0

علت های نوسان قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

علت های نوسان قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟
بازدید 587

همان طور که در مقاله “بررسی میزان تأثیر اخبار بر روی قیمت ارز‌های دیجیتال” اشاره شد، کاربران و سرمایه‌گذاران در بازارهای ارز دیجیتال گاها خبرهایی ناشی از افزایش قیمت ارز دیجیتال دریافت می‌کنند و این نوسانات شدید بخش جدانشدنی این بازار شده است؛ از‌این‌رو انجام معامله و قدم گذاشتن در این مسیر با ریسک بالایی همراه است. وجود نوسان در بازار امری طبیعی است؛ اما چنانچه این مقدار از حد نرمال خود فراتر رود، امکان شکست و ضرر را افزایش داده و افراد را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

افت و خیز قیمت‌ها، چه در بازارهای مالی سنتی و چه در بازارهای ارز دیجیتال، علت‌های مختلف دارد. بررسی قیمت‌ها جهت خرید ارزهای دیجیتال، و آگاهی علل نوسانات بازار، امری حیاتی است که نباید از آن غافل شد. در این مقاله به بررسی دقیق‌ علت‌های بالا و پایین رفتن قیمت ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی می‌پردازیم.

نوسان در بازارهای ارز دیجیتال به چه صورت است؟

کمتر از دو دهه از ظهور ارزهای دیجیتال می‌گذرد و بازار آن‌ها هنوز در مرحله اولیه است. روزانه بر تعداد افرادی که به سرمایه‌گذاری در این بازار روی آورده‌اند، افزوده می‌شود که هدف اصلی همه‌ آن‌ها، به دست آوردن پول بیشتر و افزایش سرمایه است. به دلیل نوپا بودن این بازار، دلایل بسیاری باعث نوسانات قیمت ارز دیجیتال شده است که به بررسی مهم‌ترین دلایل خواهیم پرداخت.

اندازه بازار کریپتوکارنسی نسبت به سایر بازارها

بازارهای ارز دیجیتال نوظهور هستند و طبیعی است بسیار کوچک‌تر از بازارهای سهام و طلا باشند. به‌طور‌مثال ارزش بازار طلا به بیش از 10 تریلیارد دلار می‌رسد و این در حالی است که ارزش بازار ارزهای ارز دیجیتال تنها 2 تریلیارد دلار است. کوچک بودن بازار، زمینه تکان خوردن آن توسط کوچک‌ترین نیرو را باعث می‌شود. به‌طور‌مثال اگر تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا، اقدام به فروش سرمایه خود کنند، تنها نوسان کوچکی در بازار ایجاد می‌شود و در مقابل اگر همین تعداد تصمیم به فروش ارزهای دیجیتال خود کنند، موج نوسانی سهمگینی در بازار ایجاد شده که در نتیجه آن شاهد تغییر قیمت ارز دیجیتال خواهید بود.

قوانین عرضه و تقاضا

برخی از ارزهای دیجیتال، ماهیت غیرمتمرکز و دیجیتالی دارند و توسط هیچگونه دارایی فیزیکی پشتیبانی نمی‌شوند؛ بنابراین میزان خرید ارز دیجیتال، به‌طور‌کامل وابسته به عرضه و تقاضا کاربران است. به‌بیان‌دیگر چنانچه سرمایه‌گذاران به دلیل کم شدن ارزش یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین، اقدام به فروش دسته‌جمعی آن کنند، قیمت ارز نامبرده به شدت کاهش یافته و دچار نوسان می‌شود. عکس این روند نیز در بازار اتفاق می‌افتد؛ به‌این‌ترتیب که اگر ارزش ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کند، قطعا با بیشتر شدن قیمت آن رو‌به‌رو خواهید شد و میزان تقاضای آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

ظهور پی‌درپی ارزهای جدید

از‌آن‌جایی‌که برخی ارزهای دیجیتال، به‌خصوص اتریوم و بیت‌ کوین که محبوب‌ترین هستند، با محدودیت‌هایی مانند هزینه بالای تراکنش و محدودیت مقیاس‌پذیری روبه‌رو هستند، به ناچار روزانه ارزهای دیجیتال جدیدی پا به عرصه وجود می‌نهند تا مشکلات نامبرده را رفع یا کمتر سازند. برخی فعالان بازار کریپتوکارنسی این ارزها را قاتل بیت کوین و اتریوم می‌دانند؛ زیرا با هدف رفع مشکلات بالا بودن هزینه و مقیاس‌پذیری به وجود آمده‌اند و همین عامل سبب بروز بزرگ‌ترین نوسانات قیمت ارز دیجیتل در بازار خواهند شد.

علت های نوسان قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

سفته بازی

برخی شرط‌بندی‌هایی که به‌عنوان پیش‌بینی جهت خرید ارز دیجیتال صورت می‌گیرد، دلیل دیگری بر ایجاد نوسانات قیمت در بازار است. بسیاری از سرمایه‌گذاران با این روش اقدام به پیش‌بینی افزایش یا کاهش قیمت ارز دیجیتال محبوب خود کرده و معاملات و شرط‌بندی‌های پرریسکی را انجام می‌دهند، در‌نتیجه این اعمال، بر قیمت ارزها تأثیر گذاشته و بازار را دچار نوسان می‌کند.

تأثیر رسانه‌ها

در بازار کریپتوکارنسی، گمانه‌زنی‌ها بسیار است، از طرف دیگر رسانه‌ها و اخبار روی آن تأثیر بسیار گذاشته و بازار را با نوسانات مواجه می‌کند. همچنین در صرافی ارز دیجیتال، برای تحلیل تکنیکال، دنبال کردن اخبار ترندی که از رسانه‌ها پخش می‌شود، اهمیت بسیار دارد. به‌طور‌مثال با انتشار خبری در این زمینه، سرمایه‌گذاران بسیار هیجانی عمل کرده و اقدام به خرید ارز دیجیتال خود می‌کنند. این عامل تا حدود بسیاری می‌تواند سبب ایجاد نوسان قیمت‌ ارز دیجیتال در بازارها شود.

سرمایه‌گذاران آماتور

از‌آنجایی‌که ورود به بازارها و مراجعه به صرافی ارز دیجیتال، نیاز به شرایط خاص یا میزان سرمایه مشخص ندارد، همه علاقمندان با هر میزان سرمایه می‌توانند به این بازارها وارد و به معامله مشغول شود. این شرایط باعث شده که افراد تازه‌کار به بازار بپیوندند. در زمانی که بازار دچار نوسان شدید نزولی می‌شود، تریدرهای حرفه‌ای بر احساسات خود غلبه کرده و دست به فروش ارزهای خود نمی‌زنند؛ اما آماتورها رفتار اشتباه و شتاب‌زده نشان داده و با اقدامات غیرحرفه‌ای، باعث ایجاد نوسان قیمت ارز دیجیتال در بازار می‌شوند.

رقابت

به دلیل تنوع بسیار بالای ارزهای دیجیتال، گاهی بین آن‌ها رقابت ایجاد شده و هر کدام برای جذب سرمایه‌گذاران به سمت خود، اقدام به قرار دادن شرایطی مناسب، مانند کاهش قیمت‌ها در یک برهه زمانی می‌کنند که این عامل خود سبب ایجاد نوسان در قیمت سایر ارزها خواهد شد.

نهنگ‌های ارز دیجیتال

نهنگ‌ها که هولدرهای بزرگ ارز دیجیتال نیز نامیده می‌شوند، معمولا مقدار بسیار زیادی ارز دیجیتال دارند که سبب می‌شود مداوم در معرض ریسک باشند. این افراد اگر مقدار زیادی از سرمایه خود را در بازار به فروش برسانند، قطعا بازار دچار تکان اقتصادی شده و با نوسان شدیدی مواجه می‌شوند. در واقع نهنگ‌های ارز دیجیتال، به‌راحتی می‌توانند قیمت‌ها را دستکاری کرده و نمودارها را صعودی یا نزولی کنند.

علت های نوسان قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال محبوب

بازار ارز دیجیتال همواره با نوسان و بی‌ثباتی روبه‌رو است. همچنین رقابت و گرمای موجود در این بازار، کاربران را به کسب سود بیشتر و قانع نبودن ترغیب می‌کند. عوامل بسیاری بر ایجاد نوسان قیمت ارز دیجیتال مؤثر است که در این مقاله به بررسی برخی از مهم‌ترین این دلایل پرداختیم. برخی سرمایه‌گذاران معتقد هستند که کلیه نوسانات موقتی بوده و ارز دیجیتال محبوب آن‌ها بعد از مدتی بی‌ثباتی و تغییر قیمت، به ارزش اصلی خود بازمی‌گردد. برخی نیز به آینده این نوسانات بدبین هستند و بیان می‌کنند که تغییرات قیمتی می‌تواند سبب از دست رفتن سرمایه شود.

مطالب ذکر شده هیچگونه تبلیغ یا تشویقی برای خرید کوین مربوطه نیست و تنها جهت افزایش آگاهی علاقمندان ارائه شده است؛ زیرا هرگونه معامله و سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال باید توسط افراد آموزش‌دیده و با‌تجربه انجام شود، تا از بروز هرگونه ضرر جلوگیری به عمل آید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *