل چکش معکوس، نشان از قیمت پایانی کمتر از قیمت آغازی معامله آن روز می‌ باشد. اما برخی از معامله گران بورسی، کندل مثبت یا همان کندل سبز و سفید چکش معکوس را قوی تر از رنگ سیاه و قرمز آن می دانند.

کندل چکش معکوس در سقف

الگوی (کندل) چکش معکوس در تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال امری است که تمامی معامله گران بورسی قبل از خرید یا فروش یک سهم، به آن می پردازند. بررسی کندل ها و روند سهم جزئی از تحلیل تکنیکال است. الگوی هامر یا چکش معکوس در تحلیل تکنیکال یک الگوی رسمی می‌ باشد و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. این الگو، همواره با استفاده از انواع فیلتر الگوی چکش معکوس صعودی و نزولی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه ای که با داشتن نمودار اصلی سهام و فعال کردن فیلتر چکش معکوس، مکان قرارگیری از کندل را در روند معامله یک ماه تا یکسال، بررسی کنید. در این بررسی می‌ توان دریافت که اعتبار کندل برای برگشت روند سهم نزولی، چقدر است. توصیه می‌ شود برای این کار از خطوط حمایت، مقاومت و همچنین اسیلاتورهای جامع و مهم در کنار فیلتر کندل چکش معکوس استفاده کنید.

در صورتی که کندل چکش معکوس در قسمت بالای حمایت تشخیص داده شده، قرار بگیرد، تایید لازم جهت صعودی بودن روند در آینده صادر می‌ شود. اما در صورتی که کندل در زیر حمایت اصلی و فرعی قرار گرفته باشد، احتمال برگشتی بودن روند بسیار کم می‌ باشد. در این حالت شیطنت خریداران و فروشندگان و یا شرایط مختلف تاثیرگذار در معامله بورسی، پیدایش کندل چکش معکوس را ممکن ساخته اند.

با استفاده از الگوی هامر، می‌ توان به اطمینان بسیار بالایی جهت ورود به یک معامله می رسیم. این اطمینان بیشتر برای اقدام به خرید سهام می‌ باشد. چون که جایگاه قرارگیری چکش معکوس، می‌ تواند سودده بودن خرید را در آن روز و روزهای آینده نوید دهد. با این حساب تریدرهای باتجربه، تنها به این کندل و اطلاعات دریافتی از آنان اتکا نمی کنند و برای ورود به معامله، با بخش کوچکی از سرمایه را ورود می کنند و در صورت تایید مفهوم کندل یا پیدایش کندل های معنادار در روزهای کاری بعد، خرید خود را تکمیل می کنند.

البته لازم به ذکر است که در مواقعی، خرید در روزهای آینده، می‌ تواند با محدودیت بالایی انجام بگیرد. چون با آگاهی تریدرها از روند برگشتی سهم، اقدام به فروش را کنسل کرده و می کوشند با ماندن در آن سهم، ضررهای وارده در روند نزولی را تا جای امکان جبران نمایند.

باید در نظر داشت که برای هر معامله سودده و زیان ده، حد ضرر را برحسب توان مشخص کرد. حد ضرر جدا از درک مفهوم کندل های تاییدی و غیر تاییدی در الگوی هامر، از زیان بالای معامله گر جلوگیری به عمل می آورد.

برای مطالعه مطالب آموزشی ارز دیجیتال به این بخش از سایت مراجعه کنید.

 

به این پست امتیاز بدید
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *