0

هدرا هش‌گراف (Hedera Hashgraph) چیست؟

بلاک چین و هدرا هش‌گراف
بازدید 298

ویژگی‌های بی‌بدیل بلاکچین، شفافیت و تمرکززدایی، باعث شده است که این فناوری وارد حوزه‌های مختلف شود و امکانات کم‌نظیری را در اختیار کاربران خود قرار دهد. با این حال، بلاکچین همراه با مزایا، مشکلات خاص خود را دارد. به عنوان مثال، کُندی و گرانی تراکنش‌ها یکی از مشکلات اصلی در بسیاری از شبکه‌های بلاکچین محسوب می‌شود. فناوری هدرا هش‌گراف به عنوان یکی از مدعیان حل این مشکلات به شمار می‌رود.

هدرا هش‌گراف یک دفترکل توزیع‌شده (DLT) است؛ اما برخلاف زنجیره بلاک‌ها طراحی شده است و نیازی به ماینر یا سهام‌گذار ندارد. هش‌گراف خود را ایمن‌تر، کارآمدتر و سریع‌تر از بلاک‌چین معرفی می‌کند. این پروژه حتی یک گام فراتر از بلاک‌چین می‌رود و ادعا می‌کند که می‌تواند چنددَه برابر بهتر از بهترین شبکه‌های پرداخت دنیا، از جمله ویزا و مسترکارت عمل کند.

در این مطلب، قصد داریم ابتدا تفاوت‌های اصلی بین هدرا هش‌گراف و بلاک‌چین را بررسی کنیم و ببینیم چگونه هدرا می‌تواند فناوری دفترکل توزیع‌شده را به سطح جدیدی ارتقا دهد. پس از آن، با جزئیات عملکرد هش‌گراف و مسیر متفاوتی که در مقایسه با بلاک‌چین طی می‌کند، آشنا خواهیم شد و درباره توکن بومی این ارز دیجیتال به همراه کیف‌پول‌ها و نحوه خرید این ارز دیجیتال صحبت خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراهی کنید.

هدرا هش‌گراف چیست؟

هدرا هش‌گراف، شبکه‌ای غیرمتمرکز با الگوریتم اجماعی منحصربه‌فرد است و مدعی جدی جایگزینی بلاک‌چین به‌شمار می‌رود. این پلتفرم ادعا می‌کند که می‌تواند با حجم تراکنش بسیار زیاد، پاسخ‌گوی نیازهای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باشد. هدرا از مفاهیمی همچون رأی‌گیری مجازی (Virtual Voting) و پروتکل گاسیپ (Gossip) برای پردازش ایمن و بسیار سریع تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

بلاک‌چین چیست؟

هدرا هش‌گراف نسل جدید فناوری‌های دفترکل توزیع‌شده است که با شعار بهبود نقایص بلاک‌چین وارد میدان شد و توانست به محبوبیت و شهرت فراوانی دست پیدا کند. این پلتفرم همتابه‌همتا نیاز به تکمیل عملیات تراکنش را نیز از میان برداشته است و می‌تواند هزاران تراکنش را در مدت‌زمان یک ثانیه پردازش کند.

هش‌گراف می‌تواند میزبان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با حجم تراکنش‌های بسیار زیادی باشد. برای بهتر درک ادعای این فناوری، کافی است توجه داشت که سقف تراکنش شبکه پرداخت ویزا ۲۴,۰۰۰ تراکنش در ثانیه است و این میزان برای هدرا به حدود ۵۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه می‌رسد.بد نیست به یادآوری کنیم که سرعت پردازش اطلاعات در بلاک‌چین‌های بزرگ بیت‌کوین و اتریوم به‌ترتیب حدود ۷ و ۳۰ تراکنش در ثانیه است.

هش‌گراف برای پردازش تراکنش‌ها از گراف جهت‌دار غیرمدوّر (Directed Acyclic Graph) یا به‌اختصار DAG بهره می‌برد و به‌جای استفاده از بلاک‌ها و ماینرها استفاده می‌کند. اساس شکل‌گیری این گراف پروتکل گاسیپ است که به اطمینان بین نودهای (Nodes) شبکه کمک می‌کند و اطلاعات به‌طور ایمن منتشر و به‌دست تمام اعضا برسد. در ادامه، با این پروتکل و شیوه کار آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

هش‌گراف از گراف جهت‌دار غیرمدوّر (DAG) استفاده می‌کند تا تراکنش‌ها را پردازش کند، به جای استفاده از بلاک‌ها و ماینرها. پروتکل گاسیپ اساس شکل‌گیری این گراف است و به اطمینان از امنیت انتقال اطلاعات بین نودهای شبکه کمک می‌کند. در ادامه، این پروتکل و نحوه کار آن بهتر آشنا خواهید شد.

تعریف نود یا گره در شبکه چیست؟

هدرا به نودهای تأییدشده اجازه می‌دهد در تعیین تاریخچه‌ی تراکنش‌هایی که در شبکه انجام شده‌اند، نقش ایفا کنند. با محدود کردن تعداد نودها در انجام عملکردهای مهم مانند ترتیب‌بندی تراکنش‌ها و زمان‌بندی آن‌ها، تراکنش‌ها به سرعت به مرحله‌ی نهایی می‌رسند و مستعد دست‌کاری نمی‌شوند.

این متن را به فارسی بازنویسی کن: تیم توسعه هدرا معتقد است چنین شیوه‌ای می‌تواند به کسب‌وکارها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دارای حجم تراکنش فراوان تضمین دهد که تمام داده‌ها به‌‌صورت صحیح و سریع پردازش می‌شوند. همین امر موجب جلب اعتماد و همکاری شرکت‌های بزرگی همچون ال‌جی (LG) و آی‌بی‌ام (IBM) و بوئینگ با این شبکه شده است.

تیم توسعه هدرا باور دارد که این شیوه می‌تواند به کسب‌وکارها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که دارای حجم بالایی از تراکنش هستند، تضمین کند که همه داده‌ها به صورت صحیح و سریع پردازش می‌شوند. این مسئله باعث جلب اعتماد و همکاری شرکت‌های بزرگی همچون ال‌جی، آی‌بی‌ام و بوئینگ نسبت به این شبکه شده است.

تاریخچه و بنیان‌گذاران هش‌گراف هدرا

هدرا هش‌گراف دو بنیان‌گذار اصلی به نام‌های دکتر لیمون بیرد و منس هارمون دارد.

در سال ۲۰۱۵، دو دانشمند تصمیم گرفتند که شرکت سوئیرلدز (Swirlds) را تأسیس کنند. این شرکت فناوری نوینی به‌ نام الگوریتم هش‌گراف را ابداع کرده و حق امتیاز آن را به نام خود ثبت کرده است. در سال ۲۰۱۹، سوئیرلدز موفق به راه‌اندازی پروژه مستقل هدرا شد.دکتر لیمون بیرد، دانشمند خوش‌سابقه کامپیوتر، به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی الگوریتم اجماع توزیع‌شده هش‌گراف شناخته می‌شود و در‌حال‌حاضر، به عنوان دانشمند ارشد شرکت هدرا فعالیت می‌کند. بیرد بیش از یک دهه تجربه در زمینه‌های مختلف علوم کامپیوتر و امنیت شبکه دارد و پیش‌تر به‌عنوان دانشمند ارشد تحقیقات در مرکز آکادمی “تحقیقات فضای مجازی” فعالیت داشت.

منس هارمون همچنین یکی از اعضای اصلی هیئت‌مدیره شرکت هدرا است. او دارای سابقه‌ای ۲۰ ساله و درخشان در زمینه کارآفرینی و مدیریت اجرایی شرکت‌های فعال در صنعت امنیت فناوری اطلاعات است.

علاوه‌بر بنیان‌گذاران اصلی، تیم رهبری شرکت هدرا از ۱۲ محقق تشکیل شده است که بسیاری از آنان دارای پیشینه و کارنامه درخشان در مشاغل گوناگون هستند. فناوری و ایده هش‌گراف از همان ابتدا توانست توجه بسیاری را به خود جذب کند. تنها در سال ۲۰۱۸، شرکت هدرا از فروش ارز بومی خود، هش‌گراف ۱۲۴ میلیون دلار سرمایه کسب کرد.باید گفت که در ابتدای فعالیت این شبکه، تعدادی شرکت محدود، کد های Headra را مورد بررسی قرار می دادند، اما اخیرا تعداد بیشتری از توسعه دهندگان در فرایند تست عمومی این پلتفرم شرکت کرده اند.

تفاوت بین بلاک چین و هش‌گراف هدرا

بلاک چین و هش‌گراف هر دو نماد فناوری دفترکل توزیع‌شده هستند، اما از چند نظر متفاوت هستند. در این قسمت، چهار نمونه از تفاوت‌های اصلی این دو فناوری را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

بلاک چین یک فناوری دفترکل توزیع‌شده با متن باز است و این امکان را فراهم می‌کند که افراد بسیاری در ساخت ارزهای دیجیتال و توکن‌های کاربردی شرکت کنند. چندین علاقه‌مند به بلاک چین توانسته‌اند اعتماد موسسات را جلب کنند و پس از ثابت کردن قابلیت‌های بلاک چین، با بهره گیری از طبیعت غیرمتمرکز آن، به‌خوبی از آن استفاده کرده‌اند.به عکس العمل، هش‌گراف بر اساس الگوریتمی ساخته شده که صرفاً حق امتیاز آن به شرکت سُوئیرلِدز تعلق دارد. به عبارت دقیق‌تر، هر تغییر یا ورودی جدید فقط با تصمیم‌گیری این شرکت ممکن است.

پروتکل گاسیپ می‌تواند به هش‌گراف هدرا کمک کند که برای انتشار داده‌های تراکنش نیاز کمتری به زمان داشته باشد و در نتیجه تراکنش‌ها را به سرعت بیشتری پردازش کند. برای مثال، سرعت پردازش تا 500،000 تراکنش در ثانیه محاسبه شده است.اما، پروتکل‌هایی مانند هایپرلجر (Hyperledger) یا برخی از نوآوری‌های اتریوم، پولکادا و کوردا در بلاک‌چین‌ها، تلاش می‌کنند تا مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌ها را بهبود بخشند.با این وجود، سقف دستیابی به این نوآوری‌ها تا حدودی در بازه ۱۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ تراکنش در ثانیه واقع می‌شود که با توان بسیار زیاد تعداد تراکنش‌های هدرا هش‌گراف قابل مقایسه نیست. لازم به ذکر است که مقیاس‌پذیری هدرا هنوز به آزمایش نهایی نرسیده و در عمل ثابت نشده است.

تفاوت دیگر این دو فناوری در میزان بهره‌وری و کارایی شبکه وجود دارد. در بلاک‌چین، داده‌ها در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند و این امر برای ماینرها کار را دشوارتر می‌کند؛ زیرا هنگامی که دو بلاک برای استخراج هم‌زمان هستند، ماینرها باید تنها یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.این به معنی حذف یکی از بلاک‌ها و از دست دادن بخشی از تلاش ماینرها است. اما به دلیل عدم استفاده هش‌گراف از رویکرد بلاک، کارآمدی آن تضمین می‌شود و با مشکل هدر رفت انرژی برای حذف یا تولید بلاک مواجه نیست. در پروتکل گاسیپ، انتشار داده منجر به اتلاف یا حذف هیچ منبعی نمی‌شود.

سازوکار اجماع نیز یکی از تفاوت‌های مهم بین بلاکچین و هش‌گراف است. بلاکچین‌ها برای تأمین نیازها و اهداف خود از الگوریتم‌های اجماع متفاوتی مانند اثبات سهام یا اثبات کار استفاده می‌کنند.

با این حال، هدرا هش‌گراف برای رسیدن به اجماع از روش رأی‌گیری مجازی به جای الگوریتم‌ها استفاده می‌کند. رأی‌گیری مجازی یک راهکار کم هزینه و با بازده بالا و بدون خطا و نقص است و نیازی به هیچ الگوریتمی ندارد. این روش نیز به محاسبات و صرف انرژی بالایی نیاز ندارد.

لازم به ذکر است که در روش رأی‌گیری مجازی که با استفاده از پروتکل گاسیپ انجام می‌شود، هیچ گره‌ای در اعتبارسنجی نهایی تراکنش‌ها برتری ندارد و رأی‌گیری به طور عمومی با مشارکت تمامی گره‌های شبکه انجام می‌شود.

چگونه هدرا هش‌گراف کار می‌کند؟

همان طور که بلاک چین داده‌ها را در بسته‌هایی به نام بلاک جای می‌دهد، هش‌گراف نیز تراکنش‌ها را به صورت گروهی دسته‌بندی می‌کند، با این تفاوت که تمام این دسته‌ها صرفاً بر اساس محتوا و بدون توجه به ترتیب یا شرایطشان، به دفتر کل توزیع شده اضافه می‌شوند.

همان‌طور که می‌دانید، در بلاک چین با ماینرهایی سروکار داریم که با صرف انرژی بسیار زیاد تلاش می‌کنند تا در رقابت اضافه‌کردن بلاک به زنجیره، برتری پیدا کنند. در این رقابت، ممکن است دو ماینر هم‌زمان بلاک بعدی را بسازند که این مسئله موجب فورک شدن شبکه به مدت چند لحظه خواهد شد.

در نهایت، نودهای شبکه تصمیم می‌گیرند که مسیری که زنجیره طولانی‌تری دارد را انتخاب کنند و زنجیره کوتاه‌تر را رها کنند. این سازوکار بلاک چین، علاوه بر اتلاف انرژی بسیار زیاد، به ماینری که برای مدتی کوتاه برتری پیدا کند، برنده و دریافت کننده پاداش بلاک می‌شود.

در مقابل، هش‌گراف نیازی به ماینر و انرژی زیاد ندارد. ساختار گراف مدوّر جهت‌دار (DAG) هش‌گراف را می‌توان به قطعات پازلی مشابه در نظر گرفت که به ایجاد تصویری کامل‌تر از داده‌های تراکنش کمک می‌کنند.

با وجود این، برخلاف بلاک چین، در هش‌گراف هیچ قطعه‌ای حذف نمی‌شود؛ بلکه در زنجیره‌ای از «گاسیپ» که به‌معنای لغوی «پراکنده‌کردن خبر» است، داده‌ها به تمام نودها می‌رسند تا صحت آن‌ها در شبکه‌ای غیرمتمرکز سنجیده شود.

شیوه پخش داده‌ها در شبکه هش‌گراف به صورت کاملاً تصادفی است و برخلاف بلاک چین‌ها، در زمان اعتبارسنجی داده‌ها هیچ ماینر، سهام‌گذار یا فول نود واحدی حتی به مدت چند ثانیه به تصمیم‌گیرنده اصلی شبکه تبدیل نمی‌شود.

همچنین در تصویری گسترده‌تر، نودها علاوه بر «گاسیپ» کردن و «رساندن اخبار» درباره هر تراکنش، در ارتباط با داده‌های گراف نیز به‌صورت کلی با یکدیگر در تعامل هستند. به عبارت دیگر، هر نود به‌طور پیوسته تاریخچه‌ای کلی از تمام داده‌های شبکه را به‌صورت تصادفی دریافت می‌کند و به سایر نودها انتقال می‌دهد. به‌همین‌دلیل، پروتکل هش‌گراف به نام «Gossip about Gossip» نیز شناخته می‌شود.

لاوه بر این، با توجه به اینکه تمام نودها به‌طور منصفانه به اطلاعات کل شبکه هش‌گراف دسترسی دارند، حجم داده‌های مورد نیاز برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در این پلتفرم فقط شامل یک مهر زمانی، دو هش پیشین، فهرستی از تراکنش‌ها و یک امضای رمزنگاری‌شده است.

یکی از مزایای اصلی سیستم DAG در مقایسه با بلاک چین، توانایی کاهش حجم داده‌های هر تراکنش است. این مزیت باعث کاهش هزینه مورد نیاز برای پردازش تراکنش‌ها و افزایش سرعت و مقیاس‌پذیری شبکه می‌شود.

الگوریتم اجماع هش‌گراف، اولین دفترکل توزیع‌شده‌ای است که از ویژگی مبتکر «تحمل خطای بیزانس غیرهم‌زمان» (aBFT) بهره می‌برد. به اختصار، شبکه هش‌گراف طوری طراحی شده است که هیچ گره‌ای یا گروهی از گره‌ها قادر به ایجاد خطا در فرایند اجماع نیستند و یا نمی‌توانند آن را تغییر دهند.

یک نکته جالب دیگر درباره هش‌گراف این است که ساختار DAG به هیچ گره یا ماینری اجازه نمی‌دهد تا زمان معتبری برای تأیید تراکنش تعیین کند؛ بلکه زمان نهایی تأیید تراکنش به واسطه رأی‌گیری خودکار از همه گره‌ها تعیین می‌شود.

گفتنی است نودهای فعال هر ۲۴ ساعت یک‌ بار برای ارائه خدمات به شبکه، توکن بومی را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند. میزان توزیع پاداش به میزان توکن اولیه‌ای بستگی دارد که هر نود در شبکه سرمایه‌گذاری کرده است. در‌ادامه، با توکن بومی این پلتفرم بیشتر آشنا می‌شویم.

توکن HBAR چیست؟

یکی از عوامل مهم در هدرا، هش‌گراف ارز دیجیتال بومی است که برای پرداخت‌های همتابه‌همتا در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز این شبکه و پاداش دادن به نودها به ازای کار صادقانه به کار می‌رود.

مجموع تعداد توکن های قابل عرضه برابر با 50 میلیارد واحد است، که همه آن‌ها تولید شده و در حال حاضر در خزانه هدرا نگهداری می‌شوند. خزانه هدرا مسئول مدیریت جریان توکن ها در شبکه است.

این خزانه شامل افرادی است که با امضای رمزنگاری شده خود، مجوز عرضه توکن ها در شبکه را صادر می‌کنند تا توکن ها به شبکه انتقال پیدا کنند و از حساب های چندامضایی و رمزنگاری شده بهره ببرند. با استفاده از این سیستم، تنها توکن های HBAR می توانند از حساب خزانه به شبکه منتقل شوند. با این حال، این فرآیند فقط پس از تصویب بیشترین اعضای شورای حاکمیتی هدرا امکان پذیر است که باعث می شود ارز دیجیتال بومی این شبکه غیرمتمرکز باقی بماند.

در آغاز فعالیت های HBAR، خزانه این شبکه 6.7 میلیون توکن را منتشر کرد تا کاربران اولیه بتوانند از شبکه و تمامی عملکردهای آن استفاده کنند. تا تاریخ 16 سپتامبر 2019، شورای حاکمیت هدرا این شبکه را برای عموم قابل دسترسی قرار داد تا هر کاربری بدون نیاز به مجوز، یک حساب کاربری در شبکه هدرا ایجاد کند و هر توسعه دهنده ای بتواند اپلیکیشن های خود را در شبکه ساخته و اجرا کند.

چند ساعت پس از عمومی شدن دسترسی به شبکه، خزانه هدرا شروع به توزیع توکن های HBAR بین سرمایه گذاران اولیه کرد. در روزهای بعد، این توکن ها بین کارکنان، مشاوران و فروشندگان توزیع شدند.

سپس، این توکن ها وارد صرافی ها شدند و توسعه دهندگان و کاربران توانستند آن ها را خرید و فروش کنند. طرح عرضه ارز بومی هدرا به صورت تدریجی و با زمانبندی مشخص در مدت ۱۵ سال انجام می شود. در زمان نگارش این مطلب، بیش از ۲۰.۷ میلیارد توکن HBAR عرضه شده و در گردش است.

ویژگی های توکن HBAR

همان‌طور که همه توکن‌ها دارای ویژگی‌ها و عملکردهای مشخصی هستند، HBAR نیز این ویژگی‌ها و عملکردها را داراست. این توکن به عنوان «سوخت» اصلی برای پرداخت هزینه خدمات شبکه و تشویق نودها به‌منظور فعالیت صادقانه در شبکه شناخته می‌شود. کارمزد ثابت در هش‌گراف حدود ۰.۰۰۰۰۱ دلار برای هر تراکنش است؛ با این حال، هزینه‌ها هم ممکن است، بسته به قراردادهای هوشمند در هر تراکنش، اندکی بیشتر باشد.

با تلاش شبکه برای جذب نودهای بیشتر و کاهش تمرکز، توکن‌های HBAR به عنوان یکی از ابزارهای محافظتی در برابر حملات سایبری، نقش مهمی را بازی خواهند کرد؛ زیرا این توکن‌ها برای پرداخت پاداش به نودهای شبکه استفاده می‌شوند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، شبکه هدرا کنترل کننده این پرداخت هاست که به تناسب سرمایه نود و فعالیت صادقانه آن ها در شبکه، بین فول نود ها توزیع می شوند. نکته جالب در پرداخت کارمزد تراکنش در هدرا هش‌گراف این است که به چهار قسمت تقسیم می شود:

کارمزد نود: هر بار که کاربر یا اپلیکیشن بخواهند تراکنشی در شبکه انجام دهند، باید این کار را از طریق ارسال داده ها به یک نود انجام داده تا آن نود با صرف اندکی انرژی داده ها را به شبکه ارسال کند. در ازای کاری که نود انجام می دهد، کاربر باید کارمزد بسیار کمی به صورت مستقیم به نود پرداخت کند. بدین ترتیب، نودها برای ایفای این نقش حیاتی در شبکه تشویق می شوند.

کارمزد شبکه: هنگامی که تراکنش به شبکه ارسال می شود، در حافظه موقت شبکه ذخیره می شود تا نود به نود به گوش همه برسد و اجماع اتفاق بیفتد. منابع مصرف شده برای پردازش داده ها به اندازه فایل تراکنش و تعداد امضاهای رمزنگاری لازم برای تأیید آن بستگی دارد. کاربران در ازای این روند، کارمزدی را به صورت کلی به شبکه پرداخت می کنند که به تمام نودهای مشارکت کننده تعلق می گیرد. شایان ذکر است که کارمزد شبکه به حسابی تحت کنترل هدرا واریز می شود.

هزینه خدمات: برای ارائه خدمات مانند انتقال ارز دیجیتال، پردازش قراردادهای هوشمند، ذخیره‌سازی فایل‌ها یا مدیریت پیام‌ها، هزینه خدمات محاسبه می‌شود. این هزینه بر اساس اندازه و زمان درخواست ذخیره فایل، توان محاسباتی و حافظه موردنیاز برای ارائه این خدمات تعیین می‌شود. هزینه خدمات به حساب هدرا واریز می‌شود، مانند هزینه شبکه.

کارمزد اپلیکیشن (اختیاری): توسعه‌دهندگانی که بر روی شبکه هدرا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد می‌کنند، احتمالاً تمایل دارند که با توجه به ارزشی که برای کاربران ایجاد می‌کنند، درآمد کسب کنند. به عنوان مثال، یک کیف پول ممکن است کارمزد کمی از هر واریز یا برداشت را برای استفاده از اپلیکیشن خود کسر کند، یا یک برنامه درخواست وسیله نقلیه که رانندگان و مسافران را بدون واسطه به هم متصل می‌کند، می‌تواند کارمزد کمی از هزینه هر سفر برای این امر بردارد.

کاربردهای توکن HBAR

با توجه به طراحی منحصربه‌فرد خود، شبکه هدرا توانسته است با پروژه‌های برجسته در صنایع مختلف همکاری کند.برخی از پلتفرم‌های فعال در شبکه هدرا شامل پلتفرم ایجاد قراردادهای هوشمند سیج‌وایز (Sagewise)، پلتفرم‌های خرید و فروش قطعات موسیقی هیرو (Hearo.fm) و آربیت (Arbit)، پلتفرم گیمینگ آلتو (Alto.io)، پلتفرم محصولات مالی کربن (Carbon)، پلتفرم خدمات فریلنسری کریپتوتسک (Cryptotask) برای فریلنسرها، پلتفرم خرید و فروش املاک ردسوان (Redswan)، پیام‌رسان چند منظوره مینگو (Mingo)، پلتفرم خدمات بهداشت اینتیوا هلث (Intiva Health) و پلتفرم خدمات پرداخت سی‌یولجر (CULedger) می‌باشند.

با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، به دلیل وجود ارز بومی HBAR، امکان پذیر است. برخی دیگر از صنایعی که روی این پلتفرم فعال هستند شامل خدمات پرداخت، ایجاد استیبل کوین، توکنیزه کردن دارایی‌های فیزیکی، ایجاد توکن‌های غیرمتمرکز و هویت‌های دیجیتالی، زنجیره تأمین و … هستند. برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها، باید ارز HBAR را ترجیحاً از صرافی‌ها تهیه کنید. در بخش های بعدی، به شیوه خرید HBAR از صرافی‌ها و مکان مناسب برای ذخیره آن نگاهی خواهیم انداخت.

مزایا و معایب هش‌گراف هدرا

هم‌اکنون که ما با اصول کلی این شبکه آشنا شدیم، بهتر است نکات مثبت و منفی هش‌گراف هدرا را به‌طور کلی ارزیابی کنیم.

مزایای هش‌گراف هدرا را به فارسی بازنویسی کنید.

امنیت بی‌نظیر: هش‌گراف هدرا به عنوان اولین شبکه غیرمتمرکزی، توانست با استفاده از الگوریتم پیچیده و قدرتمند aBFT (تحمل خطای بیزانس غیرهم‌زمان)، به بالاترین سطح امنیت ممکن دست پیدا کند؛ حتی در شرایطی که عوامل خرابکار در شبکه حضور دارند.
سرعت بیشتر: هش‌گراف هدرا به دلیل قابلیت پردازش موازی تراکنش‌ها نسبت به بیت‌کوین و اتریوم سریع‌تر است؛ به همین دلیل، زمان انتظار برای پردازش تراکنش‌ها کمتر است. ارسال و نهایی شدن تراکنش در هش‌گراف هدرا تقریباً با سرعت اینترنت همراه است.
کارمزد هدرا: با وجود انجام تراکنش‌هایی که در چند ثانیه به پایان می‌رسند، کارمزد تراکنش‌های هدرا کمتر از یک سنت است. در مقایسه با تراکنش‌های بیت کوین که ممکن است بیش از ده دقیقه طول بکشند، تراکنش‌های هدرا سابقه دستیابی به حداکثر ۶۳ دلار را نیز دارند.همچنین، یکی دیگر از مشکلاتی که در بسیاری از شبکه‌های برتر رخ می‌دهد، بی‌ثباتی در میزان کارمزد است. آمار وب‌سایت مساری نشان می‌دهد که در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۲، کارمزد تراکنش اتریوم تقریباً ۱۱ دلار بود، اما در کمتر از ۲۴ ساعت به بیش از ۲۰۰ دلار رسید! نبود ثبات در کارمزد می‌تواند انجام تراکنش‌های مکرر و فوری را دشوار کند.طراحی منحصربه‌فرد شبکه هدرا باعث شده است که فرآیند پردازش داده‌ها بسیار سریع باشد؛ بنابراین، در این شبکه با ترافیک تراکنش مشکلی نداریم و نودها نیز برای پردازش تراکنش‌ها کارمزد بیشتری طلب نمی‌کنند.
پلتفرم هش‌گراف از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی استفاده می‌کند، که به‌طور معمول برای قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و با اتریوم مشابه است. این مسئله برای توسعه‌دهندگانی که با ایجاد قراردادهای هوشمند روی اتریوم آشنا هستند، کار راحت می‌کند. با فعال‌سازی قراردادهای هوشمند، می‌توان از این پلتفرم برای ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کرد.

معایب پلتفرم هش‌گراف

متن بالا درباره‌ی این است که هدرا هش‌گراف پلتفرمی است که متن باز نیست و حق امتیاز فناوری زیربنایی آن در دست بنیان‌گذاران شرکت سوئیرلدز است. این باعث می‌شود که پلتفرم فورک‌شده نشود و اپلیکیشن‌هایی که برای آن ساخته می‌شوند، کاربرانشان را در شبکه‌ای ثابت حفظ کنند و نگران دودسته‌شدن آنان نباشند. با این وجود، کد منبع بسته حق رأی و اجازه رفع مشکلات به دست کاربران را بسیار محدود کرده و غیرمتمرکزی شبکه را تا حدی که باید رد کرده است.

متن بالا درباره مسئله حاکمیت در ارتباط با هدرا است. شورای حاکمیت، که از گروهی از سازمان‌های بین‌المللی برجسته و نوآور تشکیل شده است، مسئول نظارت بر کار توسعه هدرا است و از حوزه‌های مختلف گلچین شده‌اند. این موضوع بحث‌برانگیز است که به میزان تمرکززدایی شورای حاکمیت در هدرا مربوط است.

وظیفه اعضای شورای حاکمیت شامل میزبانی و حفاظت از نودهای شبکه، نظارت بر نرم‌افزار اصلی شبکه و ایجاد چهارچوب حاکمیتی برای بازارهای جهانی است. با این حال، تعداد اعضای شورا محدود به ۳۹ تصمیم‌گیرنده است که در حال حاضر، فقط ۲۶ صندلی از ۳۹ صندلی آن پر شده است.

علاوه بر این، اعضای شورا شرکت‌های بزرگ و برجسته ای هستند که شامل شرکت های آی‌بی‌ام، بانک استاندارد آفریقای جنوبی، گوگل، چین‌لینک، بوئینگ و دویچه‌تلکام است. این اعضای شورا کاربران عادی نیستند. همچنین، باید به یاد داشت که شرکت سوئیردلز، در مقابل دیگر اعضا، مسندی دائمی در این شورا دارد و با وجود حق رأی مساوی، همیشگی تصمیم‌گیرنده شورا است.

بنابراین، تصمیم‌گیری و حاکمیت در شبکه هدرا تا حد زیادی با هدف ایدئال فناوری‌هایی نظیر بلاک چین مخالف است که قصد دارند نهادهای متمرکز و قدرتمند را حذف کنند. با این حال، طبق نقشه راه هدرا، در به‌روزرسانی‌های آینده‌اش، این شبکه قصد دارد با مشارکت جوامع و نودهای بیشتر فعالیت خود را به‌صورت غیرمتمرکزتری انجام دهد.

کیف پول‌های هدرا با هش‌گراف

برای نگه‌داری HBAR به همان شیوه کوین‌ها و توکن‌های دیگر، نیاز به کیف پول دیجیتال دارید. اما اخبار خوبی که در اینجا وجود دارد، این است که بسیاری از کیف پول‌ها از HBAR پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید با توجه به نیاز و هدف خود، یک یا چند کیف پول را انتخاب کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌ها و امتیازات هر نوع کیف پول، می‌توانید به مقاله مربوط به ارز دیجیتال مراجعه کنید.

نکته‌ای که در استفاده از هر کیف پول دیجیتالی باید به آن توجه داشت، تأمین امنیت دارایی‌های شماست. برخی از کیف‌پول‌های این لیست به صورت امن توکن‌های شما را نگه‌داری می‌کنند، به خصوص کیف پول‌های تحت وب. این بدان معنی است که در صورتی که عبارت بازیابی (Recovery Phrase) را فراموش کنید، دسترسی به دارایی‌هایتان را نخواهید داشت. این کیف‌پول‌ها کمترین سطح امنیتی را دارند و به همین دلیل، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.

در کیف‌پول‌های غیرامنی که شامل اغلب کیف‌پول‌های نرم‌افزاری و تمامی کیف‌پول‌های سخت‌افزاری هستند، شما یک عبارت بازیابی دریافت می‌کنید. با این حال، مسئولیت نگه‌داری و حفظ آن به عهده شما است و به همین دلیل، مسئولیت امنیت دارایی‌هایتان به طور کامل با شماست. عبارت بازیابی یک عبارت ۱۲ تا ۲۴ کلمه‌ای است که در مراحل ابتدایی راه‌اندازی کیف پول با ترتیبی مشخص در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما باید با دقت و به ترتیب آن را روی برگه کاغذی یادداشت کنید.

از دست دادن عبارت بازیابی برابر با از دست دادن تمام دارایی‌هایتان برای همیشه است؛ بنابراین حتماً باید آن را به صورت آفلاین یادداشت کرده و در مکانی کاملاً ایمن نگه‌داری کنید.

آموزش خرید ارز اچ‌بار (HBAR)

برای خرید ارز اچ‌بار (HBAR) می‌توانید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و با استفاده از کارت بانکی، ارز اچ‌بار (HBAR) را خریداری کنید.
شما می‌توانید با خرید استیبل کوین‌هایی مانند دای (DAI) یا یواس‌دی‌سی (USDC) از صرافی‌های ایرانی و سپس تبدیل آن به توکن اچ‌بار (HBAR) در صرافی‌های خارجی، به راحتی ارز اچ‌بار (HBAR) را تهیه کنید.
خرید ارز اچ‌بار (HBAR) از صرافی ایرانی

برای خرید ارز اچ‌بار (HBAR) به روش اول، کافی است عبارت “خرید اچ‌بار (HBAR)” را در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید تا لیستی از صرافی‌های ایرانی برای شما نمایش داده شود. بیشتر لینک‌های اولین صفحه جستجو در گوگل، پلتفرم‌های قابل اعتمادی هستند؛ با این حال، پیش از ثبت‌نام در این صرافی‌ها، باید درباره قوانین ثبت‌نام و کار با آن‌ها به طور کامل تحقیق کنید. پس از ثبت‌نام و تأیید هویت، شما می‌توانید از طریق کارت بانکی خود در این پلتفرم‌های معاملاتی توکن اچ‌بار (HBAR) را خریداری کنید.

خرید ارز اچ‌بار (HBAR) از صرافی خارجی

تعداد صرافی‌های ایرانی که ارز بومی هدرا هش‌گراف را ارائه می‌دهند، چندان زیاد نیست و با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند. به همین دلیل، ممکن است در صورت استفاده از صرافی‌های ایرانی، شما مجبور به خرید توکن اچ‌بار (HBAR) با قیمتی که کمی بالاتر از میانگین جهانی است، باشید. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا از یکی از صرافی‌های ایرانی، استیبل کوینی مانند تتر یا ارز دیجیتال پرکاربردی مانند بیت کوین و اتر را تهیه کنید، سپس آن را به حساب خود در یکی از صرافی‌های خارجی منتقل کنید و با توکن اچ‌بار (HBAR) معامله کنید.

با استفاده از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ، می‌توانید لیستی از صرافی‌های ارائه‌دهنده توکن اچ‌بار (HBAR) را در اختیار داشته باشید؛ با این حال، بر اساس تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بسیاری از صرافی‌های خارجی خدمات خود را به کاربران ایرانی ارائه نمی‌دهند. در حال حاضر، فقط تعداد محدودی از این صرافی‌ها به شما اجازه می‌دهند بدون نیاز به احراز هویت، معامله کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله، با ایده اصلی و تکنولوژی هدرا هش‌گراف آشنا شدیم و تاریخچه و دستاوردهای این فناوری نوین را بررسی کردیم. همچنین، تفاوت‌های اصلی آن با بلاک‌چین را مورد بررسی قرار دادیم و به شیوه عملکرد هش‌گراف و مزایا و معایب آن در مقایسه با بلاک‌چین اشاره کردیم. در پایان، درباره توکن اچ‌بار (HBAR)، نحوه خرید و نگه‌داری آن و کاربردهای ارز بومی هدرا هش‌گراف به‌طور مفصل صحبت کردیم.

در آینده‌ی نزدیک، هش‌گراف به‌روزرسانی‌های فراوانی را خواهد داشت که منجر به بهبود عملکرد شبکه خواهد شد.

هش‌گراف ادعای اصلی خود را در جایگزینی بلاک‌چین به عنوان یک دفتر کل توزیع شده دارد، اما تاکنون به‌طور کامل به دست‌یابی به این هدف نرسیده است.

باید بررسی شود که آیا به‌روزرسانی‌های آینده هش‌گراف و افزایش همکاری‌های آن با پروژه‌های مختلف، باعث بهبود توان این فناوری و پیشرفت آن به صورت قابل توجهی خواهد شد یا بلاک چین هنوز به عنوان بهترین فناوری دفترکل توزیع‌شده پابرجا خواهد ماند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *